Citrusfruit?

Gestart door Mel, maart 24, 2009, 15:18:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mel

Als ik google op 'grasparkiet groenten en fruit' zie ik op de eerste treffer dat grasparkieten absoluut geen citrusfruit mogen hebben omdat dit giftig zou zijn. Is dat zo? Hier op de site zie ik dat niet staan. Ik kan me wel voorstellen dat ze geen citroenen lusten, maar giftig? Ze mogen toch wel een mandarijntje of een sinaasappeltje?

En voor de zekerheid, als ik toch aan het typen ben, banaan mogen ze toch wel? Vroeger had ik er ook nog een cavia bij en ik heb gelezen dat de een geen banaan mocht en de ander geen avocado. Maar kon niet zo goed onthouden wie nou wat niet mocht (dus ze krijgen het allebei niet). Avocado dus voor parkietjes, banaantje mag wel?

Chicowen

Parkieten mogen inderdaad geen avocado, maar een mandarijntje of sinaasappel mogen ze zeker wel hoor! ;) En banaan ook, alleen ik geloof dat er maar weinig parkietjes zijn die dat echt lekker vinden, maar wie niet waagt wie niet wint he. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Audrey

Parkietjes mogen alle fruit en groenten, behalve inderdaad avocado en rabarber.
Citrusfruit lijkt me geen probleem, Croky krijgt het ook wel eens (maar dan neem ik een partje en doe ik het velletje ervan). Het is zelfs goed voor de vitamine C die er in zit. Kijk alleen een beetje uit dat je onbespoten fruit geeft, of je moet het schillen en heel goed wassen.
Misschien nog een tip: hier is witloof het favoriete tussendoortje  :)

Ik heb voor de zekerheid nog even via de zoekfunctie gekeken en ik vind niets. Geef het maar gewoon, maar hou (bij alles wat je geeft trouwens) in het achterhoofd dat overdaad schaadt.

Chicowen was me voor :p Croky eet wel eens een hapje banaan mee, maar het blijft dan ook bij een hapje, maximum 2.

Mel

Zie je wel, ik ben niet gek!
Ach, ik kan de banaan eens proberen, wie weet. Mevrouw hier is erg kieskeurig, dus het zal wel niet  ;). Tot dusver valt alleen wortel in de smaak. Ik probeer al een paar dagen druiven, maar niks hoor. Ijsbergsla heeft ze wel geprobeerd, maar vond ze ook denk ik ook niks.
Maar ze is toch raar wat dat betreft. Toen ik haar net had, met een mannetje erbij, verdomden ze het allebei om ook maar iets van groenten en fruit te eten. Mannetje is toen helaas overleden, nieuw mannetje erbij (wat helaas vorige week ook is overleden, maar daar wil ik het liever even niet over hebben  :(), toen dacht, ik probeer weer wat wortel, misschien gaat hij er wel van eten en probeert zij het dan ook. Ik had me nog niet omgedraaid en ze zat te vreten van die wortel! En bij m'n ouders schenen ze ook van alles te eten, wat ze hier niet deden.

Ik geef trouwens maar kleine stukjes hoor, in een knijpertje. Een half druifje bijv. Of een partje mandarijn ofzo.Dat iets helemaal schoon op ging, heb ik nog niet meegemaakt.

Rabarber eet ik zelf eigenlijk nooit. Avocado wel, heel vaak. Daarom zal ik daarvan wel onthouden hebben dat dat niet mag. Witlof ga ik ook eens proberen.

En bleekselderij? Mag dat? Dat zijn ook stengels met draden die je moet verwijderen voordat het te eten is. Of denk ik nu te simpel en hebben bleekselderij en rabarber niks met elkaar te maken?

hillie

Hier zijn ze ook erg kieskeurig maar banaan lusten ze wel dus wie weet lust die het van jouw ook wel.

Mel

Ik ga het gewoon proberen, wie weet. Het blijft een eigenwijs krengetje tenslotte (maar dat is natuurlijk ook wel haar charme).

Maar die melding over citrusfruit vond ik wel gek. Ik schrok er ook een beetje van omdat ik ook wel eens mandarijn en sinaasappel heb gegeven, "heb ik dan iets erg gedaan?".

Mars

Ik heb wel eens gelezen dat je liever niet te veel citrusfruit geeft (ik geloof ook dat het op de verpakking van de pellets afgeraden wordt, maar weet het niet zeker). Citroen zou ik gevoelsmatig nooit aan mijn parkietje geven en zo heb ik dat wel met wat meer groentes en fruit (denk eens aan aubergine), maar mandarijntjes kun je ze hier wel blij mee maken.

Als je bij bleekselderij geen goed gevoel hebt, geef het dan gewoon niet :P
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Grasparkieten mogen gewoon elke dag een stukje (citrus)fruit en of groenten hebben, geen enkel probleem. Gezonde vogels maken overigens zelf vitamine C aan.