broeden in een gezelschapsvoliere

Gestart door Rodian, april 27, 2009, 21:09:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rodian

Hallo Vogelliefhebbers,

Wij hebben een gezelschapsvoliere met grasparkieten, bourkeparkieten, valkparkieten en zeebravinkjes (alle koppels) en één rijstvogel en één kanarie.
Nu hebben wij er broedhokken in gehangen en de bourkeparkieten zijn in het hok gaan zitten van de valkjes. Ze hebben er 1 ei in gelegd.
vraag is waarom gaan ze in zo'n groot hok zitten en moet ik er wat aan doen? Want er ligt zaagsel op de bodum dus ook geen holletje. En wat moeten de valkjes nu?

Verder hebben de zeebra's een hokje klaar gemaakt in zo'n open huisje, toen zijn ze toch verhuisd naar een boomstam. En de grasparkieten
hebben drie eieren kapot gemaakt en een gedeelte van het nest. Nu zijn ze weer terug in hun open huisje. Kan ik hier iets tegen doen?

Alvast bedankt.

Piknikki

#1
Eerlijk gezegd denk ik dat de mensen hier waarschijnlijk je vraag niet zouden kunnen beantwoorden. De meeste van ons hebben een paar grasparkietjes binnenshuis. Sommige leden hebben ook grasparkietjes in combinatie met valkparkietjes, en nog minder leden hebben een gemengde volière. Dus ik ben bang dat we je hier niet zouden kunnen helpen. Misschien kun je je vraag bijvoorbeeld op www.vogelcafe.nl stellen, daar zijn veel mensen die een gemengde buitenvolière hebben, en er ook mee kweken. :)

En nog één opmerking - die kanarie daartussen lijkt me geen slim plan. Parkieten kunnen agressief zijn tegen kanaries, en voor je 't weet is je kanariepietje gewond of dood.

Caradow

Wanneer je koloniebroed wilt toepassen in een gemengde voliere, dan bestaat er altijd een risico dat ze niet gaan broeden op de plekken waar jij dat in gedachten had. Broedblokken zijn voor ons mensen op de maat van de vogel geproduceerd, maar dat wil niet zeggen dat de vogels dat zelf ook in de gaten hebben.
Daarnaast is er altijd een risico dat de verschillende soorten elkaars nesten vernielen, dat doen soortgenoten onderling trouwens ook.
Wanneer deze vernielzucht zich nu al zo duidelijk voor doet, kun je je indenken dat wanneer er daadwerkelijk jongen geboren zijn straks, deze het ook zwaar te verduren krijgen.

Danielle

Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je voldoende broedhokken ophangt, dus meerdere per koppel.  Zo kunnen ze kiezen welke ze het fijnste vinden.
Uit jou verhaal begrijp ik dat je maar 1 per koppel hebt opghangen, omdat je je afvraagt wat de valkparkieten nu moeten?
Heb je een ruime voilere? Ze moeten echt de ruimte hebben, anders gaan deze combinaties van vogels snel mis tijdens de broedperiode. Grasparkieten willen namelijk ook wel eens eitjes van valkparkieten kapot maken. Als de ruimt te klein is kan je ze beter gescheiden laten broeden.

Groetjes Danielle

robby

hallo
ik zelf heb slechte ervaaring met grasparkieten en zebravinken tesamen
mijn grasparkieten smeten alle jonge zebravinkjes uit hun nest de grasparkieten zijn
namelijk heel erg jaloers heb ik al onder vonden . en dat zal ook wel zo bij de kanarie's zijn.
als ze niet kweeken kunnen ze wel tesamen

**Kromsnaveltje**

Heb hier ook een gemengde voliere met grasparkieten, valkparkieten, loodbekjes, gouldamadine's, kanaries en kwartels. Gaat super goed met z'n allen maar ik moet zeggen dat ik ook geen 'strijdlustige'parkieten heb :-X In ieder geval zorgen voor genoeg nestblokken, en ook keuze per koppel. Ik heb hier bijv. 3 nestkasten voor 2 koppels, dan hebben ze keus. Dat je bourkes in de valkparkietennestblokken gaan weet ik ook niet hoe dat komt, maar als je er 1 of 2 blokken bijhangt komt het wel goed. En trouwens met dat vechten, ligt ook aan de ruimte van je voliere he!