Gewicht Van Een Parkietje

Gestart door dolphino, augustus 21, 2005, 20:53:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dolphino

Tico weegt nu 46 gram. Hij wordt ongeveer half oktober 1 jaar.
Op de site van parkietenplezier las ik dat een grasparkiet 30 tot 40 gram moet wegen. Hier zag ik 30 tot 50 gram staan. In de hele stapel boeken die ik heb kon ik nergens iets vinden over gewicht, behalve in 1 boek (Grasparkieten; H.W.J. van der Linden) dat ik van een kweker heb gekregen, maar daar werd een gewicht van rond de 54 gram genoemd na 30 dagen middels een groeicurve. Maar dit lijkt mij redelijk veel.
Ik wil graag dat Tico gezond is en wil dus eigenlijk weten of hij niet te zwaar is.
Per dag krijgt hij 1,5 schepje Xtravital. Op het pak staat vermeld dat een grasparkiet van 50 gram 7,5 gram voer (= 1,5 schepje) nodig heeft.
Is het verstandig om tijdelijk iets minder voer te geven?

Safrena

#1
Hey dolphino

welkom op het forum

Het gewicht van je parkietje hangt ook een beetje af van de grootte van je parkietje ;)

Je kan aan het borstbeen voelen of je parkietje niet te dik is.

Als je het borstbeen nog een beetje voelt dan is het goed. voel je het niet dan is je parkietje te dik en als het borstbeen te scherp is dan is je parkietje te mager.

1,5 schepje xtra-vital is heel goed hoor ;) sommige parkietjes krijgen zelfs twee schepjes per dag ;)

Laat je parkietje ook regelmatig even vrij vliegen (als hij/zij tam is) dat is heel goed voor zijn conditie en gewicht ;)

vele groetjes

Chantalleke

Hoi, hoi,

Ik was ook bang dat mijn Sjefke te dik zou zijn. Hij heeft een enorm stevig borstkastje. Wegen lukt dus echt niet...  :blush: Zijn borstbeentje is nog wel te voelen, ondanks dat zijn borstje dus geweldig uitsteekt vergeleken bij zijn buikje.
Maar de dierenarts zei dat hij gewoon een lekker stevig ventje is. Zolang hij nog voldoende kan vliegen en we zijn borstbeentje kunnen blijven voelen is alles ok. Sjefke is gewoon wat steviger gebouwt dan de meeste parkietjes.

Sjefke krijgt trouwens 2 schepjes XtraVital per dag en 1 keer in de maand een snoepstaaf. Trosgierst lust ie niet  :blink: Vliegen doet hij iedere dag.
Ons nieuwe parkietje Billy daarentegen is heel klein en iel. Nu was hij ook doodziek, maar hij eet veeeeel meer dan Sjefke. We moeten uitkijken dat hij niet al het voer opeet, wat dus voor 2 parkietjes bedoeld is.  :P En Billy maakt in 1 dag een hele sliert trosgierst het mannetje.  :blink: De snoepstaaf was dit keer ook in 1 dag op, in plaats van in een week  :o

Net als bij mensen zegt dus alleen maar het gewicht niet zo erg veel. Kijk ook naar de bouw van je vriendje en zijn conditie. Als hij voldoende vliegt en je zijn borstbeentje kunt voelen (maar ook weer niet te erg) dan is het goed.

Groetjes,
Chantal

P.s. Als je een foto wilt zien van mijn stevige kereltje stuur me dan maar een berichtje  ;)

Jorijn

CiteerHoi, hoi,

Ik was ook bang dat mijn Sjefke te dik zou zijn. Hij heeft een enorm stevig borstkastje. Wegen lukt dus echt niet...  :blush: Zijn borstbeentje is nog wel te voelen, ondanks dat zijn borstje dus geweldig uitsteekt vergeleken bij zijn buikje.
Maar de dierenarts zei dat hij gewoon een lekker stevig ventje is. Zolang hij nog voldoende kan vliegen en we zijn borstbeentje kunnen blijven voelen is alles ok. Sjefke is gewoon wat steviger gebouwt dan de meeste parkietjes.

Sjefke krijgt trouwens 2 schepjes XtraVital per dag en 1 keer in de maand een snoepstaaf. Trosgierst lust ie niet  :blink: Vliegen doet hij iedere dag.
Ons nieuwe parkietje Billy daarentegen is heel klein en iel. Nu was hij ook doodziek, maar hij eet veeeeel meer dan Sjefke. We moeten uitkijken dat hij niet al het voer opeet, wat dus voor 2 parkietjes bedoeld is.  :P En Billy maakt in 1 dag een hele sliert trosgierst het mannetje.  :blink: De snoepstaaf was dit keer ook in 1 dag op, in plaats van in een week  :o

Net als bij mensen zegt dus alleen maar het gewicht niet zo erg veel. Kijk ook naar de bouw van je vriendje en zijn conditie. Als hij voldoende vliegt en je zijn borstbeentje kunt voelen (maar ook weer niet te erg) dan is het goed.

