Phoenix... is dood... :'''(

Gestart door Tine, juni 27, 2009, 13:56:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tine

Hallo,

Vandaag fel geschrokken toen Phoenix ineens met haar ogen dicht onbeweeglijk zat aan haar touwtje, precies of ze "bevroren" was toen ze er aan knabbelde.
Ze was niet dood, ze leek te slapen ofzo. Ik heb haar erna nog een keer zo gezien.
Het was me sinds een tijdje opgevallen dat er opnieuw wat poep aan haar gaatje bleef plakken, mijn vriend had het gezien, en ik nam dit soms weg. Ze had dit nogal gehad, maar da's een hele tijd geleden.

In de namiddag leek ze het heel heet te hebben; ze ademde zeer zwaar, gaapte heel veel. Was ze moe? Ik weet het niet. Vogelarts gebeld, en die zei dat ze wel eens legnood zou kunnen hebben, ook al zit ze alleen in een kooi en is ze 4-5 jaar zei hij.
Wat ik moest doen is haar poep proper maken en er maandag mee naar hem komen.

Op internet gelezen dat je er best olijfolie aandoet, dus ik haar poep met een watje met olijfolie proper gemaakt. Ze panikeert altijd als ik haar vastneem (normaal laat ik ze opstappen maar om te verzorgen gaat dat niet zo en moet ik ze met mijn hele hand vastnemen) en dus had ik een papieren zakdoekje om haar hoofd gedaan. Ze werd kalm, maar toen ik het zakdoekje terug wegdeed en ik alles had proper gemaakt zat ze helemaal verwrongen in mijn hand. Ik begon er tegen te praten en ze flapperde nog een keer heel heftig met haar vleugels en toen zakte ze weg in mijn hand.

Ze is gestorven.

En ik ben de schuldige. Een vreselijk gevoel  :( Ik kan niet anders doen dan wenen en treuren, omdat het mijn schuld is dat ze dood is. Ik had haar gewoon moeten laten, ze had het misschien gewoon warm (omdat de temperatuur hoger lag in huis). Vijgen na pasen, natuurlijk. Ze is dood en het is mijn schuld. Het spijt me enorm om dit te moeten melden, zeker na mijn vorige post over haar vorderingen.

Caradow

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van je vriendinnetje...

Maar... dit is niet jou schuld. Van het schoonmaken van haar poeperd gaat ze echt niet dood. Ws was ze erg ziek, ook gezien de aanvalletjes die ze had, dat ze onbeweeglijk tegen haar touwtje zat. Je hebt nog een arts geraadpleegd en zijn advies opgevolgd. Je mag jezelf dit echt niet verwijten... Ja, het schoonmaken heeft misschien door de stress een en ander versneld, maar dan moet ze al heel erg zwak geweest zijn, wil ze daaraan zomaar overlijden...

Waaraan ze uiteindelijk is overleden is iets waar je alleen achter kunt komen door haar voor sectie naar de VA te brengen. Dat betekend dat je haar in de koeling moet leggen en maandag moet wegbrengen. Het voordeel voor jou hierin zou kunnen zijn dat door de doodsoorzaak te achterhalen via de VA, dit je eigen schuldgevoel kan wegnemen. Maar je hoeft hier natuurlijk niet voor te kiezen...

Sterkte!

Mars

Wauw wat heftig, maar zo te lezen was ze lang niet in orde hoor! Een parkietje heeft het niet zo maar benauwd, dus ze was al flink verslapt. Ik kan me niet voorstellen dat je haar hebt laten stikken door het zakdoekje!

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tine

Die sectie zou ik zien zitten als er een VA hier dicht in de buurt was, maar de enige is die dat ik opgebeld heb en die wil ik nu absoluut niet meer zien.

Maar ze is waarschijnlijk heel gestresseerd geraakt door dat zakdoekje, en daardoor is ze gestorven.  :(
Ik denk dat ze het gewoon warm had of moe was of dergelijke. Ik had haar gewoon moeten laten zijn... :(

Tine

Ik weet niet goed wat ik nu met haar moet doen, ik wil haar niet begraven, ze is zo mooi...

