nest van 10 eieren

Gestart door Binky, april 25, 2009, 18:19:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Binky

Hallo,

Vandaag is het 5e uitgekomen bij een stel grasparkieten. Het verschil tussen de 1e en de laatste is groot.
Mijn vraag is blijft dit goed gaan, kan deze het overleven? Ik heb dit nog niet eerder gehad, vaak nesten van 3.
Als er nu nog meer uitkomen, moet ik dan bij gaan voeden?
Vader en moeder doen het wel allebei verzorgen.
Hebben jullie ook al grotere nesten gehad?

Caradow

Je moet de natuur zijn gang laten gaan de ouders de zorg laten geven.
Grasparkieten leggen 4 tot 8 eitjes, dus ja, als deze allemaal uit komen is dat best een zware klus, maar het zou geen probleem moeten zijn hoor.

Mars

Als je op een gegeven moment het idee krijgt dat het allemaal wel heel veel wordt, kun je altijd nog besluiten de oudsten bij te voeden. Als je meerdere nesten hebt, kun je voor de zekerheid wat eitjes overleggen.
Ik zou persoonlijk de natuur zo veel mogelijk zijn gang laten gaan (overleggen als het mogelijk is wel heel slim), bijvoeden is erg risicovol en kan snel misgaan. Doe dat dus alleen als je het gevoel hebt dat het echt niet anders kan en dan het liefst alleen bij de oudsten. Hoe ouder een vogeltje is, des te groter de kans dat het handopfok overleeft.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..