3 parkietjes samen.Kan dat wel???

Gestart door ilona1979, juni 12, 2009, 10:21:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ilona1979

Kunnen 3 parkietjes samen(even buiten maat kooi bv om)t is een oneven aantal.Of als je er al 2 hebt,moet je dan echt er 2 bijzetten ipv 1?zodat je er dan 4 hebt?

Piknikki

Natuurlijk zou een even aantal het beste zijn, maar er zijn een aantal forumleden die met succes drie parkietjes houden. Ikzelf heb ook een tijdje drie gehad. Maar stel je hebt een koppeltje, en één los parkietje, dan is het niet zo leuk voor dat ene zieltje. Of als je ziet dat er steeds twee met elkaar optrekken, en die andere zit steeds alleen.. Als de drie parkietjes veel met elkaar spelen als een gezellig groepje, dat zou het wel kunnen. Wel moet je er dan altijd rekening mee houden dat er eentje zich toch eenzaam zou kunnen gaan voelen, dat je wel ruimte hebt voor een vierde parkietje (maar ook dan krijg je het hele 'proces' opnieuw van aan elkaar laten wennen). Als je toch echt wil doorzetten en het wil proberen drie te houden, ga dan voor 2 mannen en één popje, of drie mannetjes. In het begin en ook daarna wel veel toezicht houden, uiteraard. :)

ilona1979

Ik heb nu 2 mannen.Dus dan zou er een popje of een mannetje bij kunnen.Alleen had ik t idee dat je niet 1 popje bij 2 mannen kan plaatsen.Lijkt mij dat,ja misschien stom voorbeeld,net als bij veel vissen t vrouwtje dan constant word opgejaagd.Maar dat is dus niet zo?

En als ik dan merk dat de 3e nieuwkomer,wat alleentjes komt te zitten kan ik er dan een vriendje bijzoeken voor deze of had ik dan beter 2 vogeltjes tegelijk kunnen nemen?



(ah zie dat ik nu dierenvriend op t forum ben,leuk  ;D )

Piknikki

Proficiat met je promotie. ;)

Bij grasparkietjes is de regel zo, dat je beter niet meer popjes dan mannetjes kunt hebben. Omdat popjes over het algemeen dominanter zijn.

Ik denk dat, als je merkt dat het (na circa een week nog) niet klikt tussen de drie vogeltjes, dat je dan het 'buitengesloten' parkietje bij de andere twee weghaalt en samen met het nieuwe (vierde) parkietje in een aparte kooi laat wennen. Dan kunnen die twee dus aan elkaar wennen en vriendjes worden. Na weer een weekje (eventueel twee weken) kun je ze allemaal bij elkaar laten.
Ik weet niet of het in het echt zo werkt, want ik heb zoiets nog nooit zelf gedaan, maar dit klinkt mij als de meest logische aanpak. :)

ilona1979

Ik denk dat ik besmet ben met t parkietenvirus  :-*Maargoed,wel koppie erbij houden natuurlijk.Ik heb nu 2 mannetjes parkieten.Je begint met 1,dan 2.En nu denk ik dus goh wat leuk zeg,dus 3e in mijn hooft.Maar in principe kan 3 dus meestal wel.Als ik dan een keer besluit een 3e te nemen ben ik in ieder geval goed geinformeert.Maken popjes ook meer geluid?

Piknikki

Tuurlijk kunnen popjes ook wel eens geluid maken. Ze zeggen dat mannetjes meestal wat drukker zijn. Maar de jonge parkietjes zijn ook wel speels en druk. Ik merk vooral dat de popjes lief tjiepen, en de mannetjes meer geluidjes maken (kwekken, tjiepen, fluiten). Dat is natuurlijk generaliseren. Dus het kan best zo zijn dat je een rustig mannetje treft, of een kwekkend popje.

Veel succes!
En het kan zijn dat een echte expert hier aanvulling op kan geven, of mij corrigeert waar ik het fout heb. :D

ilona1979

Nu las ik wel ergens dat iemand een oneven aantal in zijn voliere had en t daarom erg onrustig was en veel geschreeuw.Is dat een mogelijkheid met 3?

Mars

Ik denk niet dat het onrustiger is met oneven dan even aantal parkietjes.

Maar ik wil je wel waarschuwen: ook met twee mannen en een popje kan het fout gaan. Enkele maanden geleden is mijn Layla overleden en hield ik twee mannen en 1 popje over. Ik hoopte dat dat goed zou gaan, maar al snel werd mijn ene man de hele voliere doorgejaagd (door de andere man). Het voordeel is dan dat ik de ruimte heb, maar als je een kooi hebt, dan gebeuren er zeker ongelukken.

Problemen met drie ontstaan vooral als de hormonen opspelen: dus als popjes broeds worden of als de mannen bezig zijn hun vrouwtje te versieren. Ik schrijf dit er bij omdat de kans groot is dat het eerst een hele tijd goed gaat als ze jong zijn, maar zodra ze oud genoeg zijn om een nestje te stichten zul je zien dat er in de meeste gevallen problemen ontstaan. 2 popjes en een man is gegarandeerd problemen, 2 mannen en een pop kan.

Maar het belangrijste argument om het niet te doen is: Er zal er altijd eentje over blijven. Er zullen twee goede vriendjes worden en eentje hangt er maar wat bij.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ilona1979

Ik vind t ontzettend moeilijk ,want de meningen zijn erg verdeeld.
Dus ik kan er dan beter 2 bij doen? en dan 2 pop en 2 man?

En mocht ik t toch doen 2 mannen(die ik nu heb) en 1 popje erbij?

Mars

Je hebt twee meningen... en ook Picknicky schrijft al dat er een kans groot is dat er een buitenstaander komt. Over het algemeen wordt het in ieder geval afgeraden.
Als je het perse wilt (maar ik ben bang dat je dan spijt krijgt), dan zou ik kiezen voor een derde man.

Maar de voorkeur heeft altijd een even getal.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Piknikki

(Even voor de duidelijkheid: Ik had er vier, maar daar was eentje van overleden en bleven er nog drie over. Nou heb ik er weer vier. Dus mijn overige drie parkietjes waren al aan elkaar gewend. Ik had toen twee mannetjes, één popje. Ik heb dus niet bewust gekozen voor drie parkietjes.)

Andrea

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een derde parkietje (Jimmy). Was eigenlijk niet de bedoeling, maar de eigenaar wilde hem niet meer en het beestje stond al een half jaar in een houten kistje in de tuin op een vuilnisbak. Dit vonden wij erg zielig dus we hebben hem meegenomen.

Eerst apart in een kooi, maar sinds een paar dagen bij de andere twee (Joey en Jacky). Maar hij wil niks met de andere te maken hebben, ze proberen wel te snavelen met hem enzo, maar dan bijt ie!! Zit steeds zielig in een hoekje en er komt geen geluid uit.

Wat kan het probleem zijn??  :(. Moet ik er misschien een vierde erbij nemen of moet ik nog een tijdje geduld hebben. Of gaan 3 mannetjes niet samen?

Zou graag willen weten hoe jullie hier over denken.

Groetjes Andrea

hillie

Als het drie mannetjes zijn dan moet het wel goed gaan denk ik.
Eerst denk ik even aftasten van het nieuwe parkietje je moet je in denken dat nu ineens alles moet delen moet met 2 andere parkieten terwijl die eerst alle aandacht zelf kreeg.
Zolang het niet tot bloedens toe gaat rustig ze gang laten gaan.