Ik hou haar nu de hele tijd vast maar ik besef dat ik dat niet eeuwig kan doen. Ik heb gelezen dat een aantal van jullie je vogeltje hebben laten cremeren en een beetje as in een hangertje hebben enzo. Waar laat je dit doen?

Bah, vreselijk dat ik hierover vragen moet stellen  :(

Chicowen

Jeetje wat schrikken zeg!
Maar dit is absoluut niet jouw schuld. Phoenix was zelf al te ziek. Je hebt gedaan wat je kon en door haar vast te pakken is het zoals Caradow al zegt, misschien iets versneld, maar het is absoluut niet de oorzaak!!

Veel sterkte in ieder geval. Phoenix heeft een heel fijn leventje bij je gehad.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

schildxx

#6
Citaat van: Tine op juni 27, 2009, 14:22:00
Ik weet niet goed wat ik nu met haar moet doen, ik wil haar niet begraven, ze is zo mooi...

Ik hou haar nu de hele tijd vast maar ik besef dat ik dat niet eeuwig kan doen. Ik heb gelezen dat een aantal van jullie je vogeltje hebben laten cremeren en een beetje as in een hangertje hebben enzo. Waar laat je dit doen?

Bah, vreselijk dat ik hierover vragen moet stellen  :(

en veel sterkte aan jouw ,, en de keuze is aan jouw begraven of cremeren.

(begraven lijkt me natuurlijker

Begraven,,,

een waar gebeurt verhaal:

Ik was klein woonde toen op het platte land ik was toen iets van 5-6 jaar.
ik kreeg een kleine vogel in een kooi als huisdier.
na een aantal maanden werd hij/zij ziek door een bekende ziekte maar weet niet wat dat is.
dus ging hij/zij dood.

ik hem/haar toen begraven en er op geboden (ik was klein en hield er zo veel van)
toen na ongeveer 10dagen ging ik de graf weer graven ik zag helemaal niks maar wat ik vond was speciaal alsof het een dankjewel is, er zat daar daar een munt van nu waarde 5cent ik woonde niet in nederland maar buitenland toen. ik ging naar een winkel en kocht een ijsje van die dag zal ik nooit vergeten. mooie tijden ;D

Tine

Hallo,

Jullie zeggen allemaal dat het niet mijn schuld was, maar als je nu een gezond parkietje een papieren zakdoekje over zijn hoofd trekt en hem vasthoudt, krijgt hij dan geen hartaanval ofzo?

Ik denk dat het gewoon dat was

Tine

Mooi verhaal overigens schildxx...

Ik kan haar echter echt niet begraven, ik woon in een huurhuis en wil ze voor eeuwig kunnen bezoeken ofzo. Het klinkt misschien dom, mijn ouders zijn net op bezoek en vinden het dom dat ik hier zo om ween, maar ik houd echt van haar. Van al mijn dieren zag ik haar het liefst, ze was ook zo slim. Ik wil haar niet begraven in een tuin waar ik later niet meer zal wonen...

Chicowen

Mensen die zelf geen parkietjes hebben onderschatten vaak hoeveel je van zo'n beestje houdt. Het is niks raars en heel normaal dat je het er zo moeilijk mee hebt, dat zal ook nog wel even zo blijven, maar langzaam minder worden.

En een papieren zakdoekje over haar hoofd doen is niet iets waaraan ze moet overlijden. De meeste parkietjes worden daar waarschijnlijk inderdaad rustiger van, maar het is absoluut geen doodsoorzaak. Phoenix kan niet zomaar overleden zijn en zeker gezien hoe ze daarvoor was, was ze gewoon ziek. Blijkbaar behoorlijk ziek ook, aangezien parkietjes het niet zomaar laten zien dat ze ziek zijn, pas als het echt slecht gaat.
Dit is absoluut niet jouw schuld, hier kun je niks aan doen. Het heeft gewoon zo moeten zijn. Phoenix is overleden terwijl ze liefdevol verzorgd werd.
Voel je niet schuldig. Probeer het een plekje te geven, het zal lastig zijn, maar dat gaat wel lukken.