Groetjes,
Chantal

P.s. Als je een foto wilt zien van mijn stevige kereltje stuur me dan maar een berichtje  ;)
[snapback]11813[/snapback]

Hier ben ik het niet mee eens, In deze snoepstaven zit ook een heel hoop suiker, en teveel is niet goed voor je parkietje, afgezien dat er veel vetten inzitten ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Chantalleke

Nou ik was ook wel geschrokken dat die snoepstaaf zo snel op was.  :blush:   Zoals ik al schreef kreeg Sjefke toen hij alleen was HOOGSTENS 1 keer per maand een snoepstaaf en daar snoepte hij dan een hele week van (en dan kon ik nog een halve staaf weggooien).

Billy is echt een grote eter en met name een snoepertje!  ;) Ik was gewoon niet gewend dat als ik iets wat bedoeld is al verwennerij in de kooi hang dit in 1 keer opgegeten wordt. (Sjefke doet dat normaal dus niet, maar doet nu ook vrolijk met Billy mee, behalve met de trosgierst) De twee heren krijgen nu dus de andere snoepstaaf die nog in het doosje zit pas over een week of 8 en hij gaat dan ook maar even een half uurtje in de kooi en dan er weer uit, voordat ze weer die hele staaf in 1 keer opeten, want dat was dus niet de bedoeling  :blink:

Trosgierst krijgt Billy nu ook niet, want ik vind dat ie genoeg gesnoept heeft voor een week. Alleen met tam maken is het wel eens makkelijk... :rolleyes:

Als mijn eigenwijze ventjes nu eens van appel gaan snoepen in plaats van het zo snel mogelijk de kooi uit te gooien.... :huh: Maar ik krijg ze maar niet wijs gemaakt dat appel harstikke lekker is.... :blush:

Groetjes,
Chantal


Ingrid

CiteerAls mijn eigenwijze ventjes nu eens van appel gaan snoepen in plaats van het zo snel mogelijk de kooi uit te gooien.... :huh: Maar ik krijg ze maar niet wijs gemaakt dat appel harstikke lekker is.... :blush:
[snapback]11822[/snapback]

Hoi Chantal,

En als je nu eens heel overdreven smakelijk van jouw appel eet? Meestal kun je zo de nieuwsgierigheid wekken van je gevleugelde vriendjes. Zo is het mij ook gelukt, alhoewel de mijne nu niet meer hun eigen stukjes appel willen eten, maar het liefst op mijn appel gaan zitten smikkelen.
Probeer eens ander fruit, het kan zijn dat hun voorkeur niet naar appel uitgaat. Peer is een lekker alternatief bijvoorbeeld ;).

Groetjes, Ingrid

Chantalleke

Hoi Ingrid,

Ja dat probeer ik met enige regelmaat al 3 jaar te doen, dat echt lekker smikkelen van fruit. En natuurlijk wordt meneer dan nieuwsgierig. Sjefke neemt af en toe héél snel 1 hapje van de appel waarvan ik dan eet inderdaad, maar vliegt dan ook heel snel weg. Eng hoor zo'n appel  :P Nectarine gaat ie ook bovenop ziten als ik die eet, aardbeien is soms ook wel leuk, maar meestal is alles wat ik in de kooi doe en geen zaadje is binnen 1 minuut weer buiten of het wordt totaal genegeerd. Ik geef ook echt niet op hoor! Mijn hoop gaat eigenlijk uit naar Billy. Die eet tot nu toe ALLES  :D  Misschien dat Sjefke hem dat ooit nog durft na te doen.

De kiwi van laatst was ook niets, maar ik zal eens een peer proberen inderdaad. Ze zeggen dat de aanhouder wint  :P

Groetjes,
Chantal

Jorijn

#7
Wijken we nu niet een beetje van het topic af?  :ninja:

:offtopic:
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Ingrid

We gaan weer on-topic....
Samenvattend kunnen we zeggen dat een parkietje tussen de 30 en 50 gram weegt. Eén en ander is ook afhankelijk van de bouw  en de grootte van het parkietje ;).  Zoals Safrena zei:
Je kan aan het borstbeen voelen of je parkietje niet te dik is.
Als je het borstbeen nog een beetje voelt dan is het goed. voel je het niet dan is je parkietje te dik en als het borstbeen te scherp is dan is je parkietje te mager.

Wanneer je 1,5 schepje voer per dag aanhoudt, is dat prima. Merk je dat je parkietje nog honger heeft, terwijl hij/zij het bakje echt leeg heeft gegeten, dus niet alleen het lekkerste, dan mag je gerust nog een half schepje extra geven.

Groetjes, Ingrid  

jessay

Ik had een vogel die niet meerkon vliegen. Die was dus echt te dik :)
dik propjes. Maar met meerdere parkieten kun je niet ineens minder gaan voeren. en die at ook geen fruit of appel terwijl de andere het wel aten. Ook trostgierst moest ze niks van hebben. Alleen zaad, soms wat muurt.

gr jessica

dolphino

Tico weegt nu 42 gram. Hij vindt het helemaal niet erg om op de weegschaal te staan. Op zijn weblog  heeft hij er ook een stukje aan besteed. Zijn borstbeen is goed te voelen, dus we gaan er maar van uit dat zijn gewicht goed is.