2 popjes

Gestart door Esu, april 01, 2009, 17:10:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esu

Hallo,

Graag jullie advies. Ik had 1 parkiet (pop, Oly) nu 1,5 jr. Was nogal zielig omdat ik overdag
weg ben. Sinds 5 weken een 2e parkiet erbij van ongeveer dezelfde leeftijd. Ook een pop (Nicky).
Om te wennen heb ik de 2 kooien naast elkaar gezet ongeveer 3 weken. Toen een paar uur
per dag de parkieten in 1 kooi. Sinds 2 weken 1 kooi weggezet en samen in de kooi.
Oly was een hele leuke parkiet. Haalde de gekste toeren uit. Voetbalt en rent er achteraan.
Nicky heel lief parkietje. Nu is het alleen maar ruzie in de kooi. Oly zit de hele dag te flipperen/schelden
als Oly alleen haar kopje draait begint het al. Ook eet ze haar fruit/groente en trosgierst op.
Ik vind het zo zielig voor Nicky want sinds vandaag begint zij ook al humeurig te doen.
Vaak wordt ze aan de staart getrokken en het is in 2 weken al een heel stil parkietje geworden.
Je hoort haar ook niet meer terwijl toen ik haar kreeg had ze het hoogste woord.

Ik heb al veel op het forum gelezen en weet dat ik geduld moet hebben, maar ik ben echt bang
dat het van kwaad tot erger wordt.

Ongetwijfeld kunnen/willen jullie mij een advies geven.


Wouter

Is je kooi wel groot genoeg? En verder genoeg voerbakjes enzovoorts.

Esu

Ja het is een grote kooi en 2 voerbakjes voor gewoon zaad en 2 voor trosgierst plus een waterbakje.

Mars

Tja, zolang het geen echt vechten is, dan kun er even niets anders aan doen. Kibbelen hoort er bij en op een gegeven moment zullen ze bepaald hebben wie de sterkste is: dan zal de rust waarschijnlijk terugkeren.

Zorg naast voldoende etensbakjes (heb je) ook voor 2 zitstokken op dezelfde hoogste hoogte. Als er een schommeltje hangt en ze gebruiken deze, ook daarvoor 2 op hangen.

Zorg er voor dat je per parkiet niet meer dan een halve stengel trosgierst geeft per week en ook dat is al heel veel (dit omdat je schrijft dat je twee trosgierstbakjes hebt). Verwen je parkietjes liever met wat groente of fruit.

Ook kun je proberen of wat verse (fruitboom)takken voor wat afleiding zorgen!

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Esu

Dank je Mars. Zitstokken had ik ook al op dezelfde hoogte. Ook had ik er al een schommeltje
erbij gehangen (slapen allebei op een schommel). Trosgiers geef ik 's avonds zo'n snoepbakje
waar 1 theelepeltje gierst in gaat. Is dat teveel? Als Oly haar bakje leeg heeft jaagt ze Nicky weg
en begint aan dat bakje. De laatste dagen heb ik dat gelijk weggehaald. Ik kijk het nog aan.
Als het helemaal niet gaat dan moeten ze maar weer apart, maar voorlopig houd ik vol.
Wordt vervolgd.

groetjes,
Esu

qyan

#5
Is het geen idee om een derde snoepbakje in de kooi te hangen en een derde voerbakje?
Toen ik alleen Ricky en Rica had had ik van beide 3 in de kooi. Ricky joeg Rica ook bij de voerbakken weg de eerste weken en zijn staart was aardig aangevroten. Met meer bakjes dan parkieten kreeg Rica tenminste ook zijn eten gewoon nog binnen. Na verloop van tijd was een derde bakje van beide niet meer nodig en zaten ze vreedzaam naast elkaar te eten.

Na het overlijden van Ricky kwam Poppie erbij en Rica en Poppie daarentegen aten het liefst tegelijk uit dezelfde bak en meer bakjes dan vogels was bij die 2 niet nodig. Poppie heeft het niet gered helaas maar inmiddels heeft Rica er 3 nieuwe vriendjes bij. Ze zitten nu met zijn 4-en, maar ik had dus wel 6 voerbakjes nodig. De 2 jonge dames jagen de heren namelijk ook bij de voerbakken weg. Meer voerbakken dan vogels helpt ook hier weer. Aadje is er het laatst bijgekomen, maar begint nu dusdanig zijn plekje te vinden en van zich af te bijten, dat ik 1 bakje weg kan laten en nog 5 bakjes heb hangen op 4 vogels + 1 waterbakje.

emceeelwee

#6
Hoi

Ik heb de afgelopen jaren twee popjes bij elkaar in een kooi gehad. Kiki had ik al vanaf 8 weken, ze is van april 2004, Pien heb ik geadopteerd in september 2006, ze was toen volgens de vorige eigenaren een jaar of 6. Die twee, dat leek geen match. Twee popjes leek ook niet ideaal, gezien de topics in dit forum. Toch Pien meegenomen, omdat ik haar niet wilde achterlaten. Ik heb ze, ook na een paar weken naast elkaar te hebben gezet, samen in een kooi gezet, de kooi van Pien (met de speeltjes van Kiki). Deze kooi heeft links en rechts twee bakjes (totaal dus 4). Ik gebruik(te) er twee voor eten en een voor water, de andere voor schelpenzand. Maar die twee mopperde behoorlijk tegen elkaar. Toch denk ik dat Kiki, ondanks dat ze de baas was, een soort van respect voor Pien had, dat een krakkemikkig vogeltje was. Want mopperen en klieren, daar bleef het bij.
Inmiddels is Pien overleden (oktober 2008) en heeft Kiki Tim als huisgenoot gekregen. Dat gaat beduidend beter dan met Pien, hoewel ze niet naar elkaar toe trekken. Kiki is nog net zo handtam als ze al was maar houdt er niet van om aangehaald te worden, terwijl Tim dat wel heerlijk vindt.

Mijn ervaring met twee popjes is dus ook niet ideaal, maar ik heb maar 1 vergelijking. Ik denk dat je dus niet moet verwachten dat ze de beste maatjes worden, kibbelen hoort er blijkbaar bij. Maar als de een de ander blijft kleineren, dan kan je er altijd nog voor kiezen om twee kooien te gebruiken of iets anders.

Heel veel succes ermee.