Liefs!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Wouter

Ik wil me alleen aansluiten bij de rest. Dit was zeker niet jouw schuld.

Als je haar nog wilt zien, kun je haar misschien laten opzetten? Hier moet je wel wat voor over hebben. Het kost vaak veel geld en het gebeurt niet op veel plekken dacht ik.

In ieder geval veel sterkte met dit verlies :'(

Piknikki

Lieve Tine,

Heel erg gecondoleerd met 't verlies van je lieve vogeltje!
Wat naar, zeg. :'(

Je mag jezelf echt niet de schuld geven! Je hebt zo veel voor Phoenix gedaan. Je hebt haar uit een donkere kelder weggehaald en haar zo liefdevol verzorgd. Jullie zijn dikke maatjes geworden, zoals echte vriendinnen die elkaar vertrouwen. Je hebt dingen met haar bereikt (zoals het tam maken) die velen vast voor onmogelijk hadden gezien! Die liefde, zorg en aandacht wat je haar getoond hebt, dat verdient respect. Ze zal eeuwig in je hart blijven. Ik vind het ongelofelijk knap van je, dat je Phoenix een tweede leven hebt gegeven.

Haar dood kan niet jouw schuld zijn. Het is wel begrijpelijk dat je je schuldig voelt, maar er was echt niets wat je hebt kunnen doen. Die laatste momenten van paniek zullen vast vreselijk geweest zijn. Maar echt, je kon er niks aan doen. Je wilde haar slechts verzorgen, ieder liefdevol parkietenbaasje zou dat voor zijn/haar parkietje hebben gedaan. Het was een ongelukje, verschrikkelijke pech. :(

Ik had trouwens eens gekeken. Zo'n ashangertje is vrij prijzig - rond de €200. Misschien kun je een mooi monumentje voor haar laten maken (of zelf maken), wat je in je huis kunt houden. Bijvoorbeeld een gegraveerde steen, of een mozaïek met hout. Jullie verdienen het om samen te blijven. Zonder jou was ze vast daar in die kelder gestorven, heel eenzaam. Maar jij bracht weer kleur in haar leven. Ze is je er zeker weten heel dankbaar voor, zo klein als dat ze was. Nou tjiept ze vrolijk naar je vanaf de Regenboogbrug. :)

Heel veel sterkte en liefs!

Mars

#12
Ik heb zelf wel eens een doekje half over het koppie van een van mijn parkietjes gehouden (voor de oogjes), zodat ze even wat rustiger werd. Dat is heel normaal. Een zakdoekje voor het kopje houden is echt geen doodsoorzaak. Misschien leverde het wat stress op, maar je parkietje moet dan heeeel erg verzwakt zijn geweest.

Je maakt een omschrijving van een heel ziek vogeltje, vergis je daar niet in. Een vogelarts die adviseert het even aan te kijken en aan legnood zit te denken heeft dat flink verkeerd ingeschat. Je vogeltje was gewoon behoorlijk ziek en het vastpakken was de laatste druppel.

Ik woon zelf ook in een huurhuis en begraaf mijn overleden parkietjes altijd aan de rotonde waar mijn ouders wonen. Dat is voor mij een mooi plekje: ik ben er opgegroeid en kom er vaak langs. Je hebt vast zelf ook wel zo'n plekje: ergens bij een parkje of onder een boom, waar je dagelijks langsfietst. Dat is dan een mooi plekje voor je vogeltje.

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tine

Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie lieve reacties, ik heb inmiddels afscheid genomen van Phoenix en haar afgegeven aan mijn vriend, die haar aan het cremeren is. Ik heb een mooie Egyptische canoop waar ik erg aan gehecht ben. Hier worden normaal organen van mensen (farao's) in bewaard, en ik wist nooit wat ik daar in moest doen, maar nu heb ik een mooie bestemming voor die canoop. Ik ga Phoenix daar voor eeuwig in laten rusten, terwijl Horus (een Egyptische God die op de canoop staat, ironisch genoeg een vogel) over haar waakt.

