Jippie

Gestart door Budgie-buddy, augustus 24, 2005, 16:58:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Budgie-buddy

In het voeding forum heb ik in een thread mijn bezorgdheid geuit over mijn nieuwe parkietje Jippie. Wij hebben hem als verassing gekregen van een kennis nadat onze vorige parkiet is overleden, maar hij is maar 4 weken oud. Hij at de eerste dag dus niet (vandaar mijn thread) maar het gaat nu erg goed met hem. Er zijn veel mensen op mijn thread afgekomen, en vele zijn erg benieuwd en bezorgd hoe het gaat met mijn parkietje. Ik heb daarom deze thread geopend om jullie op de hoogte te houden, want mijn andere thread is erg off-topic gegaan en gaat eigenlijk over voeding.



Dit is Jippie. We hebben hem maandagavond gekregen. Hij voelt zich ondertussen al lekker thuis bij ons. Hij heeft al meerdere keren door ons huis gevlogen. Hij is erg nieuwsgierig en is nergens bang voor. Hij gaat al lekker op je vinger zitten en komt naar je toe als hij na een poosje vliegen het zat is en naar zijn kooi wil. Omdat hij zo jong is wordt hij goed in de gaten gehouden door mijn vader, moeder en natuurlijk door mij. Maar ook al is hij te vroeg bij zijn familie weg gehaald, hij is heel dapper geweest en begint zich steeds meer thuis te voelen. Ik hou jullie op de hoogte.

Dick uit Aruba

Er leuk voor jullie en je parkiet. Ik hoop dat hij heel oud mag worden en dat hij in goede gezondheid blijft verkeren.

parrot fruitcake

veel plezier toegwenst van mij en een knipoogje van mijn parkiet-buddies  ;)
zorg er goed voor, dan kan je er langer lol aan hebben. hij (ik veronderstel dat het een mannetje is aangezien je zelf 'hij' zei) is echt een prachtdiertje!!! :o

lennart

Budgie-buddy

We zijn nu weer een week verder en alles gaat nog steeds goed met Jippie. Hij groeit als kool en heeft het eten al goed onder de knie. Mijn zus denkt echter dat hij mijt heeft omdat hij veel kriebel lijkt te hebben. Daar willen we hem medicijntjes voor geven.

Ik heb echter nu laaiende ruzie met mijn moeder over de verzorging van Jippie. Het is het klassieke pedagogische nature-nurture debat. Mijn moeder laat Jippie maar zijn gang gaan, en van haar mag hij altijd vliegen. Zijn kooi staat altijd open en hij maakt daar gretig gebruik van. Hij vliegt uren rond en gaat alleen 's avonds zijn kooi in om te eten en te slapen. Ik ben het hier niet mee eens en heb daar mijn redenen voor:

- Jippie weet de weg nog niet goed in de kamer. Hij vliegt erg hoog dus kan alleen maar op hoge voorwerpen in onze kamer landen (de klok, de lamp, de keuken). Hij weet echter nog niet hoe hij op de stok van zijn kooitje moet landen.

- Jippie vliegt tegen de ramen aan. In de eerste instantie mocht hij alleen maar vliegen met de gordijnen dicht. Hij bleef echter naar de gordijnen vliegen (er in hangen) en stortte bij de ramen altijd op de grond. Nu met de gordijnen weer open doet hij dit nog steeds. Hij vliegt met enorme snelheden op de ramen af, remt op het laatste moment af en stort dan fladderend neer. Hij wil gewoon uitbreken en ik ben bang dat hij bij zo'n noodlanding zichzelf bezeerd.

- Jippie wordt steeds schuwer. Hij is niet bang voor ons, maar hij wil niets van ons hebben. Vorige week ging hij nog op je vinger zitten, nu doet hij dat niet meer.

- Jippie doet heel wild in zijn kooi en maakt er een rotzooi van. Dit is een van de redenen waaorm mijn moeder hem er steeds uitlaat. Ze vindt het zielig dat hij niet uit zijn kooi kan als hij dat wil. Maar door hem eruit te laten heeft ze hem volgens mij beloond voor zijn drukke gedrag. Als ik hem nu in zijn kooi zet wordt hij weer heel druk.

Ik ben gewoon van mening dat we er voor moeten zorgen dat hij handtam wordt. Dus veel trainen en oefenen in zijn kooi door tegen hem te praten en hem te laten wennen aan onze hand. Als dit lukt kunnen we hem weer vaker laten vliegen. Maar mijn moeder is het daar niet mee eens."Het is haar parkiet en haar huis." Daar gaat het mij helemaal niet om, maar ik ben gewoon bang dat het alleen maar slecht kan aflopen voor Jippie.

Jullie mening graag.

