mijn parkiet wilt niet vliegen

Gestart door mariska24, juni 19, 2009, 21:14:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mariska24

Hoi allemaal.

Daar kom ik met mijn vragen hoor.
Ben net lid en dan al zo veel vragen.
Ik hoop dat jullie me erbij willen helpen en eventueel mijn vraag kunnen beantwoorden.

Mijn parkiet Pietje, wilt eigenlijk vanaf dat ik haar heb (toen was ze al een paar weken uit het nestkastje gevlogen, ze zat in een voliere) en dat is al 2 jaar niet vliegen. Ik haal haar er dan uit, moet haar kooitje dichtmaken (anders gaat ze er weer rustig inzitten) en loop met haar door de kamer tot ze van mijn hand vliegt en pak haar dan weer op en doe het nog eens.
Misschien is dit heel gemeen wat ik doe en misschien zelfs slecht(wat ik zeker niet wil!) maar ik vind dat een vogel hoort te vliegen. Aangezien ze ook wel een beetje erg dik word. Ik geef haar niets geks te eten hoor. Want ben al hele lange tijd geleden overgestapt op voer waar geen zonnepitten in zitten en heb nu van premium. Dat moet niet dikmakend zijn lijkt me. En ik geef haar alleen fruit als extratje.

Hebben jullie ervaring met parkieten die niet willen vliegen en weten jullie wat ik hier mee kan doen.
Kan het aan de kooi liggen? Ik heb er een voor valkparkieten (zo'n grote) dus lijkt me niet te klein. Of kan het eventueel aan het eten komen of aan het fruit wat ik haar geef.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

groetjes mariska

Mars

Als het al vanaf het begin zo is, zou ik niet zo snel aan een medische oorzaak zitten te denken.
Normaal zou je kunnen denken aan: te dik, vitaminegebrek, of een andere medische oorzaak (hart, borstpennen enz.). Dat laatste kun je vanaf hier natuurlijk nooit uitsluiten.

Als ze vliegt houdt ze dan wel hoogte? Dus: bereikt ze ook haar doel (de kooi?) Hoor je haar ademhaling ook piepen als ze geland is?

Ik denk dat ze misschien niet zo de noodzaak van vliegen ziet: waarschijnlijk is het niet een heel ondernemend vogeltje want anders was ze de kamer wel eens flink gaan onderzoeken? Misschien kun je met een speelboom of speelplaats en wat trosgierst het vliegen wat bevorderen?

Ook trosgierst als lokkertje om naar jou toe te vliegen is misschien iets?

Je manier om haar te laten vliegen vind ik zelf prima hoor! Zeker als je parkietje aardig stevig begint te worden kan ze wel wat beweging gebruiken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mariska24

hoi hoi

Nou, ik moet zeggen als ik haar "dwing" om te vliegen dan land ze vaak op de grond.
Ze vliegt absoluud niet hoger.
Ik heb nog nooit iets geks aan haar ademhaling gemerkt. Dat ze rare geluidjes maakt ofzo.
Behalve dan dat ze schreeuwt als ik haar weer eens uit de kooi pak. Daar is ze het vaak niet mee eens.
Maar is het dan niet erg dat ze niet vliegt?

Een parkieten speelboom heb ik al eens eerder gemaakt. Maar daar doet ze niets mee. Zelfs niet als ik er een lekker stukje fruit in hang.

Mars

Op de grond landen is niet echt een goed teken, tenminste iet als ze daar niet naar toe lijkt te willen vliegen.

Voor een vogeltje is vliegen natuurlijk net zo gewoon als lopen voor ons. Een vogeltje dat niet vliegt en vooral een vogeltje dat niet goed kan vliegen, dat is wel een teken dat er iets mis is. Hier in huis zijn er ook een paar die niet veel vliegen, maar als ze vliegen halen ze wel hun doel en dalen ze niet meteen.

Ik persoonlijk zou dat toch laten onderzoeken door een vogelarts.

Daarnaast kun je haar misschien toch metertje voor metertje naar je toe laten vliegen door haar te lokken met iets lekkers of een speeltje.

ook voor het gewicht en uithoudingsvermogen is het goed als een vogeltje af en toe wel vliegt!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mariska24

Oke!
Hartstikke bedankt voor je antwoord.
Ik heb er nooit echt goed opgelet of ze gericht naar de grond vliegt of niet.
Maar het op de grond landen gebeurd bijna nooit hoor, dat is echt sporadisch.
Maar ik denk dat het wel verstandig om hier in de buurt een vogelarts op te zoeken.

En lokken met voer wilt nog wel eens lokken. Maar jammer genoeg alleen bij trosgierst.
En daar word ze zoooo dik van!! hahah
Ik zal het eens met appel proberen, daar is ze de laatste tijd dol op.

Nogmaals bedankt!