Slecht ruien -> andere voeding?

Gestart door Maaike1991, april 20, 2009, 10:16:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maaike1991

Hallo, ik heb een 1 jaar oude grasparkiet, echt een geweldig ventje, alleen ik maak me een beetje zorgen omdat hij zeer slecht ruit. Hij is best vaak aan het ruien, soms een tijd niet maar soms wel 3 keer in een maand dat hij flink wat veren verliest. Maar dat is volgends mij wel normaal. Maar het probleem is dat hij vaak een heel slecht verenpak heeft, hij ziet er dan nogal "verfromfraait" uit. Hij schuurt de hele tijd zijn koppie tegen zijn zitstokjes met als gevolg dat hij allemaal gekke halve verenpennen op zijn kop krijg, en soms lijkt het ook wel of er een wondje ontstaat. Onder zijn kopveertjes is zijn huidje ook heel rood.
Maar ik heb al verschillende producten geprobeert om hem wel goed door de rui te laten komen, onder andere ei voeding, en een soort poeder wat ik door het voer moest mengen, maar het lijkt allemaal niet te werken. Heeft iemand misschien tips voor een bepaald soort voeding wat ik aan hem kan geven? Hij is verder trouwens wel heel erg levendig, hij zit echt geen seconde stil hij is altijd aan het spelen, dansen en de acrobaat aan het uithangen :-X

Groetjes Maaike (en Whisky)

DarkWolf

Ben je al eens bij de vogelarts langs geweest?
Misschien zit er iets tussen zijn veren dat jeuk veroorzaakt,wat me het een of ander kan verholpen worden.

Mars

Allereerst zou ik inderdaad eens langs een vogelarts gaan. Daarnaast kun je eens naar je algemene voeding kijken: wat voor soort zaad geef je (een goed zaadmengsel als XtraVital is aan te raden), geef je niet te veel (ongeveer 1 eetlepel) en pas extra als het op is, zodat je parkietje niet alleen lekkere zaadjes snackt? Verder: groente en fruit?

Voor een goed verenpak is ook badderen of nat spuiten heel gezond. Je kunt ipv zaad ook overwegen om over te stappen op pellets, zodat je zeker weet dat je parkietje alle voedingsstoffen binnen krijgt en niet kan gaan snacken. Dit is overigens niet gemakkelijk en daar moet je je wel goed op voorbereiden (goed inlezen).

Daarnaast ruied het ene parkietje nu eenmaal moeilijker dan het andere. Ik heb ook een vogel die er erg veel last van heeft. Maar goede voeding kan wel een belangrijke rol spelen. Ook vind ik het vreemd dat je parkietje zo veel jeuk heeft en ik zou dit zeker eens even laten onderzoeken!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Maaike1991

bedankt voor de reacie,
ik heb in het begin gevoerd met xtravital, en ik zal dat nu ook weer doen in de hoop dat het een beetje werkt. Badderen is misschien een goed idee, maar het probleem is dat hij bang is voor zijn badje haha!
Ik geef hem trouwens wel meer dan 1 theelepel voer, ik geef hem eerder 2 eetlepels denk ik, hij eet waneer hij honger heeft. Hij eet niet 2 eetlepels per dag hoor, er blijft voer over en volgends snackt hij niet want er blijven niet steeds dezelfde zaadjes over. (mijn cavia's doen het wel haha)
Ik geef hem trouwens niet erg vaak groente en fruit, misschien moet ik dit dus vaker doen? Mogen ze wel alles hebben? Ik geef hem weleens andijvie, sla, of banaan. Van appel gaat hij trouwens ook helemaal uit zijn dak. Maar welk soort groente en fruit kan ik hem dan het beste geven (waar de meeste voedingsstoffen inzitten?). Ik hoop echt dat het helpt bij het ruien en anders ga ik inderdaad even langs een vogel arts.

Mars

Ik denk dat je sowieso even langs de vogelarts moet gaan: dat hevige jeuken is heel erg vreemd. En misschien heeft ie dus wel last van mijten ofzo.

Verder: je mag hem iedere dag wel groente of fruit geven. Geen rabarber en avocado, voor de rest is alles prima. Twijfel je toch, geef het dan gewoon niet. Variatie is het belangrijkste. Probeer ook uit te vinden hoeveel zaad je parkietje op een dag op eet: dus geef echt niet te veel en geef evt 's avonds nog wat bij.

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Maaike1991

Ja dat jeuken vind ik dus ook zo vreemd, hij heeft het echt alleen maar op zijn koppie. Als hij zijn kopveertjes overeind heeft zie je ook dat het echt vuurrood is, mogelijk een wondje, ik zal straks even goed kijken dan pak ik hem wel gewoon helemaal vast (vind hij niet leuk) en ik denk dat ik inderdaad even langs een vogelarts ga. Misschien is het wel een allergische reactie op iets.




Maaike1991

Ik heb trouwens nu nog even heel goed naar zijn koppie gekeken, Het ziet er gewoon echt heel raar uit, bij de aangroei van zijn veertjes zitten zijn veertjes ook met bloed versmeerd:O en wat je al van een afstand kan zien is dat er een aantal pennen op zijn kopje groeien, ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar het zijn niet gewoon alleen donsveertjes op zijn koppie, maar er groeien hele dikke pennen doorheen, heel dik en lang, zonder 'dons' eraan zoals een echt veertje eruit ziet maar alleen maar het stokje zeg maar. En dan zit er een zwart puntje aan het uiteinde. Die 'stokjes' zijn denk ik wel 2 milimeter dik! Zal ik er proberen een foto van te maken?

Mars

Die stokjes zijn wel normaal. Dat zijn de hulsjes waar straks de veer uit moet komen. Juist op het koppie zijn die altijd goed te zien.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Maaike1991

oke gelukkig dat is al 1 zorg minder! ik ga nu dat Xtravital weer proberen en anders ga ik naar een VA :)