Mooie Puk

Gestart door Yessica, juni 02, 2009, 21:25:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yessica

Hallo allemaal,
een aantal weken geleden, zoals sommige van jullie misschien al hadden gelezen, is mijn mooie jongen Rocky overleden.  :-[

Gevolg was natuurlijk een ontzettend stil huis, wat me best somber stelde. Mijn vriend had daar klaarblijkelijk genoeg van.. want afgelopen donderdag kwam hij thuis met de mededeling "Het is blauw, 8 weken oud en staat op de achterbank van de auto"

Ik hem natuurlijk heeeel raar aankijken  ??? maar toch maar naar beneden gegaan.. en ja hoor daar zat 'ze'. Een klein lichtblauw grasje (ik heb een foto geplaatst in mijn album, excuses voor de lage kwaliteit, mijn digitale camera heeft mijn tas niet overleefd de laatste keer dus dit is met een webcam gemaakt http://album.parkietenweb.nl/v/users/sicajess/PUk.jpg.html )

'Ze' komt bij een kweker vandaan, en ik zag dat 'ze' helaas aan 1 vleugeltje is gewiekt. (Ik zeg 'ze' omdat volgens mijn vriend de kweker er heilig van overtuigd was/ het gevoeld had zelfs ook nog dat het een mannetje is. Maar haar dopje is vaalblauw met paarse hoekjes en witte kringetjes om haar neusgaten wat ik volgens de foto's en verhalen hier toch een jonge-dames-dop vind )

Hoe dan ook, ik was natuurlijk heel blij. Eigenlijk had ik nog even willen wachten en er gelijk twee aanschaffen de volgende keer.. Blijkbaar dacht mijn vriend daar anders over  :P hij vond het zo zielig dat ik Rocky kwijt was en het was zo stil in huis dat hij toch maar naar de kweker gegaan was.

Nu volgde er 1 probleempje, de kweker had Puk meegegeven in een leen-kooi en daar zat ze dus stilletjes in. Die kooi moest helaas wel de volgende dag weer terug. Dilemma! Ik heb mijn eigen kooi en de hare tegen elkaar aan gezet maar ze piekerde er niet over om erin te gaan. Dus dat werd pakken  :'( ik zo voorzichtig mogelijk het kooitje in, zo lief en zachtjes praten als ik maar kon. Eerst vond ze het geen punt, maar zodra ze doorhad wat ik wilde doen vond ze het niet zo leuk meer en begon wild te fladderen. Ik wilde haar maar zo snel mogelijk pakken zodat ze snel in haar eigen kooi kon en zo de stress tot het minimum te houden. Ik had haar eindelijk te pakken, en ze begon me flink te bijten en te kauwen  :-\ ik hard op mijn lip gebeten en haar rustig in haar kooitje gezet maar de schade aan mijn vinger was inmiddels al voltrokken  ;)

Puk is nu dus al bijna een week bij ons, mijn vriend weigert haar anders aan te spreken dan in de mannelijke vorm.. ach hij z'n zin  ::)

Ze is eigenlijk heel lief, ze is niet zo heel bang voor mijn vingers en ik mag haar aaien vaak gewoon aaien. Op haar borstje, op de zijkant van haar vleugel, zachtjes op haar wangetjes.. en zelfs op haar rug! Met vinger of hele hand, ze kijkt er niet raar van op als ik mijn vinger over haar ruggetje heen haal.

Opstappen doet ze nog niet echt, ze vind het best als ik mijn vinger tegen haar buikje hou maar zodra ik zachtjes duw gaat ze gauw ergens anders heen.  ::) Trosgierst vind ze (helaas) nog niet echt bijzonder genoeg om voor op mijn vinger te blijven/komen dus ik probeer het nu met een eetstokje als verlengstuk van mijn vinger.

Door haar ene gewiekte vleugel kan ze dus niet vliegen, of niet echt balans houden in ieder geval. Maar nu staat haar kooitje toch telkens wel eens open als ik (zoals nu) dichtbij zit en ze probeert nieteens om eruit te komen. Ze vind het in haar kooi een stuk fijner lijkt wel!

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben blij met Puk en vind dat ze het al heel goed doet voor die 5 dagen dat ze nu bij ons is  :-*

Groetjes van mij en snaveltjes van Puk!

Mars

#1
Gefeliciteerd met je kleintje!
Puk is ook een mooie damesnaam, vind ik. Mijn vader noemt mijn Jimmetje ook nog steeds een hij ook al heeft 'hij' toch echt een heel nest kleintjes grootgebracht ;)

Het beste laat de de andere vleugel ook even wieken bij een vogelarts of dierenarts/dierenwinkel die er verstand van heeft. Dan is het vogeltje in ieder geval in evenwicht. Op deze manier zul je zien dat ze op haar zij terecht komt als ze probeert te vliegen en dat is niet fijn (heb ik helaas ervaring mee).
Mocht je geen vogelarts kunnen vinden, PB me dan even, ik kan je uitleggen hoe je het andere vleugeltje goed kan knippen. Doe het niet zonder goede uitleg, want je zult niet de eerste zijn die zijn vogeltje verminkt door het verkeerd te wieken.

Veel plezier met je schatje!

Verder hebben we met zijn allen afgesproken geen hele topics te vullen met oh's en ah's voor mooie lieve vogeltjes, dus daarom zal het in het topic wat stil blijven, dan weet je het even (aangezien ik zag dat je had gereageerd op mijn voorstellen van Sisa)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Yessica

Hihi geeft niet, ik zag trouwens ook dat ik per toeval ook redelijk dezelfde topicnaam heb als jij! oeps..

Ik denk inderdaad dat ik Puk even naar de dierenarts breng, ik zie dat ze ook bij het klimmen nog wel eens last heb van dat ze maar aan 1 kant is gewiekt (als ze dan een beetje met haar vleugeltjes slaat valt ze gelijk naar rechts omdat onder haar ene vleugel natuurlijk wel wind verzamelt en de andere niet  :-\)
Had liever helemaal niet gehad dat ze was gewiekt, maar goed. Die groeien er wel weer aan na haar eerste rui  :-*


joopie en mutz

Citeer
CiteerHet beste laat de de andere vleugel ook even wieken bij een vogelarts of dierenarts/dierenwinkel die er verstand van heeft. Dan is het vogeltje in ieder geval in evenwicht. Op deze manier zul je zien dat ze op haar zij terecht komt als ze probeert te vliegen en dat is niet fijn (heb ik helaas ervaring mee).


Mijn vogeltje mutz was ook aan 1 kant kortgewiekt maar viel nooit op haar zij of rugje.
ik heb het zo gelaten en bij de eerste rui is de ene vleugel weer aangegroeit :D