bacteriele infectie

Gestart door Mirr, april 18, 2009, 13:04:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirr

Hallo allemaal,
zijn drie weken geleden zat mijn parkiet bol en ik wist gelijk dat het mis was, de volgende dag was ze ook aan het overgeven. we zijn toen naar een vogelarts geweest. Er is daar een uitstrijkje gemaakt in haar krop en ze bleek daar een bacteriele infectie te hebben. ze heeft toen 5 dagen aan de antibiotica, dat was voorgeschreven en daarna was ze weer opgeknapt. Ik was daarna natuurlijk wel bang dat ze weer ziek zou worden.
Eergisteren zat ze weer bol en heeft ze ook weer zaadjes opgegeven. Er is toen weer aangeraden om haar weer antibiotica te geven. Zal dit nu altijd een zwakte blijven?? of is het gewoon een domme pech? Diezelfde dag dat ze weer bol ging zitten, heeft ze ook aan een tijdschrift zitten knabbelen (zonder dat ik het doorhad) zou ze daar dan misschien ook weer ziek van zijn geworden door de inkt die erin zit? Ik heb nu ook pellets van Harrison aangeschaft en ben van plan die te gaan geven als ze weer helemaal opgeknapt is. (ik heb me er goed in verdiept;) )
Ik hoop dat jullie misschien nog tips hebben of en antwoorden op mijn vragen.
Groetjes!

Parkieten-Freak

#1
Een beperkt aantal bacteriën kunnen min of meer ernstige infecties veroorzaken. Het is niet altijd eenvoudig te zeggen waarom een parkiet op een bepaald moment ziekt wordt.

    * - Dit ligt onder andere aan aan de algehele gezondheid van je parkiet
    * - Ook de agressiviteit van de ziekmakende bacteriën heeft hiermee te maken
    * - De snelheid waarmee het immuunsysteem reageert op vreemde indringers

Een en ander hangt dus samen met de weerstand van het vogeltje.
Een antibioticumkuur van vijf dagen kan zeker voldoende zijn, maar dat hangt o.a. af van de aard van de infectie. Het is goed dat de dierenarts een uitstrijk uit de krop gemaakt heeft, zo kan hij zien welke bacterien er in het spel zijn en ook met welk antibioticum hij deze het beste kan bestrijden.

Als de dierenarts je het advies gegeven heeft om weer te beginnen, zou ik dat zeker doen. Daarnaast is het zinvol om even goed te kijken hoe het met de hygiene in en buiten de kooi is. Drinkwater moet b.v. elke dag ververst worden en de water- en etensbakjes bakjes moet je dagelijks goed schoonmaken.
Overgaan op pellets is prima, mits de vogel weer hersteld is. Pellets voeren geeft overigens geen garantie op een gezonde vogel. Het is volwaardige voeding, maar dagelijkse hygiëne, eventuele onderliggende ziektes, de algehele weerstand van de vogel én de genetische blauwdruk die je parkiet bij de geboorte heeft meegekregen, spelen een even grote rol.
Wellicht wil je nog even dit artikel doorlezen over infecties.
http://www.parkietenfreak.nl/z-invogelvlucht1.php
Beterschap met je vogeltje!

edit://
Nog vergeten: ik denk op zich niet dat je parkietje ziek is geworden door het knabbelen aan papier. Helemaal uitsluiten kun je het echter niet. Drukinkt en papier is chemisch bewerkt, mogelijk dat er toch wat irriterende stoffen vrij zijn komen tijdens het knabbelen.


Mirr

Hoi,
Bedankt voor je reactie!
Ik weet dan ook niet waar het aan kan liggen. Met de hygiene is niks mis mee. Ik maak regelmatig alles goed schoon. ververs elke dag het eten en drinken. En maak de bakjes dan ook goed schoon. Ook Krijgt ze na de eerste keer dat ze ziek was appelazijn door dr water heen. (nu dan even niet meer, door de antibiotica.)
Hopelijk dat het na deze kuur allemaal goed blijft gaan. Want anders weet ik het ook niet meer.
Groetjes

