Country Home...

Gestart door Marlies, augustus 22, 2005, 14:25:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Marlies

Hoi,

Ik zag bij het tuincentrum Country Home staan. Dit is een soort bosgrond. Het is de bedoeling dat je er een klein laagje van over het schelpenzand strooit. Het is een mengsel van sparrenzaagsel, berkenbladeren, dennennaalden, hennepschaafsel, lijsterbessen en wilgentakken. Het ruikt erg lekker.

Ik heb zo'n zak gekocht en ga het uitproberen. Zijn er meer mensen die dit kennen en er ervaring mee hebben.

Het is trouwens van Vitakraft en kan voor alle vogels gebruikt worden,

Groetjes marlies , Pietje en Pluk  :rolleyes:

Pam

Hé Marlies,

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het lijkt me best wel wat, ook omdat je zegt dat het wel lekker ruikt.
Ik heb op de site van Vitakraft eventjes een kijkje genomen en heb daar een paar foto's vanaf gehaald. Misschien is het dan voor de andere freakers nog duidelijker.
Ik ben ook nieuwsgierig naar reacties.

[verwijderd door de beheerder]
Toedels Pam en Willem

esther

Ik heb het in het begin wel eens gekocht maar mijn parkietje deden er niets mee.
Maar dat komt misschien omdat ze met z'n vieren zijn en het de hele dag te druk hebben met elkaar.
Ik heb als bodemmateriaal houtsnippers en daar knabbelen ze af en toe aan en er zijn regelamtig verse wilgentakken dus ik denk niet dat ik het nog een keer koop.

Groetjes Esther

Parkieten-Freak

Ik vind het wel grappig!
@Esther, ik heb trouwens ook een zak beukensnippers gekocht, als het schelpenzand op is, ga ik het uitproberen. :)
Ben heel benieuwd!


jessay

Mijn parkieten hebben het wel drukker met de snippers dan met het zand hoor. Ookal zijn ze met zijn 9en. Ze knabbelen regelmatig op de snippers.

Ik heb nu van die mais korrels omdat die beter vocht opnemen. want een nadeel van hout snipprs vind ik is dat ze ook neller weer gaan stinken.

gr jessica

Parkieten-Freak

#5
Esther gebruikt al langer houtsnippers.
Ik kan me niet voorstellen dat Esther (met 4 parkietjes!)  de keuze zou laten vallen op een product dat geurtjes afgeeft.
En zelfs al zou dat zo zijn.....dan zou dat voor mij al reden genoeg zijn om de kooi iets vaker schoon te maken...... :)


jessay

ja ik maak mijn kooi ook regalmatig schoon, iedere week.
Maar persoonlijk vind ik dat het sneller gaat stinken dan zand of korrels.
Dat is mijn ervaring.


esther

#7
Zo zie je maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur :)

Hier stinken de houtsnippers eigenlijk niet echt, meestal is het dan de ontlasting die ik ruik en dan gaat alles snel de groenbak in.
De houtsnippers gebruik ik ook als bodembedekking voor hun speeltuin dus ik heb er dubbel gemak van.
Ik heb wat zand opgeveegd in het begin, dat heb ik snel veranderd.. natuurlijk af en toe heeft er één een graafbui in de speeltuin maar die houtsnippers zijn 10x sneller opgeruimd dan het zand dat overal naar toe vloog.


Parkieten-freak,
Ik ben benieuwd hoe de houtsnippers je bevallen (Klopt dat woord!)
En wat Croky er van vind natuurlijk :)
Laat je het nog eens weten als het zover is!
Ik denk dat je niet meer terug wilt naar zand maar dat is even afwachten he

Oja wat ik nog vergeet, bij sommige kooien zit er bij de schuiflade nog een bescherming tegen het ontsnappen, als die te laag zit en je doet er houtsnippers in dan kan de schuiflade niet meer open. ik haal nu gewoon de hele onderbak eraf!

(Sorry voor de lange tekst, was iets te enthousiast aan het typen)
Groetjes Esther

Parkieten-Freak

Ik zal het zeker laten weten Esther!
Croky zal wel even raar opkijken als hij beukensnippers op de bodem van de kooi ziet liggen i.p.v. schelpenzand. :D
Ik ben benieuwd!


Ingrid

Misschien een "domme" vraag, maar houtsnippers verschoon je, net als schelpenzand, ook gewoon 1x per week??

Groetjes, Ingrid

Parkieten-Freak

Ik denk dat je het net zo vaak moet verschonen als schelpenzand?


Pam

Bij mij krijgt Okkie 2 x per week een "schone bodem" en krijgt de kooi 1x per week een algehele schoonmaakbeurt.
Misschien is 2x wel een beetje overdreven maar voor mijn eigen gevoel is dit lekker hygienisch.

Groet Pam
Toedels Pam en Willem

Chantalleke

#12
Hoi Pam en alle andere natuurlijk,

Ik maak de kooi ook twee keer per week schoon hoor!  :D
Doe dan de bodem en de zitstokjes en 1 keer per week ook alle speeltjes. Ik heb eigenlijk nog nooit de houtsnippers geprobeerd (die heb ik altijd in huis voor mijn konijn) Maar omdat ons konijn losloopt moet ik toch al elke dag even stofzuigen en dus maakt me dat beetje extra zand op de vloer ook niets uit. Zijn er aan de houtsnippers meer voordelen alleen dan dat het minder troep geeft? Want als je overstapt op houtsnippers moet je wel op een andere manier maaggrit aanbieden he? (doe je dat dan weer in een apart voerbakje of zo?)

Groetjes,
Chantal

Om niet op het vorige topic van snippers te reageren, Want het was een beetje een late reactie.
De beukensnippers die ik heb zijn van de Witte molen. Zij maken veel soorten voer, bodembedekkers, etc

http://www.wittemolen.com/

(de zakken die ik heb zijn 80 liter trouwens  :o  Beetje groot voor alleen parkietjes  :P )

Pam

Ik heb inderdaad een apart bakje voor grit. Ook omdat Okkie beslist NIET op de grond wil zitten, dus ik moest wel een alternatief vinden om hem grit te geven.
Wat ook kan is dat je het grit door het voer mengt, maar ik vind een apart bakje voor mezelf beter, ik kan nu tenminste zien dat hij erbij is geweest.
Toedels Pam en Willem