Knabbelen aan puimsteen zitstok

Gestart door Dexter, mei 19, 2009, 12:39:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dexter

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over zo'n puimsteen zitstok. Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik heb namelijk een groene puimsteen zitstok gekocht, maar ik zie dat mijn parkiet er af en toe aan knabbelt. Op de verpakking staat dat vogels het kunnen gebruiken voor het vijlen van hun snavels maar dat als ze ervan eten dat je het uit de kooi moet verwijderen.

Wat is jullie ervaring met zo'n puimsteen zitstok? Is een beetje knabbelen onschuldig? Moet ik mij zorgen maken als mijn parkietje een beetje puim opeet?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. Alvast bedankt.

Gr. El & Dex


MadameX

ik zou controleren of je parkiet het ook daadwerkelijk opeet,, kun je wel zien aan de manier van het knabellen en zo. vertrouw je het niet haal het er dan maar uit, zon waarschuwing staat er niet voor niets lijkt mij.

Chicowen

Ze gebruiken de puimsteen inderdaad om hun snavel en nageltjes aan te vijlen. Ze knabbelen hier dus ook aan, maar meestal eten ze dit niet op.
Bij mij ligt er vaak een hele laag puimsteenstof onder op een gegeven moment, maar naar mijn idee kan het geen kwaad. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Moppers

Hier worden de puimsteenstokken ook gebruikt als knaagmateriaal. Soms duidelijk om de snavel te scherpen, soms gewoon lekker slopen. Opeten doen ze hier niet voor zover ik zie.
Ik denk niet dat het kwaad kan als ze kleine stukjes binnenkrijgen. Denk maar aan grit en maagkiezel, dat zijn ook harde materialen die geen kwaad kunnen, sterker nog, die nodig zijn.

Dexter

Bedankt voor de reacties!

Ik zal er op letten. Ik kan het namelijk niet goed zien of hij het echt opeet. Hij doet het trouwens wel wat minder, misschien is de nieuwigheid eraf  :)


Pietjes

Ik zou het zekere over het onzekere nemen en de stok uit voorzorg toch weghalen. Zeker als dit als advies ook op de verpakking staat.
Weet je inmiddels al of hij het ook echt opeet?

Deem

weten jullie toevallig ook wat voor knaagsteen je het beste kunt kopen voor je vogeltje?

Kleintjes

Citaat van: Deem op september 07, 2009, 20:06:41
weten jullie toevallig ook wat voor knaagsteen je het beste kunt kopen voor je vogeltje?

De alom bekende rode piksteen (ook wel mineraalblok genoemd). Gebruik de zoekfunctie en 'n hele wereld gaat open :)

Bv piksteen of mineraalblok. Probeer maar eens ^^
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Deem


-Chabby-

Ik heb sepia in de kooi hangen.
Dat kan toch ook??
Hij vindt het in ieder geval erg leuk want ik heb dat dinge en week hangen en hij heeft de helft er al vanaf gesloopt :P

Wouter

Gebruik liever een piksteen of mineraalblok. Sepia is erg zout.

-Chabby-

Er stond geloof ik op dat het ontzout was
maar de volgende keer dus over een weekje(hij maakt hem supersnel kapot ;))
Koop ik wel een mineraalblok of iets dergelijks


liesanne

ik heb een groen blokje?? ik lees overal dat dit rood moet zijn.
Ik las dat groen voor grote parkieten was. Kan dit kwaad voor mijn grasje? Volgens mij zitten er dezelfde dingen in.

Parkieten-Freak

#13
Pikstenen of mineralenblokjes kunnen meerdere kleuren hebben. Dit ligt aan de samenstelling van het mineralenblokje maar ook aan eventuele toegevoegde kleur- en smaakstoffen.
De Sunseed compagny maakt blokjes met verschillende vormen en smaken. Zo heb ik een mineralenblok in de vorm van een aardbei (rood) en in de vorm van een banaan (geel). De samenstelling qua mineralen is echter identiek.



Moppers

Ik heb ook geen rood. Ook hier hangt er een blokje dat ooit een banaan was, geel dus, en een roze framboos. Kleur en vorm zijn puur decoratief.

Sanne

Citaat van: Parkieten-Freak op november 10, 2009, 12:20:37
De Sunseed compagny maakt blokjes met verschillende vormen en smaken. Zo heb ik een mineralenblok in de vorm van een aardbei (rood) en in de vorm van een banaan (geel). De samenstelling qua mineralen is echter identiek.

Citaat van: Moppers op november 11, 2009, 10:35:25
Ik heb ook geen rood. Ook hier hangt er een blokje dat ooit een banaan was, geel dus, en een roze framboos. Kleur en vorm zijn puur decoratief.

De aardbei (en de framboos) zijn inderdaad roze en niet rood ;)  :-X

NickyRose

Ik heb wel eens zo'n groene gezien maar er stond een kanarie foto op,...of was die geel, nou precies weet ik het niet meer weet wel dat die rose lodine blokjes jodium bevatten wat ze ook nodig hebben en niet alle rose mineraal blokjes bevatten dat dus er zal veel verschil in zitten.
Lijkt me geen kwaad kunnen dus.