Parkieten-Freak

#3
Je mag gerust het water licht aanzuren met appelazijn, ook tijdens een antibioticakuur. De lichte pH daling heeft geen invloed op de werking van het antibioticum, antibioticaoplossingen hebben zelden of nooit een neutrale pH maar reageren altijd wat zuur. (pH zal meestal liggen tussen de 5 en 7)
Antibiotica kunnen goed tegen een zure omgeving, denk maar aan het vreselijk zure maagzuur (pH 2,0).  ;)


Caradow

Toch word over het algemeen tijdens kuren het aanzuren van water afgeraden door de artsen hoor Parkietenfreak!
Dit dus altijd het beste in overleg met je arts. ;)

Mirr

Hoi,
Ja vandaar dat ik het water nu inderdaad niet aanzuur.
ze heeft weer dr antibiotica gekregen, maar nadat ze haar antibiotica binnen heeft gekregen en ze heeft het zo ver ik weet wel doorgeslikt, zit ze weer zaadjes te spugen. nu ben ik bang dat er ook antibiotica verloren is gegaan.
Echt zo vervelend zijn ziek beestje!
Ze is zo ontzettend tam en zoekt ons continue op als ze los vliegt. echt een leuk vogeltje!!
Groetjes

Mars

Is er ook gecontroleerd op megabacterie?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Citaat van: Caradow op april 18, 2009, 18:38:22
Toch word over het algemeen tijdens kuren het aanzuren van water afgeraden door de artsen hoor Parkietenfreak!
Dit dus altijd het beste in overleg met je arts. ;)

Dergelijke zaken moet je ook niet aan een dierenarts vragen, maar aan een apotheker.


Caradow

Citaat van: Parkieten-Freak op april 18, 2009, 22:04:29
Dergelijke zaken moet je ook niet aan een dierenarts vragen, maar aan een apotheker.

hmmm daar zit wat in ;)
:-X

Mirr

Hoi Mars,
Nee daar is niet opgecontroleerd, tenzij dat ook al gelijk kan worden gezien bij een uitstrijkje.
Maar als het megabacterie is dan treed er toch ook geen verbetering op bij gebruik van antibiotica?
Ze werd wel beter van de antibiotica, alleen is daarna weer ziek geworden. En nu zit ze ook niet meer bol enzo. Het gaat alweer beter.
Maar misschien zie ik dit verkeerd.
En nog even een vraagje: ik heb op het moment last van een oogontsteking (heel leuk van die kleine neefjes;) )
Bij mensen is het heel besmettelijk, is dat ook iets wat overkan gaan op mijn parkiet? Ik kijk sowiezo een beetje uit.
Groetjes

Caradow

Nee, dat zal niet besmettelijk zijn voor je parkietje, maar voorzichtigheid kan nooit kwaad ;)

Mirr

hoi hoi,
Het ziet er naar uit dat mijn parkietje, Martie weer helemaal is opgeknapt gelukkig.
Ik heb al geprobeerd Pellets te geven. S ochtends wat zaad, overdag pellets aanbieden en savonds weer zaad. maar ik durf het nu toch nog even niet meer aan. Ben bang dat ze het nog niet aankan. Ik Was denk  ik toch ook nog wat te vroeg, nadat ze was opgeknapt.
Ik zit er eigenlijk al een hele poos aan te denken om nog een 2e erbij te nemen, maar de rest thuis is het daar niet helemaal mee eens. teveel rommel ect. En ik zit zelf ook op kamers doordeweeks.
Maar zou het dan kunnen zijn door middel van elkaar voeren, dat mijn vogel nu, haar eventuele zwakheid voor bacterien doorgeeft aan een andere vogel.
En is het zo dat als ik nu een nieuwe pärkiet krijg, dat ik die dan gelijk pellets voor kan zetten? Omdat die dan nog jong is en misschien gelijk pellets begint te eten? en Martie dat dan sneller van hem overneemt?
Groetjes



Mirr

Hallo,
Stel ik nu van die rare vragen, omdat ik er geen antwoord op krijg?
ik hoop alsnog een antwoord te krijgen.
Leuke meeting gehad?
Groeten mirjanne

Parkieten-Freak

#13
Hallo Mirjanne, de meeting was inderdaad heel erg leuk.  ;)

