heel veel vragen over broeden

Gestart door karina2002, maart 28, 2009, 13:12:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karina2002

ik ben karina uit arnhem en ik heb een paar vraagjes kan dat.
Het gaat over mijn parkieten ik heb nu 8 parkieten en ze zijn aan het broeden althans 2 paren (koppels?) alleen de andere zijn nog te jong of ze hebben er geen zin in maar nu is dan mijn vraag.
1 parkiet heeft 5 eieren gelegt. 1 is 2 dagen geleden uit gekomen en dat was helaas dood, het was plat gedrukt door de ouder.
nu hebben we die weg gehaald en nu net is de 2e uit gekomen, moet ik nu goed kijken of moet ik het af wachten wat kan ik het beste doen ?
En nu heb ik nog een andere vraag, het andere koppel heeft 2 maanden geleden ook eieren gelegt, 9 stuks maar ze waren leeg helaas dus wij hebben ze weg gegooit. Nu dan nog geen 2 weken verder kreeg zij weer eieren en nu zij het in totaal weer 9 is dat niet te veel voor haar en er zijn er 5 roze en 4 witte wat is daar anders aan en wat moet ik doen
oja en van 1 witte is nu ook een beetje zwarte kleur wat betekend dat?
zo veel vragen heb ik maar nu even genoeg ik hoop snel iets van u the horen
mvg karin
:D ;)


Tekst leesbaar gemaakt. Spelfoutjes ok, maar dit was niet te lezen. Hier volgende keer om denken alstublieft. Gr Caradow

Wouter

Alsjeblieft mensen. Lees je eerst in voordat je gaat broeden. Als je je had ingelezen had je deze vragen wel geweten.

Ten eerste: Hoe weet je dat het kleintje is platgedrukt? Een jong kleintje dat sterft ziet er altijd plat uit. Waarschijnlijk heeft ze/hij gewoon te weinig of geen eten gekregen.

Ten tweede: Roze eitjes zijn meestal onbevrucht en witte eitjes bevrucht. Gelukkig zijn er maar 4 eitjes bevrucht want 9 kleintjes is voor de moeder echt te veel. misschien kun je voor de zekerheid een paar eitjes weghalen die roze zijn, of deze bij een ander broedend koppel onderbrengen.

Ten derde: 2 weken na de eerste keer broeden ga je met hetzelfde koppel alweer opnieuw broeden? Waarom? Weet je dan niet dat het heel erg uitputtend is voor de moeder? 2 keer per jaar broeden is toch wel een maximum, maar 2 keer in 2 weken vind ik wel erg snel. Ik hoop dat dit de enige twee keer zijn dat je dit jaar broedt.

Ten vierde: Houd je je parkietjes binnen of buiten? Buiten is het nog te vroeg om te beginnen, en binnen moet je je aan allemaal voorzorgsmaatregelen houden. Denk aan kalkvoorziening, voedselvoorziening, luchtvochtigheid,  temperatuur. Genoeg dingen om je aan te houden dus. Houd de kleintjes goed in de gaten. Als ze niet goed worden gevoerd, geef ze dan handvoeding, maar begin daar niet te vroeg mee. Zorg dat je voor de zekerheid alvast wat opfokvoeding in huis hebt. Weet je hoe je legnood kunt herkennen?

Conclusie: Denk niet te licht over broeden met parkieten. Als je er niet goed mee omgaat, kan dat de dood betekenen van 1 of meer parkietjes, of misschien zelfs de moeder van de parkietjes. En lees je verdorie nou eens in. (Niet persoonlijk, maar het komt gewoon té vaak voor dat mensen er te licht over denken.)

Gr. Wouter

karina2002

Citaat van: Wouter· op maart 28, 2009, 15:33:55
Alsjeblieft mensen. Lees je eerst in voordat je gaat broeden. Als je je had ingelezen had je deze vragen wel geweten.

Ten eerste: Hoe weet je dat het kleintje is platgedrukt? Een jong kleintje dat sterft ziet er altijd plat uit. Waarschijnlijk heeft ze/hij gewoon te weinig of geen eten gekregen.

Ten tweede: Roze eitjes zijn meestal onbevrucht en witte eitjes bevrucht. Gelukkig zijn er maar 4 eitjes bevrucht want 9 kleintjes is voor de moeder echt te veel. misschien kun je voor de zekerheid een paar eitjes weghalen die roze zijn, of deze bij een ander broedend koppel onderbrengen.

Ten derde: 2 weken na de eerste keer broeden ga je met hetzelfde koppel alweer opnieuw broeden? Waarom? Weet je dan niet dat het heel erg uitputtend is voor de moeder? 2 keer per jaar broeden is toch wel een maximum, maar 2 keer in 2 weken vind ik wel erg snel. Ik hoop dat dit de enige twee keer zijn dat je dit jaar broedt.

