3 baby parkieten van 2 weken

Gestart door pietjepukkeltje, juli 08, 2009, 15:11:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjepukkeltje

Ons parkietje heeft 8 eitjes gelegd en ze waren allemaal bevrucht. Inmiddels zijn er 6 van uitgekomen. Er leven er nu nog vier van en 2 ervan zijn helaas overleden. Het jongste parkietje is twee dagen geleden geboren en de ouste drie zijn al bijna 2 weken. Omdat er zon groot verschil qua leeftijd tussen zit word het jongste parkietje vertrapt door de grotere en ik vind het zo vreselijk zielig. Het is bijna zeker dat het parkietje het niet haalt, want de twee die dood zijn gegaan zijn ook vertrapt door de oudere. Ik ben nu info aan het zoeken over het zelf grootbrengen van een parkietje. Ik kan het niet aanzien dat het diertje word doodgetrapt.... het is nog zo klein en moet zo hard vechten om eten enzo... nu is mijn vraag; wat moet ik doen?? Moet ik denken van; Ach, zo gaat het in de natuur ook,laatmaar! Of kan ik hem met de hand voeden, en zoja; hoe doe ik dat dan? Reageer alsjeblieft snel, want het verbaast me al dat het jonge parkietje die twee dagen al heeft overleefd....

groetjes,
parkieten- girl

Caradow

Een dergelijk leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste is heel normaal. 
Daar heeft het overlijden van 2 jongen dus niets mee te maken. Je kan je dan eerder afvragen of de kleintjes wel gevoed worden door de moeder of dat deze dat niet doet, wat ook over het algemeen een reden heeft. Als een moeder ervoor kiest om een jong niet te voeden, komt dat of door een gebrek aan ervaring of omdat zij al aanvoelt dat er iets niet goed is met het jong en het op deze manier laat sterven.
Je kan de jongste overleggen bij een ander nest met jongen van vergelijkbare leeftijd, maar dat moet je dan wel net ook hebben. Op deze leeftijd gaan handvoeren is zeker niet aan te raden.