Vandaag in de middag over morgen een parkiet!!

Gestart door schildxx, juni 13, 2009, 12:34:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

schildxx

Hey allemaar, vandaag krijg ik dus mijn parkietje,, waar ik zo lang op moest wachten.
ik krijg het in de middag en als de afspraken niet goed komen dan morgen.

maar ja ik kan dus niet wachten alleen als ik het zeg maar krijg dan dan doe ik het in de kooi of moet ik er eerst doch geven zodat alle vieseg heid weg blijft?

en verder wat zou ik alsvat begingen te doen ?? alles staat klaar en ik weet straks niet hoe ik het moet benaderen dus eerst laten wennen of gewoon gelijk mee spelen of wat?


alvast bedankt met de tips en hulp.

groeten ;D

Piknikki

#1
Nee, je moet je nieuwe parkietjes niet douchen. :P Je krijgt ze mee in een vogeldoosje. Dat doosje maak je een beetje open, en zet je in de kooi, dan kunnen ze er zelf uit kruipen. Waarschijnlijk zijn ze dan in paniek en fladderen ze de hele kooi rond. Maar dan laat je ze de eerste twee dagen met rust. Je kust wel tegen ze praten en met ze fluiten (een muziekje opzetten is ook gezellig). En na die twee dagen ga je pas aan de slag met tam maken.

Strooi ook wat zaadjes over de bodem voordat je ze in de kooi doet, want jonge parkietjes zoeken altijd op de bodem voor voedsel.

's Nachts moet je zeker de eerste weken ook een nachtlampje aan laten (niet zodat het in hun ogen schijnt), zodat ze zich 's nachts kunnen oriënteren. Het is namelijk best akelig als ze 's nachts door de hele kooi heen fladderen. Door zo'n klein lampje kunnen ze toch nog zien waar ze zijn, en raken ze niet snel in paniek.

Veel plezier met je nieuwe parkietjes! :D

schildxx

hartelijk dank ;D


nog een vraag weet je toevallig een site waarop ik kan zien waar vogelwinkels/dierenwinkels bij mij in de buurt zijn want ik moet steeds hele eind fietsen om bij 1 te komen die ik ken maar dat vind ik nu te veel en te ver.
groeten ;D


ps: al het vogeltje bang is kan ik toch wat parkieten gluiden vanaf de computer afspelen dan wordt het toch actiefer zo iets heb ik gelezen?

Piknikki

Als je op Google "dierenwinkel Amsterdam zuid oost" (of zo, ik weet niet waar je woont) intypt, dan krijg je ook zo'n kaart waarop dierenwinkels bij jou in de buurt staan aangegeven.

Je kunt wat parkietengeluidjes afspelen, maar muziek van de radio is ook goed. Een parkietje wat alleen is, en parkietengeluidjes hoort, zal denken dat hij een soortgenootje hoort als je geluidjes afspeelt. Maar twee parkietjes kunnen natuurlijk gewoon naar elkaar tjiepen. :)

schildxx

vandaag gaat dus niet door, die kennis heeft geen tijd dus maar morgen :'(

schildxx

Hallo allemaal, alles staat klaar voor me parkietje(s) zoals jullie weten, krijg ik het vandaag.
mijn vraag is nu hij een tijdje onderweg is dan zal hij/zij toch flink stressen dus me vraag hoe moet ik het aanpakken??

rustig in de kooi zetten, en dan een paar dagen met rust laten en rustig er mee praten???

en verder weet ik het weinig hoe kan ik dus mijn parkietje(s) stap voor stap benaderen??


groetjes,

schildxxx 

schildxx

update:

de parkietjeS  zijn aangekomen!! :-* :-X :-* :P ;D ;D :D

ik ben echt super blij 1 is half wit half geel doorzichtig zegmaar en 1 is blauw met beetje grijs en glimmend groen  ze zijn echt ONGELOFELIJK mooi :-* :-* :-*

ik heb wat voer gestrooit op de bodem en water gvult in de bakje.

ze zijn wel erg bang omdat ze een lange reis hebben gemaakt.

wat kan ik het beste nu en Later doen??

alvast bedankt...

Milo-Pixel

Laat ze maar lekker met rust, en ga zelf de site www.parkietenfreak.nl lezen ;) Daar vind je heel veel basis informatie over grasparkietjes die je moet weten.

Chicowen

Leuk dat de parkietjes er zijn.

Zoals ik je ook al in dit topic heb aangegeven, kan de zoekfunctie wonderen verrichten. ;)

Kijk ook eens hier.

