Jonge parkietjes uit het blok terwijl ze nog niet kunnen vliegen

Gestart door peter manders, maart 31, 2009, 19:32:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter manders

Hallo Mijn naam is peter en ben net nieuw op dit forum.

Ik heb al een tijd een voliere met grasparkieten en valkparkieten.

Ik heb ook al een paar keer nestjes met jonge grasparkieten gehad maar nu heb ik iets nieuws.

De jonge vogels verlaten (misschien niet geheel vijwillig) het blok al en dat terwijl ze nog niet kunnen vliegen. ze kunnen zich huppelen door de voliere voort bewegen. van  binnen naar buiten.

Heeft iemand op het forum dit al eens meegemaakt en kan het kwaad.

ik heb ze al een paar keer terug gezet in het blok maar na een dag zijn ze weer op de grond te vinden.

wat kan ik het beste doen.



alvast bedankt
peter

Chicowen

Hoi Peter,
Welkom op het forum.
Soms heb je van die eigenwijse parkietjes. ;) Ik had er zelf ook eentje, ik heb hem elke dag ene aantal keer terug gezet, maar iedere keer kwam hij er toch weer uit. Hij had overigens wel gewoon een compleet verenpak, maar vliegen lukte hem nog niet echt. (ik weet niet of die van jou al wel een compleet verenpak hebben?)
Eigenwijsjes kun je niet tegenhouden en als hij/zij er toch steeds zelf uitkomt, dan kun je het ook zo laten en bijvoorbeeld wel 's avonds terugzetten (als hij/zij in het blok wilt slapen). Ook al gaat het soms niet geheel vrijwillig (maar omdat mama er van achteren uit wil...), blijkbaar willen ze zelf toch ook wel, aangezien ze dan koste wat kost wel terug zouden gaan. (heb ik ook gezien bij één van mijn kleintjes, die wilde er echt niet uit, ook al werd hij geduwd, hij bleef gewoon met 1 nagel aan de ingang van het blok hangen en is er snel weer ingekropen).
Gevoerd worden ze vaak nog wel, ook al zijn ze uit het blok. ;)
Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

peter manders

Ze hebben wel een compleet verenpak maar vliegen ho maar. Ik heb ze maar weer in het blok terug gezet. de een zat al wel in het nachthok verstopt maar de ander zat nog in de vlucht en daar wordt het nog te koud denk ik. het terug zetten ging onder luid protest van de jongen en de moeder, dit terwijl moeder alleen zat in een leeg blok. de derde die het oudst was en zich het best kon voort bewegen( op de grond) heb ik deze middag dood aangetroffen in het nacht hok bij de lage doorgang (voor de kwartels) waarschijnlijk gestruikeld of door een laag vliegende valklparkiet geraakt.


Mars

Aangezien je die ene dood aan hebt getroffen zou ik je willen aanraden om de kleintjes binnen te halen, met vaders er bij. Dan kun je controleren of ze eten en of ze gevoederd worden. Moeders is blijkbaar bezig met het volgende nest en heeft geen zin in de andere kleintjes.

Een kleintje kan veel hebben voor het dood gaat ;) Dus je uitleg lijkt mij niet voor de hand liggend. Ik zou eerder aan een gebrek aan eten denken.

Hier binnen had ik vorig jaar de een na de ander die op de stok zaten, maar nog niet 'vliegwaardig' waren. Dat kwam mede doordat er sprake was van een heel erg groot nest. Wat eten op de bodem van de kooi en ze ook al vroeg laten wennen aan trosgierst (met zijn allen op een schaal zetten), zorgde er voor dat een paar van mijn kleintjes met 3,5 week al helemaal zelfstandig waren. Ze hadden ook weinig keus: zowel vader als moeder hadden er geen zin in. En in handopfok hadden zij weer geen zin :P

Kortom: haal ze naar binnen als het kan. Zo niet: zorg voor voldoende eten op de bodem van de voliere en leg bijvoorbeeld ook een beetje een beschutting neer, zodat de kleintjes daar de nacht door kunnen brengen... Maar dat lijkt me niet de meest gewenste optie.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Thomie

Is het niet mogelijk om de ingang deels te barricaderen? Door er bijvoorbeeld een stukje hout door te zetten. Ook zou misschien in het nest een hoog muurtje kunnen maken waar de jongen niet overheen kunnen?

Dat de jongen naar buiten gaan kan ook komen doordat ze te weinig voedsel krijgen.. Misschien zoeken ze het daarom zelf! Ik heb ook een parkiet gehad die constant over de grond aan het rennen was, helaas is die dood gegaan.. Terwijl de vader wel goed was in het verzorgen.. Misschien kun je wat vermengd nutribird op een schoteltje leggen en ze daar vlakbij neerzetten? En misschien de eerste hapjes even naar binnen duwen, hopelijk eten ze dan later zelf.

Mars

@ Thomie
Als de moeder de jongen niet in blok wil, dan kun je ze daar beter niet steeds opnieuw inzetten of opsluiten. Dus barricaderen is geen oplossing. Mams is in staat de kleintjes aan te vallen, als ze haar in de weg zitten.

Dus hoe moeilijk ook, probeer ze warm en met een goed gevuld kropje te houden. Hopelijk op de natuurlijke manier met een vader die voedert en anders zul je het zelf op moeten lossen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

peter manders

Hallo allemaal.

Bedankt voor de reacties en tips. Het klopt de moeder heeft alweer een ei gelegd dus aandacht voor de jonkies heeft ze niet meer. Ik heb ze maar in een kooitje gezet met op de bodem wat voer en trosgierst. De vader erbij zetten wordt een klus . weet niet wie de vader is . dat is een nadeel van werken en ook gewoon nest kasten hangen in een volière met alles door elkaar.

ik hou het wel in de gaten. ze hebben afgelopen nacht nog buiten geslapen en dat goed doorstaan. eentje is al druk aan het oefenen met vladderen. gaat de goed kant op.

**Kromsnaveltje**

Ik heb geen ervaring nog met parkietjes, maar onze kanarietjes kwamen 5 dagen geleden er ook uit terwijl ze nog niet konden vliegen. Wij hebben ze soms op stok gezet en 's avonds bij mama in de nestkast. Na 2 dagen konden de vogeltjes al super goed vliegen en nu vliegen ze al als een volwassen vogeltje. Dus zal me geen zorgen maken hoor!! ;D ;D