Ten vierde: Houd je je parkietjes binnen of buiten? Buiten is het nog te vroeg om te beginnen, en binnen moet je je aan allemaal voorzorgsmaatregelen houden. Denk aan kalkvoorziening, voedselvoorziening, luchtvochtigheid,  temperatuur. Genoeg dingen om je aan te houden dus. Houd de kleintjes goed in de gaten. Als ze niet goed worden gevoerd, geef ze dan handvoeding, maar begin daar niet te vroeg mee. Zorg dat je voor de zekerheid alvast wat opfokvoeding in huis hebt. Weet je hoe je legnood kunt herkennen?

Conclusie: Denk niet te licht over broeden met parkieten. Als je er niet goed mee omgaat, kan dat de dood betekenen van 1 of meer parkietjes, of misschien zelfs de moeder van de parkietjes. En lees je verdorie nou eens in. (Niet persoonlijk, maar het komt gewoon té vaak voor dat mensen er te licht over denken.)

Gr. Wouter


hallo wouter
ja ik weet veel over parkietten maar soms kan er iets niet goed gaan.
en over dat die kleine dood was ja ik weet het zeker om dat ik het gezien hed en ook de nest kastje heden we nu aan gepast er aan zo dat ze niet gelijk op de eieren spring snap ie
en ik zorg heel goed me de vogels
ik hoor al een maar goede dingen er over en me oom is al 50 jaar in het vak en van hem leer ik veel
maar soms komt er iets en dan denk ik ooi wat moet ik nouw dus ik vroeg het hier snap-ie?
en ja ik hoed al es al in huis ja zeker moet he anders vind ik dat ik er niet aan moet beginen he dan mak ik gewoon iemand dood terwijl ik dat echt niet wil
nouw mvg karin


Kleintjes

Citaat van: karina2002 op maart 28, 2009, 16:38:27

hallo wouter
ja ik weet veel over parkietten maar soms kan er iets niet goed gaan.
en over dat die kleine dood was ja ik weet het zeker om dat ik het gezien hed en ook de nest kastje heden we nu aan gepast er aan zo dat ze niet gelijk op de eieren spring snap ie
en ik zorg heel goed me de vogels
ik hoor al een maar goede dingen er over en me oom is al 50 jaar in het vak en van hem leer ik veel
maar soms komt er iets en dan denk ik ooi wat moet ik nouw dus ik vroeg het hier snap-ie?
en ja ik hoed al es al in huis ja zeker moet he anders vind ik dat ik er niet aan moet beginen he dan mak ik gewoon iemand dood terwijl ik dat echt niet wil
nouw mvg karin



Kan iemand mij de vertaling geven? Ik kan er eerlijk gezegd geen touw aan vast knopen..
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Piknikki

Citaat van: karina2002 op maart 28, 2009, 16:38:27
Hallo, Wouter
Ja, ik weet veel over parkieten, maar soms kan er iets niet goed gaan.
Over dat die kleine dood was: Ja, ik weet het zeker, omdat ik het gezien heb. Ook het nestkastje hebben we nu aangepast, zo dat de pop niet gelijk op de eieren stapt.
Ik zorg heel goed voor mijn vogels.
Ik hoor aleen maar goede dingen erover, en mijn oom is al 50 jaar in het vak, dus van hem leer ik veel.
Maar soms komt er iets, en dan denk ik: "O, wat moet ik nou?" Dus vroeg ik het hier.
En, ja, ik had alles al in huis. Ja, zeker, dat moet. Anders vind ik dat ik er niet aan moet beginnen. Dan maak ik gewoon iemand dood terwijl ik dat echt niet wil.
Nou, mvg,
Karin

Zoiets, denk ik. ???

Marcus

Ik kreeg dezelfde vraag via een pb. Aangezien ik geen verstand heb van broeden en er ook niet aan ga beginnen, heb ik de vraag maar doorgespeeld. Onduidelijk is het zeker.  ???

Milo-Pixel

#6
Citaat van: Marcus op maart 28, 2009, 18:58:52
Ik kreeg dezelfde vraag via een pb. Aangezien ik geen verstand heb van broeden en er ook niet aan ga beginnen, heb ik de vraag maar doorgespeeld. Onduidelijk is het zeker.  ???

