Creme bruinig eitje?

Gestart door yvonn1, maart 27, 2009, 19:16:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yvonn1

Hallo,

Hierbij een vraagje mijn popje heeft 5 eitjes gelegd.. De eerste moet morgen ong. uitkomen, alleen nu heb ik een vraagje:
Van de 5 eitjes zijn er 3 echt spierwit!Die zijn dus bevrucht.
1tje is roze(onbevrucht), en de andere is een soort van creme/lichtbruinig.
Iemand enig idee wat dat inhoud?
Hij lijkt ook wel iets groter dan de andere en niet zo mooi ovaal iets ronder..


Milo-Pixel

Is het hele eitje creme/lichtbruin? Hoe oud is het eitje, en wanneer is die bruin geworden?

Ik heb laatst gelezen dat een (licht) bruin eitje kan wijzen op een eitje met een dood jong erin. Ik weet alleen niet of dit daadwerkelijk zo is of niet.

yvonn1

Het is het 3 of 4 eitje dus die is gelegd op 10-03 of 12-03
Hij is een paar dagen later die bruinige kleur geworden (dus in de dagen dat het eigenlijk wit moet worden).
Maar hij is ook echt wat groter dan de "witte" eitjes.
Het hele eitje is dezelfd kleur,het zit een beetje tussen creme en lichtbruin in..

Milo-Pixel

Als het al een paar dagen na het leggen verkleurd is naar bruin, kan er niet een dood jong in zitten. Dan zou ik het niet weten.. Wat in me opkomt is misschien een bacterie in het ei, dat gebeurd ook nog wel eens. Alleen heb ik geen idee of een eitje daar bruin van wordt.

yvonn1

nee het is ook een hele vreemde kleur..Lijkt totaal niet op de andere eitjes.
Ik dacht dat het misschien nog wit zou verkleuren, maar dat gebeurd niet en lijkt me sterk als het nu nog witter gaat worden.
Dan is het maar afwachten of het uitkomt, misschien dat we er dan achter komen.

Thomie

Is het bruine eitje helemaal heel? Onbevruchte, roze eieren kunnen volgens mij als ze gaan rotten bruin worden van binnen. Als dit gebeurd dan kun je hem er het beste uithalen. Als de jongen uitkomen dan kun je ze beter in een zo schoon mogelijke omgeving houden.

Ook zou je het eitje misschien tegen het licht kunnen houden? Als je dan bloedvaten of waarschijnlijk een donkere vlek (want de eieren komen bijna uit?) ziet dan zit er een vogeltje in ;) .

Volgens mij is er ook nog een test met drijven in lauw water ofzo, maar weet niet meer wat wat betekende :p .

yvonn1

Ja het eitje is helemaal heel, zit zelfs geen barstje in voor zover ik kan zien.
Durf hem alleen er niet uittehalen ben als de dood dat ik ze perongeluk teveel schud of flaat vallen ofzo..

Maar het gekke is dat het binnen een paar dagen al bruin was dus dan kan het geen onbevrucht rottend eitje zijn lijkt me

Thomie

Een ei heeft veel energie om het jong te laten groeien. Volgens mij beschermen een aantal vliezen die energieopslag. Als je kijkt hoe snel bacteriën kunnen groeien in een petrischaal dan zou het best wel een rottend eitje kunnen zijn (moeder maakt het eitje warm waar bacteriën snel van gaan groeien) . Maar aan de andere kant zou je dat ook moeten kunnen ruiken..

Als het eitje helemaal heel is dan kan het waarschijnlijk ook niet zo veel kwaad. Het eitje hoort de parkiet te beschermen tegen infecties en het zal ook wel andersom werken als er een schimmel of iets anders binnen in zit.

Milo-Pixel

Een eitje heeft een heleboel 'poriën'. Dit is om verse lucht in het eitje te krijgen en het eitje te 'voeden' (weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven). Als er een beschadiging zit in het beschermende vlies, kunnen er bacteriën in het eitje komen, en kan je inderdaad een rottend eitje krijgen. Maar weer weet ik niet of het eitje hierdoor bruin wordt ;).

CiteerMaar aan de andere kant zou je dat ook moeten kunnen ruiken..

Dit hoeft niet zo te zijn. Je ruikt het pas als je het eitje open maakt, en niet als de schaal er gewoon heel omheen zit.

yvonn1

Mijn eerste eitje had zondag uitmoeten komen (toen was het de 21ste broeddag), maar tot nu toe is er nog niks uitgekomen.
Ook zagik bij 1 eitje, die dus wit was, een soort donkere vlek, niet heel groot, en een wittere streep met zwarte puntjes.. (dit zit in het ei)
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

De luchtvochtigheid en lichturen zijn allemaal goed..