Sonja

#4
Hoi Budgie-buddy,

Om erachter te komen, of je parkietje last van mijt heeft, kun je 's avonds een witte doek (bv. een laken) over de kooi hangen, als je die er de volgende ochtend afhaalt, en er zitten kleine zwart/rode puntjes (de uitwerpselen van de mijten) op, dan heeft hij inderdaad mijten, en zal hij een behandeling nodig hebben. Het kan echter ook zijn, dat hij nieuwe veertjes krijgt (kijk maar eens, of Jippie "stekeltjes" op bv. zijn kopje heeft), en dat kan ook flink jeuken. Hou het even in de gaten.

Het is niet verstandig om Jippie al los te laten vliegen in de kamer, voordat hij goed handtam is. Hierdoor komt hij nu ook niet op je hand zitten. Het is belangrijk om hem dat te leren, VOORDAT hij rond mag vliegen, dan kun je hem straks ook weer makkelijk op je hand terug in de kooi zetten.  Dan zul je nog de nodige voorzorgsmaatregelen moeten nemen, zoals inderdaad de gordijnen sluiten, en steeds een stukje verder openschuiven, zodat hij leert dat daar de grens ligt.
Als hij tegen de ramen vliegt, kan hij daar zijn nekje door breken, dus voorzichtigheid is geboden :excl:

Jippie doet zo wild in de kooi, omdat hij eruit wil. Dat is gedrag wat wel vaker wordt gezien bij jonge parkietjes. Geef hier geen gehoor aan, maar wat wel belangrijk is: Beloon hem wel uitbundig met veel aandacht, en lieve woordjes, als hij zich in de kooi rustig gedraagt. Laat hem er niet uit als hij zo druk doet, want dat is zijn bedoeling. ;)  Geef je hem iedere keer zijn zin, dan blijft hij dit doen. Daarom wordt hij weer zo druk, als je hem terugzet, daar is hij het niet mee eens! :P  Hij moet nog wennen aan zijn kooi, en leren die als zijn huisje te zien. Het kan even duren, maar met consequent zijn en geduld hebben is ontzettend veel te bereiken. Wel goed volhouden, en niet af en toe denken " nou vooruit, voor deze ene keer".....want dan werkt het niet.

Veel succes! ;)

Groetjes, Sonja.

Budgie-buddy

#5
Sonja, bedankt voor de tip over het laken. Dat ga ik even doen. Het lijkt mij eerlijk gezegd niet waarschijnlijk dat hij mijten heeft. Hij is daar veel te actief voor. Als jij mijten zou hebben neem ik aan dat hij zich niet zo lekker zou voelen.

Ik ben het eens met de andere tips. Het punt is dat mijn moeder dit dus niet gelooft. Ik waarschuw haar telkens en zet Jippie terug in de kooi, maar vanochtend kreeg ik dus slaande ruzie daar over. Mijn moeder vindt dat zij mag bepalen hoe ze het beest opvoedt, omdat ik binnen een niet al te lange tijd toch het huis uitga. Want de twee met elkaar te maken hebben is mij ook een raadsel, want zij is ook gebaad bij een goed opgevoed, gezellig vogeltje.

Ik wacht met smart op de reactie van andere mensen.

Misschien is het een goed idee, om je moeder deze site, en dit topic eens te laten lezen?

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

#6
Budgy-buddy,
Ik heb hier een brief voor je moeder....... :P
Wel even laten lezen he ;)
Gr. PF

Lieve moeder van Budgy-buddy, :)
Wat ontzettend fijn dat u een parkiet gekegen heeft!
Ik kan me helemaal voorstellen hoe ontzettend blij u bent met dit gezellige diertje.
Parkieten zijn overigens niet alleen gezellig, maar ook nog eens sociaal van aard en behoorlijk intelligent.
Vooral dit laatste is heel erg leuk, en dat maakt de parkiet tot een enorm geliefd huisdier bij velen.
Associeren, kunstjes leren, klanken nabootsen, (waaronder de menselijke stem) grasparkieten kunnen het allemaal.
Zoals elk intelligent wezen, heeft ook een parkiet een beetje opvoeding nodig.
Wist u bijvoorbeeld dat Jippie inmiddels weet dat als hij flink gaat schreeuwen in de kooi, hij door u vrijgelaten wordt? Jippie snapt nog veel meer, en mede door zijn intelligentie is het nodig dat iemand deze jonge grasparkiet begeleid en traint.
Uw grasparkiet zal er overigens van genieten, want aandacht heeft hij maar al te graag!
Mijn (destijds) jonge grasparkiet heeft over zijn opvoeding het een en ander opgeschreven: het ventje heeft er zowaar een dagboek op na gehouden.
Misschien vindt u het leuk om dat een keertje te lezen?
http://www.parkietenfreak.nl/r-dagboek.php

Het is net als bij kinderen heel belangrijk om vroeg met de opvoeding van een jonge vogel te beginnen. Ook al ziet u er misschien voor een grasparkiet het nut niet van in, straks denkt u daar waarschijnlijk heel anders over!
Kortom: wordt lid van dit forum, velen gingen u reeds voor!
De leden van Parkieten-Freak en Donkey Online willen u heel graag helpen! :D
Met vriendelijke groeten,
Anneke
webmaster "Parkieten-Freak".