Tot wanneer is een vrouwtje vruchtbaar?

Gestart door Kyrenna, maart 31, 2009, 10:04:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kyrenna

Tot wanneer is een vrouwtjesparkiet nog vruchtbaar?

Ik heb wel wat rondgezocht, en kom niet verder dan dat het voor de gezondheid van een vrouwtje niet goed is om haar na haar 5e jaar nog te laten broeden. Die regel lijkt gebaseerd op het uithoudingsvermogen van het vrouwtje. Dat bedoel ik dus niet...ik wil weten tot welke leeftijd ze in theorie nog vruchtbaar zijn. Wanneer komt de menopauze voor parkieten? Rond dat vijfde jaar, of eigenlijk nooit? Als hun washuid van bruin naar wittigblauw verkleurt?

Ik wil 't weten omdat er waarschijnlijk toch een mannetje bij m'n drie vrouwtjes zit, en hij uitgerekend voor de 8-jarige van het stel belangstelling heeft. Ze laat 'm er nu nog niet echt op, maar het is lente en wie weet laat ze het met genoeg geflirt wel gebeuren...als ze toch onvruchtbaar is hoef ik ze dan niet te scheiden, maar no way dat Bea nu met ei moet komen te zitten, daar is haar conditie niet naar.

Caradow

Zolang jij ze geen broedgelegenheid geeft, zal er heus niet zo snel een ei komen... In theorie dan Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. 
Daarnaast zal ze heus nog wel vruchtbaar zijn...

roha

Parkieten zijn in principe hun hele leven vruchtbaar.
Zolang jij geen broedgelegenheid ophangt, zal er hoogstwaarschijnlijk ook geen ei komen.

Daarnaast wil ik je erop attenderen, dat je er nu achter bent gekomen dat je 3 popjes en 1 mannetje hebt, dat deze verhouding niet zo goed is. De popjes kunnen ruzie gaan maken.
Hoe lang heb je ze eigenlijk al?

Kyrenna

#3
Wat geen broedgelegenheid en geen ei betreft: dan had ik m'n popje Dobby ook niet moeten verliezen, ooit, aan een gebroken ei in haar lijfje. Ze had dan wel eerder in het jaar gebroed (maandje of vier, vijf voordat ze stierf), maar ik ging er van uit dat toen ik het blok weghaalde ze het niet meer zou laten gebeuren, de echte bevruchting, ook al liet zag ik mannetjes (!) op haar rug stappen. Niet dus. Ik ben nu dus lichtjes para wat dat betreft, al helemaal als het om Bea gaat :S

Wat de ruziƫnde popjes betreft: dat doen ze dus niet, wat grotendeels de basis is geweest voor mijn aanname tot nu toe dat ik het met een popje van doen had. Sterker nog, ze laten hem eigenlijk redelijk links liggen. Zijn vorige baasje vertelde me dat 't een vrouwtje was, en ook al leek haar gedrag wat te sociaal en niet-dominant voor een vrouwtje, er kwam ook geen ruzie tussen de dames onderling van en zijn neusdop is beige...had dus gekund, dat 't een vrouwtje was. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit, puur op basis van eerdere ervaringen met vrouwtjes die dus wel enorm gingen vechten om beschikbare mannetjes.
Ik kan niet meer wijzigen...

...maar eh, Maggie is tien maanden geleden bij me komen wonen. Toen had ik twee popjes, Bea, en Mina. Popje numero drie, Zazie, kwam een maand later. Zazie (1) en Mina (4) kroelen nu met elkaar en voeren elkaar hapjes. Van Maggie accepteren ze alledrie soms wel een hapje, maar meer dan ook niet. Tot vanmorgen dus, toen zat ze, argh, hij, dus ineens boven op Bea.

Berichtjes samengevoegd. ;)
Gr.Sonja.

Nancy.

Hey Kyrenna

Een beige neusdop is zeker geen mannetje, maar een popje. Trouwens niet alle popjes zijn dominant en kunnen ook heel erg sociaal zijn. Op basis van een karakter kun je dus zeker niet bepalen welk geslacht een parkietje is.
Mannetjes hebben altijd en een roze/paarse/blauwe neusdop
Popjes hebben een witte/beige/bruine neusdop

Wat betreft een gebroken eitjes in het lichaam. Dit heeft totaal niks te maken met het wel of niet hangen van een broedblok. Dit kan ook gebeuren als er een broedblok hangt. Vaak komt dit omdat er te grote druk op haar buikje heeft gezeten, vaak van het oppakken in je handen, terwijl ze een eitje op had. Want een eitje breekt niet zomaar in een lichaam, tenzij ze een enorm calcuim gebrek had.

Vele groetjes

roha

Jouw vorige parkietje had een broedgelegenheid, waardoor ook de hormonen goed speelden.
Verder zie ik ook geen verband, heel vervelend dat je zo een vriendinnetje hebt moeten verliezen.
Ik kan me voorstellen dat je je nu zorgen maakt.
Zolang je geen broedhok aanbiedt, zal het normaal gesproken geen vaart lopen.

Ik heb hier een koppeltje, waarvan t mannetje er regelmatig opkruipt ;), maar er is nog nooit 1 eitje gekomen (bij dit popje dan, wel bij zijn vorige vriendin, maar die hadden een broedblok).

Mannetjesparkieten met een albino, ino of bonte kleurslag kunnen een beige/ietwat lichtbruinig (tis ook hoe je er tegen aan kijkt en hoe t ligt erop valt) neusdop hebben.
Daarom ga ik ervan uit dat jouw Maggie een mannetje is.
Kijk maar op mijn avater, das Moos en das een man!!


Kyrenna

Offtopic als de pest, maar: kan een calciumgebrek ontstaan ook al hebben ze de beschikking over een mineralenblokje, los grit, en schelpenzand? Dat bedoel ik werkelijk niet als flamen, maar omdat bij mensen vitamine D zorgt voor de opname van vitamine C (oid) vraag ik me nu dus af of er misschien iets heeft gemist in haar dieet. Ik pak m'n parkieten namelijk zelden op/vast, alleen voor nageltjes knippen of ziekenverzorging. Heb dat gebroken ei tot nu toe afgeschoven op een uit de hand gelopen vechtpartij met het dominante vrouwtje van de (vrij hoge) kooi/domme pech.

Nancy.

Hey Kyrenna

Het is inderdaad een mogelijk dat ze onvoldoende calcuim opnemen, ondanks jij haar dat wel voldoende aanbied.

Vitamine d is inderdaad belangrijk om calcuim op te nemen. Een tekort daaraan, bemoeilijkt de opname van calcuim
Het kan ook een "storing" in de darmpjes zijn of een andere aandoening waardoor ze niet voldoende opnemen.

Of ze eten er zelf gewoon te weinig van ;)

Vele groetjes

Kyrenna

Nou ja, ze at 't wel, daar lette ik dan wel weer op...

..magoe. De consensus in het andere draadje dat ik nav m'n kleine crisis ;) heb geopend is dat Maggie toch gewoon een vrouwke is, dus scheiden hoef ik ze helemaal niet :)

Echt, dat beestje...elk vogeltje is anders en tof, maar deze is wel heel erg uniekig  :-*