Handopfok..

Gestart door **Kromsnaveltje**, juni 13, 2009, 17:50:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

**Kromsnaveltje**

Zal me toch maar even voorstellen, want waar moet dat? Maar goed, ben hier vorig jaar ook geweest, alleen kon niet meer inloggen :( Maar heb een bonteboer Binkie, zie m'n avatar, hij is als enigste gekortwiekt en zit binnen. De rest zit buiten in een ruime buitenvoliere van 2 bij 3 :-X De valkparkietjes: Kiki en Kuif zijn zusjes en lutino valkparkietjes, Parel is een geparelde witmasker man, z'n parels beginnen weg te trekken ;) Pip is een gepareld meisje, en dan de bruine vorm met geel :D Deze valkjes zijn nog geen 1 jaar, Puk is mijn cinamon popje, en Max haar mannetje met wie ze 2 jongen heeft is een wildkleur. Zij zijn 3 en 4 jaar oud. Dan hebben we mijn eerste vogeltje, Rocko, mijn hemels blauwe grasparkietje. Is nu voor het eerste vader van maar liefst 8 kinderen! Samen met zijn kobalt blauwe vrouwtje Crocky zorgt hij heel goed voor ze ;D Dan hebben we nog Mickey de Australisch bonte, die ook samen met zijn grijze Minnie'tje 5 kindjes heeft. Verder hebben we ook nog een paar tropenen kanaries en een hondje.

Maar de titel van m'n topic'je is Handopfok. Ben er eigenlijk niet meer voor maar aangezien Rocko en Crocky 8 jongen hebben voor de eerste keer in een veels te klein nestblok, namelijk die van een gouldamadine (en de gouldamadine's zitten in de parkieten nestkast  :D) dacht ik laat ik er als ze nog maar 2 keer per dag gevoerd moeten worden 3/4 grasparkietjes uithalen. Anders overleven de parkietjes het voor 100 % niet allemaal, en mijn grasje word ook nog eens harstikke moe. Dus beter voor moeder en kind. Maar wanneer moeten de parkietjes nog maar 2 keer per dag gevoerd worden? Ik kan om ong. half 8, dan weer om 4 uur, en 's avond tot heel laat maar dan kan het natuurlijk ook weer niet té laat ivm kropontsteking. Dus mijn vraag: Wanneer moeten parkietjes 2 a 3 keer gevoerd worden? (op de tijden wanneer ik kan?)  ??? ???

Chicowen

Hoi,
Allereerst welkom terug op het forum. ;)
Ik kan je helaas niet adviseren over de tijden, maar ik wil je wel iets meegeven. Een popje legt meestal zoveel eieren als ze aan kan, niet altijd natuurlijk, maar over het algemeen wel. Ik zou je daarom ook willen aanraden om je parkietjes gewoon hun gang te laten gaan en pas wanneer zij het duidelijk echt niet meer zelf redden dan pas te beginnen met handopfokvoer. Er komt heel erg veel bij kijken en het beste is om gewoon gevoed te worden door de ouders, aangezien ze hierbij ook de benodigde antistoffen meekrijgen.
Natuurlijk wil je het bestje voor je parkietjes, maar zolang zij het zelf redden hoeft dit geen probleem te zijn en is het beter voor de kleintjes om gevoerd te worden door de ouders.
Zeker wanneer de kleintjes nog maar net geboren zijn, heeft handopfok eigenlijk geen zin, omdat ze hier niet voldoende op kunnen leven (uitzonderingen daar gelaten).
Veel succes in ieder geval!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Mars

Ik sluit me helemaal aan bij Chicowen. Handopfok is veel te risicovol!
En je kunt het blok even vervangen voor een groter blok, dat is geen probleem, als je de kleintjes er in legt en het op dezelfde plek weer ophangt zal je popje ze gewoon weer gaan voeden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

**Kromsnaveltje**

Dank voor jullie reacties, heb m'n gaai en 2 valkjes ook handgevoerd, dus heb ervaring :D Is inderdaad wel veel werk. Maar verstoot mams de jongen dan niet?? Ben ik zo bang voor :( Heb ze vanmiddag geaaid, voor het eerst, gingen er wel weer gelijk in maar net waren ze er samen uit, toen zat ik gelijk al weer te spoken :-[ :-[ Maar moet Crocky dan niet eerst aan het blok wennen? Of zal ze er meteen ingaan zodra ze haar jongen hoort piepen??

**Kromsnaveltje**

Het overplaatsen is gebeurd en Crocky gaat er gewoon weer in dus waarschijnlijk is het no problem meer.
even aankijken nog met de kroppies, of die goed gevuld blijven maar zal waarschijnlijk wel helemaal goed komen.
Maar ach, wat is zo'n klein frommeltje schattig he, en het voelt zo appart aan, voor de eerste keer zo'n druppeltje op je hand :-* :-*

Mars

Mooi zo, dat ze nu een groter blok heeft.
Over het algemeen blijft handopfok risicovol. Ook komt het het karakter van de vogeltjes meestal niet ten goede. Om ze tam te maken, kun je het beste zoals je nu gedaan hebt, zodra de kleintjes wat veertjes hebben, ze even uit het blok halen en ze lekker in je warme handen aaien. Dan worden ze net zo tam als handopfok!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..