Veel succes!

edit: gelijk met Marit
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Piknikki

Dat zijn inderdaad erg mooie kleuren. :D

Zet maar wat achtergrond muziek op, en doe wat je altijd doet. :) Je kunt wel zachtjes tegen ze praten. Maar kom nog niet te dicht in de buurt van de kooi, dan kunnen ze schrikken. Laat ze maar op hun gemak rondkijken en de kooi bekijken. Vooral rustig blijven, dan zullen zij ook rustig blijven en voelen ze zich sneller op hun gemak. In het begin zitten ze misschien doodstil, maar 't komt allemaal wel goed.

schildxx

ik ga er straks naar toe ik laat ze even met rust met zijn tweeetjes :-*

ze zijn nog erg jong 6 weken of misschien iets jonger zelfs !
(ik heb inmiddels een e-mail gestuurt hoe oud ze precies zijn) maar ze komen echt van een super goede kweker die heeft ze nu al leren vliegen en zich zelf verzorgen en eten dus ,ik hoef me geen enkel zorgen voor miskoop want ik kan zo terug gaan of bellen ken de kweker dus erg goed.

maar wat zijn ze mooi :-*en schattig :-*


ps: kan ik ze nog tam maken met zijn tweeén ja toch dat zal toch geen probleem moeten zijn zijn nog erg jong.

Chicowen

Citaat van: schildxx op juni 14, 2009, 18:48:48
ps: kan ik ze nog tam maken met zijn tweeén ja toch dat zal toch geen probleem moeten zijn zijn nog erg jong.

Wederom een vraag die beantwoord kan worden met de zoekfunctie.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

schildxx

hoelaat moeten ze slapen?

kunnen ze nog in de avond wakker blijven 9-10uur of is dat echt TE LAAT?

Piknikki

9 - 10 uur is een goede tijd om te gaan slapen. :) De vogeltjes buiten gaan ook slapen als het donker wordt.

schildxx

oke , er is iets ik heb ze gevoerd met de hand ze zijn heel erg schattig en tam ;D lijkt het maar niet helemaal.

1vogeltje heeft moeite om te eten maar de andere geef ik zelf eten en dan voert hij de andere met de mond dan kan het toch goed komen?

en de vogeltje die moeite heeft met eten gaat steeds naar het water en word bol en scheud ze veren en maakt een geluidje hij komt steeds bij me en gaat daar naar toe hij wilt iets  zeggen maar wat?

Chicowen

Citaat van: schildxx op juni 14, 2009, 20:57:21
oke , er is iets ik heb ze gevoerd met de hand ze zijn heel erg schattig en tam ;D lijkt het maar niet helemaal.

1vogeltje heeft moeite om te eten maar de andere geef ik zelf eten en dan voert hij de andere met de mond dan kan het toch goed komen?

en de vogeltje die moeite heeft met eten gaat steeds naar het water en word bol en scheud ze veren en maakt een geluidje hij komt steeds bij me en gaat daar naar toe hij wilt iets  zeggen maar wat?

Vogeltjes die zelfstandig zijn hoef je niet met de hand te voeren. Deze vogeltjes zijn dan dus niet oud genoeg?
Het is niet verstandig om parkietjes te vroeg bij hun ouders weg te halen.
Ze moeten ouder dan 7/8 weken zijn en absoluut zelfstandig eten. Doen ze dit niet, dan doe je er verstandig aan ze terug te brengen naar de ouders en ze pas mee te nemen als ze zelfstandig eten.

Ook worden vogeltjes niet in één dag tam. Lees alsjeblieft de site en het forum goed door, zoals je meerdere keren (heel erg vaak inmiddels!) als tip hebt gekregen.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

schildxx

jahaa maar ze zijn al uitgevlogen en heb een bericht terug gekregen dat ze 6weken zijn , ze kunnen vliegen en eten alleen eentje wordt gevoerd door de andere die heeft ook een wat grotere mond :-*

en die durft ook meer en komt al bij me is echt schitterend ..

Chicowen

Citaat van: schildxx op juni 14, 2009, 20:57:21
oke , er is iets ik heb ze gevoerd met de hand ze zijn heel erg schattig en tam ;D lijkt het maar niet helemaal.

Wat bedoel je hier dan mee als ik vragen mag? Ik maak hieruit op dat je één van beiden met de hand voert... iets wat dus niet nodig is als ze zelfstandig eten.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

schildxx

ja met de trosgierst want ze durfde niet naar de bakjes maar inmiddels vandaag zijn ze naar de bakjes om zelf te eten zijn niet meer bang, en daar ben ik heel blij mee een stap verder. ;D

de blauwe vogel heb ik de naam Siesta gegeven= spaans dutje doen ;D

Chicowen

Citaat van: schildxx op juni 15, 2009, 09:25:47
ja met de trosgierst want ze durfde niet naar de bakjes maar inmiddels vandaag zijn ze naar de bakjes om zelf te eten zijn niet meer bang, en daar ben ik heel blij mee een stap verder. ;D

de blauwe vogel heb ik de naam Siesta gegeven= spaans dutje doen ;D

Ah oke, dat is dan nu duidelijk. :)
Ik vind het al heel knap dat de één nu al trosgierst uit je hand durft te eten. Probeer je ze ook een beetje de tijd te geven om te wennen aan hun nieuwe omgeving?

Veel plezier met je twee nieuwe vriendjes in ieder geval!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.