Baco heeft er zin in...

Gestart door Jacko, mei 11, 2009, 18:58:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacko

Hi all,

Na lange tijd niet op het forum zijn geweest, besloten toch maar weer even een kijkje te nemen!
Mede omdat mijn parkietjes Juut en Baco een beetje verliefd aan het worden zijn (Baco is echt 'n sexist trouwens).
Ze hebben denk ik wel gepaard, Juut vond dat niet bepaald leuk maar goed, en omdat ze vorige keer eitjes had gelegd zonder broed gelegenheid besloten om een nieuw nestkastje te kopen (best duur trouwens ;))

Toch even een vraag waar ik zo gauw het antwoord niet op wist en niet kon vinden; hoe hoog moet dat nestkastje in de kooi hangen?

Het is weer even wennen :)
Groetjes,

Jack en de fam.

Caradow

De hoogte maakt op zich niet zoveel uit. Hoe hoger hoe fijner, gaat meestal wel op maar zeker aangezien je maar 1 koppeltje heeft maakt het niet zoveel uit. Ik zou er wel voor kiezen om het niet te laag te hangen, daar dat en veiliger gevoel geeft voor Baco en Juut.

Mars

Enne... in principe legt je parkietje geen eitjes zonder blok, ook al is het eerder wel gebeurd. Dus als je geen kleintjes wilt, gewoon geen blok ophangen. Mocht ze dan toch een ei dragen, kun je altijd nog een blok ophangen.

Ook na een ronde eitjes dus gewoon het blok weghalen, ook al doen ze 'het' nog wel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jacko

#3
Even een update:
op het moment heeft Juut 3 eitjes in het nestblok, de eerste (dus eigenlijk 4) is kapotgebeten en uit het hokje gegooid.
Zonet heeft ze bij controle ook een deuk in een eitje gebeten, weet niet of die het overleeft.

Enigszins frappant dat ik Juut totaal niet uit haar blokje zie komen om te eten of te drinken, Baco voert haar naar mijn weten ook niet.
Kan dit last? Tips?

Eitjes zullen nu zo'n 8 dagen zijn.

Groetjes,
Jack :)

Goh wat toevallig, Juut komt er net 2 tellen uit en ze laat me toch een kledder poep, ...
Snel even in het hokje gekeken, dat eitje wat ik net zei heeft toch echt een gat, beter om het eruit te halen?

gr,

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Jacko

Vannacht is een eitje gesneuveld, heb alleen het kapje teruggevonden (waar de rest is geen idee).
Juut broed nu nog op 2 eitjes, zo op 't oog zijn ze melkwit, zal kijken of ik een foto kan maken.
Ze is nog wel erg zwakjes, ook als ze er even uit komt, Baco wil d'r dan gelijk weer op, geeneens de tijd om te eten...

gr,

Jacko

Probleem.. ik begin me nu een beetje zorgen te maken of Juut wel wat naar binnen krijgt.
Meerendeel van de dag ben ik weg, school, dit weekend weg en volgende week zit ik 10 dagen in amerika.
Mochten de eitjes wel bevrucht zijn moeten ze dan wel eens uitgekomen zijn...


eehh.... ik bel vanavond m'n buurvrouw op, kijken of zij me hierbij kan helpen.
Voor nu, nog tips m.b.t. de voeding van Juut???

Ik hoop op een reactie!

Jack

Mars

In principe hoort je parkiet er niet zwakjes uit te zien. Dat ze nauwelijks van de eitjes af komt is wel gebruikelijk. Toch zal ze ook als ze niet gevoed wordt, wel zelf bij-eten 2 keer per dag.

Je kunt een klein schaaltje met zaadjes in haar blok zetten, een stukje trosgierst geven in het blok en een extra bakje in haar buurt ophangen? Als je echt vindt dat ze er zwak uitziet, dan lijtk het mij verstandig om het blok weg te nemen en te overleggen met een vogelarts.

De uitputtendste fase komt nog: het voeden van de kleintjes.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jacko

#7
Ik hoop het maar, aangezien wanneer ze er uit komt adhd-achtig op de hielen wordt gezeten door baco (die wil d'r weer op).
Stukje trosgierst zal ik er zo in doen, schaaltje had ik al geprobeerd maar is uitgelopen op een puinhoop (kan alleen vlakbij het gat).
Hou jullie op de hoogte :)

Mars

Als je het idee hebt dat Baco meer verkeerd doet dan goed, dan kun je hem misschien beter apart zetten. Dan komt je popje misschien wat tot rust.
Voert hij haar wel? Zo niet, dan zou ik er zeker voor kiezen hem apart te plaatsen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jacko

Als ze even uit het blok komt, gaat Baco er als een bezetene achter aan, dan wil ze zo snel mogelijk weer terug het blok in.
Vanochtend toen 'k wakker werd werd Juut wel in het blok gevoerd door Baco...
Ik laat ze maar mooi bij elkaar denk ik, andere kooi staat eventueel wel klaar

Jacko

Update:
Net even bij de buuf geweest, moest eerst maar eens kijken of beide/een/geen bevrucht zijn. Net dus even gedaan bij 'n fel lampje. Een zat een flinke deuk in en was al uitgedroogd, deze is dus weggegooid, de ander is ondoorzichtig, grijs maar met doorzichtig stukje aan de onderkant, wél zie je adertjes lopen... dus die heb ik maar weer teruggelegd. Juut broed nu dus nog op één eitje.

Morgenochtend de kooi naar beneden verplaatsen, weekend weg, ben alleen maandag nog thuis, daarna zit ik in Amerika. M'n ma let dan op de vorderingen, heeft ook wanneer nodig hulp :)

Baco laat ik in de kooi, hij voert Juut wel en zit ook in de opening van het hok (vertroetelen/waken denk ik zo),
Sliertje trosgierst ligt voor alle zekerheid ook maar in het hok, gewoon een stukje.

Nou ja, tot zover de update :)

groetjes

Jacko

Hello from America.
Inmiddels ben ik weer terug, en gelukkig gaat het me beide vogeltjes weer helemaal goed.
Beide eitjes die nog in het blok zaten voordat ik wegging waren ingedroogd (of hoe zeg je dat) en er dus uitgehaald.
Daarna is Juut weer volledig hersteld, misschien later nog eens een poging tot, wie weet.
Haar neusdop is trouwens wit/heel licht bruin gekleurd, iets met d'r hormoontjes :)?

Groetjes,
Jack