slapen en bijten

Gestart door Monie, april 23, 2009, 09:16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monie

Hallo allemaal,
Wij hebben onze parkiet James nu 8 maanden in huis, en het tam worden gaat nu eindelijk met sprongen vooruit. Hij wordt steeds brutaler en speelt nu op mijn schoot met zijn verzameling spele-dingetjes. Hij is de hele dag heel vrolijk en levendig. Totdat.... hij gaat slapen. Wanneer hij op z'n schommeltje gaat zitten om te slapen probeert hij te bijten wannneer je vingers te dicht in de buurt komen. Echt zo'n gemene uithaal, en wanneer hij niet aan je komt dreigt hij vanaf zijn schommeltje.
Op zich snap ik het wel, ik bedoel, ik word ook niet graag gestoord wanneer ik wil slapen dus we proberen om 'm dan een beetje met rust te laten, maar ja soms moet de kooi nog dicht of het badje er nog af en dat vindt hij niet altijd even leuk.
Maar gisteravond was toch wel het toppunt. Na de hele avond door de kamer gevlogen te hebben besloot hij te gaan dutten bovenop de kooi. Toen wij naar bed gingen wilde ik graag dat hij ín de kooi verder zou slapen, maar dat liet hij dus niet toe. Weer bijten en dreigen, en toen ik hem wou lokken met een speeltje en mijn "opstap-vinger" voorhield (op ruime afstand) probeerde hij vanaf grote afstand daarin te bijten. Omdat er geen beweging in te krijgen was en ik hem eigenlijk niet wil vastpakken als het niet absoluut noodzakelijk is heb ik hem de nacht óp de kooi laten slapen. Toen ik vanmorgen ging kijken was hij weer zijn lieve en vrolijke zelf en kwam meteen gezellig op mijn vinger zitten.
Wat moet ik hier nu mee? Het bijten afleren of respecteren dat hij als hij slaapt niet meer verplaatst wil worden? Maar wat doe ik dan als hij slaapt op z'n parkietenboom of op z'n kooi?

ahum...sorry voor het extreem lange verhaal :-X

roha

Ik ga er van uit dat het in de avond ook wat donkerder is bij jullie in huis.
Parkieten zien wat minder goed in het donker en daardoor kan jullie bezigheid wat dreigend overkomen, daarom dreigt hij terug met een  bijtende beweging of door daadwerkelijk te bijten.
Daarnaast zeg je dat hij 8 maanden is, dus is hij ook nog eens lekker in de pubertijd.
Het bijten en negatieve gedrag negeren.
Zelf er aan denken dat je hem wat eerder naar 'bed' brengt en de kooi gereed maakt, tot hij echt gaat slapen.
Het wordt vanzelf een structuurtje voor jullie beiden en zal het negatieve gedrag echt wel stoppen.


Monie

dankjewel voor je snelle reactie.
En inderdaad, als ik wil dat hij gaat slapen probeer ik wel eens te "hinten" door het licht te dimmen. Dat had ik gisteravond ook gedaan. Sjonge, waarschijnlijk zag hij mij gewoon niet goed! Heel erg bedankt voor de goede tip! Het ligt toch meestal aan het baasje he... hihihi ik zal mezelf maar eens opvoeden!
Ik denk dat na deze snelle reactie er wel meteen een slotje op kan, tenzij iemand nog een geniaal inzicht heeft?