Wat betreft een antwoord op je vragen: soms ontgaat ons forumleden even iets.  ;)
Je stelt helemaal geen rare vragen, integendeel zelfs.
Citeer
Maar zou het dan kunnen zijn door middel van elkaar voeren, dat mijn vogel nu, haar eventuele zwakheid voor bacterien doorgeeft aan een andere vogel.
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk al min of meer gegeven:

    * - Dit ligt onder andere aan aan de algehele gezondheid van je parkiet. (Een zwakke parkiet zal sneller ziek worden dan een kerngezonde. Daarnaast kan een vogel resistent zijn (of worden) tegen deze bacteriën).
    * - Ook de agressiviteit van de ziekmakende bacteriën heeft hiermee te maken
    * - De snelheid waarmee het immuunsysteem reageert op vreemde indringers

Citeer
1. En is het zo dat als ik nu een nieuwe parkiet krijg, dat ik die dan gelijk pellets voor kan zetten?
2. Omdat die dan nog jong is en misschien gelijk pellets begint te eten?
3. en Martie dat dan sneller van hem overneemt?

Dat zijn 3 vragen.
1. :dat durf ik niet te zeggen, wacht even op een antwoord van iemand die uitgebreide ervaring heeft met pellets én jonge vogels
2. Vermoedelijk wel
3. Inderdaad. Hoe jonger de vogel, hoe makkelijker je hem of haar iets aanleert.


Mars

Als je een jonge vogel hebt, zal die snel mee gaan eten met andere vogels die al pellets eten. Maaaaaarrr aangezien jouw andere vogel nog geen pellets eet, zou het zo maar kunnen dat jouw nieuwe vogeltje denkt: kijk hij eet het ook niet, dus het zal wel niet eetbaar zijn.

Over het algemeen zet je jonge vogels gemakkelijker over dan oudere, omdat deze al wat vastgeroest zitten in hun zaadjespatroon. Ook een vogel op latere leeftijd groente leren eten is bijvoorbeeld wat lastiger. Onmogelijk is het zeker niet.

Persoonlijk zou ik jouw nieuwe parkietje eerst even laten wennen aan het neiuwe huisje en als het dan een weekje (of 2) bij je is en wat gewend is, over gaan zetten op pellets. Geef dan ook gewoon je oude parkiet pellets, of zet ze apart in een kamer, zodat ze niet kunnen zien wat de ander eet.

Het nieuwe vogeltje meteen op pellets over zetten kan ook, maar weeg het dan wel goed en houd de 10% lichaamverliesregel goed in de gaten (meer verlies betekent eten...). Een argument hiervoor kan zijn dat je neiwue parkietje dan 'denkt' dat dit het enige voedsel is dat het bij jou thuis krijgt :P

Lees je in ieder geval altijd goed in en houd het gewicht en gedrag van je vogeltje goed in de gaten. Ook mag je best iets strenger zijn, door bijvoorbeeld alleen 's avonds wat zaad aan te bieden (zolang ze op gewicht zijn). 's ochtends en 's avonds kan er voor zorgen dat je parkietje wel genoeg eten binnen krijgt en dus helemaal niet op pellets over hoeft :P
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirr

Hallo,
Superbedankt voor jullie antwoorden, daar heb ik echt iets aan!! 
Haha ja met die zaadjes heb ik hem toch teveel verwend dan.. kd8 dat ik al heel streng was, maaar ik durfde ook niet minder te geven, omdat het een beetje een kwakkel parkietje is en bang was dat hij daar niet tegen kon. Hopelijk overgroeit ze het allemaal.
Ik heb nu ook goed nieuws, ik mag nu toch een 2e parkietje erbij halen, ben er echt blij mee!! Dan leer ik eerst die pellets eten en dan hopen dat martie het van hem overneemt.
Nu nog even een vraagje over een kooi, ik vind de ferplast piano 4 een hele mooie kooi, hebben jullie daar ervaring mee? en die is opzich toch wel groot genoeg voor 2 parkieten? Groter durf ik niet te nemen, want ik denk dat mijn ouders daar niet zo blij mee zullen zijn.
Groetjess