Ik heb nog een dierenarts gebeld voor autopsie, maar op een of andere manier wilde ik haar niet afgeven aan een vreemde die haar mooie lijfje dan zou opensnijden enzo, ik wil haar dicht bij mij houden, voor eeuwig.

Mijn vriend is me ondertussen wel komen melden dat hij een ei heeft zien zitten in haar buikje, redelijk groot en wit, nog mooi rond. Mijn lieve schat had dus inderdaad legnood...

Rust zacht, lieve Phoenix. Het spijt me dat ik niet eerder heb gemerkt dat je een eitje had dat je niet kon leggen, ik zag je zo graag.

xxx
Tine

Kleintjes

Hallo,

wat naar dat ondanks alle goede zorgen en de ruime berg liefde die ze heeft gekregen Phoenix is overleden.
Ze heeft, zoals al eerder gezegd. wel 'n hele mooie tijd gehad, met de liefde, vriendschap en aandacht die ze verdiende in plaats van ergens in 't donker te zitten.

Ze heeft 'n hele mooie tijd gehad bij jullie, en ik vermoed ook dat er meer aan de hand is geweest met haar.
Verwijt 't jezelf niet, je kunt niet alles voorkomen. Dat parkietjes plots overlijden gebeurd nu helaas, verwijt 't jezelf niet Tine.

Ze heeft nu 'n hele mooie plaats gekregen, Horus waakt over haar en over jullie. Ben blij te lezen dat ze zo'n eervolle plaats heeft gekregen, ze wordt zelfs nu nog al 'n kleine Godin ge-eert; Fantastisch!! Precies wat z heeft verdiend na alle misere in 't begin en in haar vorige 'woning' in die kelder.

Ik ben trots op je dat je Phoenix nog zo'n mooie liefdevolle tijd hebt gegeven en niet hebt opgegeven toen 't minder ging. Van mij krijg je dus voor alle goede zorgen voor Phoenix dan ook 'n dikke, dikke pluim!!

Verder namens ons alle 6: Veel sterkte, veel liefs en groetjes: Maartje, Mano en de Kleintjes Mini, Silly, Tweety en Kruumel
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Tine

Bedankt, jullie zijn allemaal zeer lief, het doet me enorm veel deugd om jullie reacties te lezen, echt waar. Ik zal allicht nog een aantal pakken zakdoekjes nodig hebben voor al mijn tranen, maar het lijkt wel alsof alleen jullie mijn verdriet verstaan en het doet deugd om het hier kwijt te kunnen. Ik ben ook blij dat mijn vriend de doodsoorzaak heeft kunnen achterhalen, ze is nu niet weggemoeten naar ergens vreemd.
Godzijdank is er dit forum, in goede en kwade dagen... *dikke kus aan jullie allemaal*

Haar paleisje staat hier nu wel zo leeg, ik wil duizenden keren iets tegen Phoenix zeggen en pas op het laatste moment besef ik weer dat ze weg is. Die verdomde gewoonten toch... Het is een schrijnend zicht, zo'n lege kooi.

Jippie

Oh Tine, wat erg!

Heel veel sterkte met het verlies van Phoenix. Wel heel mooi trouwens: Phoenix is uit de as herrezen en is nu weer tot as vergaan... Horus zal over haar waken!

Naar inderdaad, zo'n lege kooi... Gelukkig heb je ook heel veel mooie momenten met Phoenix gehad! Over een tijdje zal die die vast kunnen koesteren. Nogmaals heel veel sterkte!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Milo-Pixel

Heel veel sterkte met dit verlies.. :(

Isis


hillie

Nog heel veel sterkte met grote verlies van Phoenix :(

En na eerst gelezen te hebben met hoeveel liefde je haar tam gekregen heb kan ik me niet voor stellen dat het je eigen schuld is dat ze overleden is.
Dus verwijt je zelf niks.