bloedluis in het broedblok met jongen.

Gestart door Chester, juni 27, 2009, 12:39:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chester

hallo,

Na een jaar zebravinken, ben ik overgestopt op parkieten super leuke vogels alleen heb ik nu bloedluis.

Wat kan ik hier aan doen?
Wat is gevolg voor mijn jongen? want ik kan er niet zomaar vanalles inspuiten......

wie heeft er tips????

thanx

Chicowen

Ik raad je aan naar een vogelarts te gaan, niet zelf dokteren, maar even een vogelarts raadplegen.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Milo-Pixel

Bij jonge parkietjes is bloedluis erg gevaarlijk als je er niets aan doet. Bij volwassen vogels overigens ook, maar de jongen zijn nog een stuk kwetsbaarder voor deze parasiet. Overleg even met een goede dierenarts/vogelarts wat je het beste kunt doen hieraan, en ik zou hier niet te lang mee wachten.

Max

Bloedluis raak je bijna niet kwijt.
Er is bijna geen kweker of houder die er na verloop van tijd er geen heeft of krijgt.
Het heeft o.a. te maken met de hygiene.
Je kan ze bestrijden door dutchy's te gebruiken, dat zijn roofmijten.
Echter kwijt raak je ze er niet mee.
Ik gebruik als eerste parasita (beaphar), dat is een  vloeistof die je op de vogel aanbrengt en zodoende door middel van contact in het bloed wordt opgenomen.
Gaat een bloedluis bij de jongen en oudervogels bloed pikken dan gaat hij eraan dood. De werkzame stof is Ivermectine.
Anti luchtpijpmijt heeft de zelfde werking. Heb er goede ervaringen mee, omdat je hiermee de levenscyclus van de bloedluis mee onderbreekt.
Tevens zijn deze produkten geschikt tegen vederluis en mijt, darmwormen zijn er ook mee te bestrijden.
Dan heb je nog homeshield dat is een soort poeder die je in de kieren en nestblokken kan poederen.
Is ook weer net niet effectief genoeg zoals ze beweren heb ik gemerkt.
Dan heb je nog het poets en boenwerk met de gifspuitbus op de achtergrond, plaatselijke besrijding van de nesten, kieren en de bloedluislokaties. Veel controle is vereist , want als je dat niet doet heb je weer een plaag, bedoel dan ook veel dode jongen door bloedarmoede en verzwakte vogels.

Ik doe het zo:

Alles schoonmaken, kokend water en de nestblokkken erin dompelen. Hokken nagaan met een verfstripper alle kieren en naden.
Dan alles laten drogen en inpoederen of spuiten.
Vogels allemaal ook de jongen van 3 dagen oud een druppel parasita geven op de huid en na drie weken herhalen.
Bloedluizen zijn nachtdieren, die dan op zoek gaan naar een gastheer met bloed.  Zodra ze bloedhebben gehad kunnen ze een jaar zonder  . In de tussen tijd leggen ze heel veel eitjes die wel 1.5 jaar inactief kunnen blijven voor ze uitkomen.
Als de omstandigheden gunstig zijn heb je binnen drie weken een nieuwe generatie bloedluizen.
Lijkt mij wel eens verstandig om te google'n  op bloedluis bestrijding.

P.s. heb niet de illusie dat ze weg zijn, al je ze hebt, ??? dan blijf er waakzaam op, je raakt ze echt niet kwijt.

dennis007

Behandel je vogels zelf.

Maar behandel ook de omgeving, de kooien zelf dus.

Zorg wel dat als je de omgeving gaat behandelen dat je alle voedsel bakjes en drinkfelsjes etc. verwijderd uit je kooien voor je gaat behandelen.

Informeer je dierenarts of ga naar een vogelspeciaalzaak.

bij Geldof in Waalwijk hebben ze ook een geweldig goedje om luis te bestrijden.