vies broedhok en vieze pootjes

Gestart door Rodian, juni 03, 2009, 17:57:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rodian

Een vraagje, mijn koppel grasparkieten hebben 6 jongen, nu zie ik
alleen dat er veel poepjes in het blok liggen en de kuikens er in moet dit schoon
gemaakt worden? Zo ja hoevaak en waar moet ik d ejongen laten.

Mars

Je kunt de jongen even in een schaal leggen met een doek er onder en dan het blok verwisselen of zo snel mogelijk schoonmaken. Verwisselen gaat het handigste. Houd de kleintjes wel in de gaten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lennartparkiet

je hoeft het hokje niet schoon te maken want in de natuur wordt het ook vies,
maar het kan wel, het is niet erg ofzo.

ik zou alleen de pootjes van de parkietjes niet met warm water schoon maken, dan kunnen ze verlamd raken.


groetjes lennart

schildxx

maar een beetje warm kan toch wel?? ???

Mars

Een blok kan echt enorm vies zijn: dan is dat voor de kleintjes niet hygienisch ivm bacterien enz.
Daarnaast kan het zijn dat ontlasting aan de pootjes blijft hangen en gaat klonten. Dan moet je dat wel schoonmaken, want anders krijg je vergroeiiingen en verlammingen aan de teentjes. Een beetje lauw water is dan een goede manier.

Dus ieder geval is anders, normaal gesproken zo min mogelijk schoonmaken, maar als het in je blok een ontzettende bende wordt, dan zul je echt in moeten grijpen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lennartparkiet

ik heb dus wel een keer de pootjes schoon gemaakt met warm water en toen was dat vogeltje verlamd in zijn pootjes :'(

Mars

Dat vind ik wel heel vreemd...
Misschien was het water te heet, het kleintje te jong (dus echt jonger dan 2 weekjes)?

In principe moet een kleintje daar tegen kunnen, als je maar voorzichtig bent. Weet je zeker dat het kleintje de pootjes daarvoor wel kon gebruiken?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

schildxx

maar als de jongen verlamt raakt, geneest hij/zij dan wel?

lennartparkiet

ik weet niet zeker of hij zijn pootjes daarvoor al wel kon gebruiken want hij was nog niet zo oud maar verder was er niks met hem aan da hand, helemaal gezond, hij zat alleen altijd op de grond.

en nee dat geneest niet meer

Rodian

#9
Bij mijn vraag op moet ik het broedhok schoonmaken, kwamen meteen een paar berichten over vieze pootjes.
somige kleintjes hebben inderdaad vieze pootjes. Maar moet ik ze gewoon in een laagje water zetten want het is best aangekoekt.

Tips zijn welkom!! Heb het nog nooit eerder gedaan.

neem aan handlauw water?

Omdat het niet nodig is om voor deze vraag een nieuw topic te openen, heb ik het samengevoegd met dit al lopende topic. Ook heb ik ivm de duidelijkheid de topictitel aangepast ;). Gr. Ingrid

Mars

Als er echt klontjes ontstaan kun je het een beetje weken in een bodempje water. Het gaat lastig, maar het wil er dan wel voorzichtig af (heel voorzichtig met je nagel helpen).

Een beetje vieze pootjes zijn uiteraard niet erg.


@Lennart Als ik het zo lees was je parkietje al niet in orde en heeft dat dus niets met het water te maken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lennartparkiet

gelukkig komt het dus niet door mij! ::)