Naar mij? Ik kreeg de vraag namelijk ook via PB, en heb deze ook beantwoord via PB ;)

Het antwoord dat ik gegeven heb:

Hoi Karina,

Sowieso zijn veel van je antwoorden te vinden op het forum. Je kunt zoeken door middel van de zoekfunctie: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Citeer
1 parkiet heeft 5 uieren gelegt is er 1 /2 dagen geleden uit gekoomen en doe was helaas dood het was plat gedrukt door de ouder helaas
nu hedden we die weg gehaald en nu net is de 2 uit gekoomen moet ik nouw goed kijken of moet ik het af wagten wat kan ik het beste doen ?

Je kunt beter afwachten. Je kan wel nestcontroles doen (1 keer 's ochtends, 1 keer 's avonds) maar je kan niet controleren of de moeder het jong platdrukt. Dit is gewoon puur afwachten..

Citeer
en nu hed ik nog ene andre vraag de andre kopel heeft 2 manaden geleeden ook eieren gelegt 9 stuks maar ze waren leeg helaas dus wij hedden ze weg gehooit nu dan nog geen 2 weeken verder kreeg zij weer eieren en nu zij het in totaal weer 9 is dat niet the veel voor haar en er zijn er 5 rooze en 4 wite wat is daar anders aan en wat moet ik doen
ooja en van 1 wite is nu ook een beetje zwarte kleur wat betekend dat?

Beter kun je je parkieten niet 2 nesten vlak achter elkaar laten doen, ookal zijn de eieren van het eerste nest niet uitgekomen. Het vergt veel energie van de pop om eieren te leggen, en zal dus eerst weer wat aan moeten sterken.

In ieder geval begrijp ik dat ze nu 9 eieren heeft waarvan 5 roze, en 4 wit. De 4 witten zijn dan hoogstwaarschijnlijk bevrucht, de roze eieren zullen onbevrucht zijn. Ze als dus waarschijnlijk 4 jongen krijgen, en dit is niet te veel. Je kunt dus gewoon alle 9 eieren laten liggen.

Een zwarte kleur.. ik heb geen idee wat dat kan zijn. Er is wel net een topic geweest over een eitje dat wat bruinig was, misschien kan je daar even kijken. De link: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=20641.0

Verder hoop ik dat je je goed ingelezen hebt? Broeden is niet niks en er kan veel mis gaan. Heb je bijv. opfokvoer in huis, geef je ze dagelijk eivoer, krijgen ze groente en fruit, hoe zit het met de luchtvochtigheid en lichturen. Etc. Je kunt heel veel op het forum vinden met de link van de zoekfunctie.

Succes,
Marit

Marcus

Citaat van: Marit· op maart 28, 2009, 19:08:35
Naar mij? Ik kreeg de vraag namelijk ook via PB, en heb deze ook beantwoord via PB ;)

Klopt, haha. Ik zag expert bij je naam staan en dacht dat jij er wel raad mee wist.  :P

Caradow

En dan nu weer ontopic aub, topicstarter kan hier haar vragen beantwoord zien.

karina2002

Citaat van: Kleintjes op maart 28, 2009, 17:20:51
Kan iemand mij de vertaling geven? Ik kan er eerlijk gezegd geen touw aan vast knopen..


hoi
ja ik vind het ook jamer dat ik niet zo goed kan schijfen hoor
maar ik vind het ook jamer datten mensen zo iets gaan zegen
daar doe jij mensne pijn mee
sory dat ik het zeg
maar somge mensen kunnen niet zo goed schijfen als u of iemand anders
wel jamer
mvg karina

Marcus

Dat niet iedereen goed kan schrijven is niet erg, maar misschien is het een goed idee om voortaan iemand voor u te laten schrijven? Zo wordt uw verhaal goed overgebracht en kunnen wij een goed antwoord geven op uw vragen.

Ontopic: Hopelijk heeft u nu wel inmiddels de antwoorden gevonden waar u naar zocht.

roha

Citaat van: karina2002 op maart 30, 2009, 09:43:06

hoi
ja ik vind het ook jamer dat ik niet zo goed kan schijfen hoor
maar ik vind het ook jamer datten mensen zo iets gaan zegen
daar doe jij mensne pijn mee
sory dat ik het zeg
maar somge mensen kunnen niet zo goed schijfen als u of iemand anders
wel jamer
mvg karina


Tis inderdaad niet leuk om dit te horen, daarentegen is er ook al tegen jouw gezegd, om de spellingscontrole te gebruiken of de tekst in word te schrijven en dan te kopieren.
Dus je kan deze voor jou vervelende opmerkingen gewoon voorkomen en je voorkomt tegelijkertijd een boel irritatie bij anderen omdat je tekst gewoon onleesbaar wordt.

neintje1991

Kan de cloaca van een pop ook een beetje inscheuren bij het leggen van een ei of is dit een hele domme vraag? :-[
Zo ja, lost dit zich vanzelf weer op of moet je het laten behandelen?

alvast badankt