wel of niet goed

Gestart door Brigit, april 25, 2009, 20:36:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brigit

hallo,

We hebben 6 parkieten in de voilere, 2 popjes moeder en dochter [is bij ons geboren voor 2 jaar teug] en 4 mannetjes.

dochter ging eitjes leggen die helaas op de grond kapot vielen  :(
toen hebben we er een broedhok in gehangen, en ze heeft er nu 4 eitjes inliggen, maar ze broed heel weinig en gaat de laatste dagen heel veel achter haar moeder aan.

nu hebben we er een tweede broedhok ingehangen, maar het werd net zo erg dat dochter moeder echt aanviel tot bloedens toe  :(

moeder zit nu appart  om bij te komen, wat kunnen we nu het beste doen, moeder alleen laten zitten totdat de jonkies uitgevlogen zijn...
als dat zo is dan moet moeder heel lang alleen zitten  :(

Ze zit in een [nacht] hok dat aan de voilere grenst in het tuinhuisje dus krijgt niet echt daglicht, we hebben de opening naar de voilere dicht gemaakt zodat ze er dus niet uitkan.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen want ik vind het heel triest voor moeder.

alvast bedankt  :)

gr Brigit


Mars

Hallo Brigit,

Als er meerdere popjes zijn, moet je altijd meerdere blokken ophangen, liefst minimaal 1 meer dan eht aantal popjes. Daarnaast moet je er voor zorgen dat beide blokken op dezelfde hoogte hangen.

In jouw geval heb je maar 1 blok opgehangen en zal het andere popje ook willen broeden, het gevolg is en strijd om dat ene blok. Op het moment dat je er dan eentje bij hangt, blijft dat eerste blok toch het beste plekje. Het is eigenlijk altijd dat er om de blokken wat gekibbel ontstaat: de dames moeten even uitvechten welk blok voor wie is. Als dat eenmaal gebeurd is, zal de rust meestal terugkeren. Zo te horen heeft het daar bij jou de kans niet voor gehad. Een enkele keer kan een jaloerse pop toch blijven irriteren en dan kun je haar beter wel weghalen.

Als je besluit om je popje apart te zetten, zet er dan in ieder geval haar man bij. Nu geef je haar 'straf' terwijl ze alleen haar natuur volgt en jij eigenlijk een verkeerd besluit hebt genomen door maar 1 blok op te hangen. Probeer anders een kooi te lenen bij iemand en haal haar eerst naar binnen met een van de mannen. Haar in het nachthok opsluiten is niet goed voor haar: ze heeft licht nodig, maar ook gezelschap.

Sterkte er mee! Let ook op dat 3 of 4 mannen op 1 popje ook niet echt een wenselijke verhouding is en daar ook problemen mee kunnen ontstaan. je mannen hebben ook zo hun behoeftes :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Brigit

Bedankt voor je reactie.  :)


Brigit

we hebben het mannetje erbij gezet en de isolatie platen van de voileiredeur die binnen in de schop zit afgehaald,
nu komt er ook voldoende licht in het nachthok, want de voorkant van het nachthok is van plexiglas en er zitten grote glazen deuren in de schop.

ik vind het evengoed wel zielig dat het koppel apart zit want je ziet toch dat ze voor de ingang naar de volière gaan zitten  :(, maar dit is toch beter dan het gevecht tussen moeder en dochter, en dochter zit nu de hele dag rustig te broeden dat deed ze eerst niet.

kunnen we het koppetjes dan het beste apart houden totdat de jonge parkietjes zijn uitgevlogen???

gr Brigit


Caradow

Je zult wel moeten anders is de kans groot dat de oudere pop alsnog het nest aanvalt.

Brigit

oke, bedankt voor je antwoord, alleen was het de dochter die moeder aanviel, maar ik wil het niet riskeren dat ze weer gaan vechten  tot bloedens toe, en dochter niet meer gaat broeden.

Brigit

even een update, 5 vd 8 eitjes zijn uitgekomen  ;D de eerste drie eitjes zijn denk ik door het geruzie van moeder en dochter niet goed uitgebroed, 
vandaag is het 4de parkietje uitgevlogen in het weekend zal de laatste kleine wel uitvliegen hij/zij zite geregeld naar buiten te gluren  :P

Vraagjes..
Als het laatste parkietje is uitgevlogen en het broedhok weg is kan het anderen koppeltje dan weer terug in de voilleire??

Het koppeltje is weer vaak aan het paren maar we willen geen jonkies meer,[ al is het geweldig om te zien] ik wil het andere koppeltje terug in de voilleire wat moet ik dan doen als er weer eitjes op de grond vallen??

Alvast bedankt


alvast bedankt  :D
gr Brigit

Betsy

GEFELICITEERD!!!

Veel plezier en succes met de "opvoeding"

Groetjes, Betsy

Brigit