Vriendje voor Pinkie

Gestart door Sjaantje, juni 19, 2009, 22:10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjaantje

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum hoewel ik al regelmatig hier heb zitten lezen. Ik ben Sjaantje (Chantal dus eigenlijk), 30 jaar en heb een lief parkietenvriendje, Pinkie (zie foto)

Oei..  beetje grote foto maar ik kan nog niet vinden hoe die kleiner moet... sorry!

Pinkie woont sinds ruim een jaar bij mij, hij is een derdehandsje, zodoende weet ik niet hoe oud hij is. (Iemand tips hoe je daarachter zou kunnen komen?) Voorheen heeft Pinkie bij mijn vader en zus in huis gewoond dus hij kent me wel al een aantal jaren langer.
Pinkie heeft hier een vriendje gehad, maar sinds een paar maanden woont hij alleen in zijn kooitje. Op zich gaat dat erg goed, wanneer ik thuis ben staat de kooi altijd open en dan zit hij het liefst op mijn schouder (zoals nu om te zien of ik geen onzin over hem typ) en dan kletst hij de hele boel bij elkaar. Maar toch wil ik graag weer een vriendje voor Pinkie, en daarover wil ik graag jullie advies!

Het is namelijk zo dat het me al jaren leuk lijkt om eens een valkparkiet te hebben maar tot nu toe is dat er nooit van gekomen. Nu is mijn vraag of een grasparkiet en een valkparkiet samen kunnen leven in 1 kooi. Ik weet dat het op zich wel goed zal gaan, maar ik wil zeker weten dat ze er beiden wat aan hebben.
Ik weet bijvoorbeeld van konijnen en cavia's dat ze heel goed samen kunnen leven, maar er eigenlijk niets aan hebben omdat ze 'elkaars taal niet spreken' als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik wil dus graag weten of het een goede combi is om een grasparkiet met een valkparkiet in één kooi te houden, of dat ik in Pinkies belang toch beter een grasparkiet erbij kan koppelen. Ik bedoel... ikzelf kan het allemaal wel graag willen, maar het gaat erom dat Pinkie happy is!

Kunnen jullie mij tips en adviezen geven?
Dankjewel alvast!

Groetjes, Chantal

Piknikki

In Photobucket kun je op 'edit' klikken, boven de miniatuurtjes, en dan op 'resize picture'. Bovendien is er een speciaal fotoalbum voor leden, kijk maar bovenaan bij de gekleurde links! :)

Pinkie's leeftijd is onmogelijk in te schatten, behalve dat het al een volwassen ventje is.
Persoonlijk lijkt het me onverstandig om er een valkje bij te zetten. Een soortgenootje (grasparkietje dus) lijkt me veel beter voor Pinkie. Je kunt ook een paar grasparkietjes en valkparkietjes bij elkaar houden, mits ze voldoende ruimte hebben. Als je per se een valkparkietje erbij wil, doe dit dan in een grote kamervolière in plaats van een kooi. Geef de valkparkiet(en) ruim de tijd om aan de grasparkiet(en) te wennen. Maar ook als je een grasparkietje voor Pinkie erbij wilt (wat een heel goed idee is!), zul je ze aan elkaar moeten laten wennen, in aparte kooien dus.

Veel succes!

P.S.: Cavia's en konijntjes kun je ook beter niet samen houden. ;)

Sjaantje

Bedantk voor je reactie Piknikki!

Ik had al zo'n vermoeden dat het geen goed idee zou zijn, omdat ik het ook weet van de konijntjes en de caviaatjes  ;) Maar aan wie kan ik het beter vragen dan aan de parkietenkenners van dit forum, toch?
Een kennis van me kweekt parkietjes en heeft vandaag ontdekt dat zijn koppeltje 3 eitjes heeft. Het zou het mooist zijn als daar een vriendje voor Pinkie tussen zal zitten, hoewel het dan nog wel even duurt voordat ik er werkelijk één heb. Maar dat doe ik wel liever dan een parkietje uit de dierenwinkel. Grappig detail is dat de pop van dat koppeltje uiterlijk een exacte kopie is van mijn Pinkie (behalve dan de kleur van de neusdop ;))
Vanaf welke leeftijd is ongeveer duidelijk of het vogeltje een man of pop is? Ik wil het liefst weer een man erbij aangezien ik zelf niet zo op jonkies zit te wachten.

Het is voor mij overigens geen optie om én grasparkieten én valkparkieten te houden. Ik zit met lichamelijke beperkingen (reuma) waardoor de verzorging al gauw te veel wordt. Vandaar dat ik maar één kooi in huis wil. Vanwege mijn handicap heb ik vorig jaar ook al afscheid moeten nemen van mijn konijntjes *snik* omdat ik er niet meer goed voor kon zorgen. Vandaar dat ik ook zo blij ben met mijn parkietje, dat geeft tenminste nog levendigheid in huis en qua verzorging is het goed te doen!

Bedankt trouwens voor je tip over de foto-albums. Ik had het hélemaal niet gezien bovenin... Moet ook eerlijk zeggen dat de oranje kleur van het woordje niet heel duidelijk leesbaar is. Voor mij althans ;)

Piknikki

Dan zal het heel leuk zijn voor jou om twee gezellige kwetteraars in huis te hebben, en Pinkie zal natuurlijk ook super blij zijn met zijn toekomstige maatje!
Gelukkig heb je al iemand gevonden voor een klein parkietje. Met circa 5 weken vliegen ze uit, en rond de 6 weken eten ze zelfstandig. Dan kun je het parkietje in huis nemen als het 7 à 8 weken oud is. Met een getraind ook is het geslacht al vanaf ongeveer 6 weken te zien. Bovendien zul je je geen zorgen hoeven maken om eitjes of kleintjes, aangezien parkietjes alleen maar zullen broeden als ze een nestje hebben. Hun instinct zegt dat het niet veilig is om zonder nestkast eitjes te leggen. Dus je kunt zowel een man of pop erbij nemen.

Twee parkietjes zullen ook niet veel meer rommel maken dan twee. :)

Hihi, dit forum heeft vele verrassingen, eh? Er zit ook een handige zoekfunctie rechtsboven. Daar kun je sleutelwoorden intypen zoals 'jong parkietje' of 'ruzie maken', zo kun je ook al heel veel onderwerpen terugvinden. :)

Sjaantje

Ja die zoekfunctie had ik al wel gevonden, maar ben zó slecht in informatie zoeken *shame* Ben er nog eens mee aan de slag gegaan en heb nu inderdaad wel gelezen dat je zonder nestkast geen jonkies hoeft te verwachten dus dat is alleen maar mooi meegenomen. Misschien is een popje dan toch handiger dan een man, bedenk ik me nu, aangezien Pinkie nogal goedwerkende hormonen heeft (lees: graag tegen zijn belletje rijdt) dus ik zal me daar nog eens verder in verdiepen.

Maar nogmaals bedankt!