Parkiet gekortwiekt

Gestart door simon86, mei 03, 2009, 21:54:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

simon86

Ik heb vanmorgen een nieuwe parkiet gekregen.
Alleen zijn de vleugels geknipt..
Dit is absoluut niet mijn keus en had ik ook liever niet gehad.

Die meneer heeft gezegd dat het was omdat ie dan goed tam werd en hij er mee buiten kon lopen enzo..
En dat ik er bij zijn vleugels veren uit moest trekken en dat het dan binnen een maand weer aan zou groeien?

Nu wilik dit wel laten doen door iemand die er ervaring mee heeft.
Maar zal het wel goed komen of is er (veel) kans dat er iets definitief beschadigd is?

Mars

Laat die veren maar lekker zitten. Als je parkietje 3 maanden is komt het voor het eerst in de rui en met een beetje geluk wisselen dan ook de eerste vleugelpennen. Zo niet, dan binnen een half jaartje wel.

Maar pennen uit gaan trekken is wel heel erg wreed!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

simon86

Die veren eruittrekken klonken me inderdaad ook niet fijn..
maar dat was wat hij mij vertelde en daarom wou ik het wel navragen.

Vogel schijnt nu 2 maanden te zijn dus je denkt dat ik af kan wachten of het vanzelf goed komt?

Mars

Als hij netjes gewiekt heeft (dus niet verkeerd), dan heb je over het algemeen binnen twee ruibeurten weer een vliegend vogeltje. De eerste ruibeurt is met zo'n drie of vier maanden. Een enkele keer kan het nog iets langer duren, een derde rui, maar dat verwacht ik niet.

Dus gewoon afwachten en evt. even een stok van de grond naar de kooi plaatsen zodat hij als hij er uit is, weer van de grond af kan komen!

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

simon86

Ik weet niet hoe goed of verkeerd kortwieken eruit ziet.
Ga m morgen overdag eens goed bekijken en met foto's van t internet vergelijken om te zien of t er 'goed' gekortwiekt is.

Vast bedankt!

Mars

Nou, je mag er van uitgaan dat dat wel goed is gegaan, als hij al meerdere parkieten heeft gedaan. Mensen die het voor het eerst doen, knippen wel eens te ver en knippen dan in het 'leven', dan kan het gebeuren dat een parkiet 'gehandicapt' raakt een niet meer neiuwe veren krijgt.

Maar maak je daar maar geen druk om, dat zal niet zo snel het geval zijn!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pimmie

Heee

Ik heb ook een parkietje laten kortwieken,
zelfs meerdere keren.
Maar ze hebben een keer mis geknipt en heeft er altijd een
wondje er aan over gehouden!
Nu mt een nieuw parkietje heb ik hem niet meer gekortwiekt!
Zonder hem ze kortkieken is die ook prima tam te maken!

Veel succes!

simon86

T is trouwens helemaal goed gekomen met de vogel hoor.
Hij vliegt het liefst de hele dag en is gelukkig ook heel erg tam gebleven.

Deem

Mijn parkietje was in het begin ook kortgewiekt.
Maar na een week kon ze gewoon heel hard weer vliegen. Ze is nu aardig tam maar komt nog niet bij je zitten. Vrienden van mij zeggen dat ik er eigenlijk het beste weer kort kan wieken dat ze afhankelijk van mij is. Maar ik vind dat erg zielig :-[ z'n beestje hoort toch te vliegen? Moet ik haar nu toch laten kort knippen of zal ik haar gewoon lekker laten vliegen?

hillie

#9
Ze gewoon laten vliegen
Met heel veel geduld kan je hem tam krijgen duurt misschien wat langer dan als die kort gewiekt is maar voor de vogel is het het beste.
Als je maar met veel geduld oefend.
Succes er mee