school opdracht

Gestart door charissa1985, maart 24, 2009, 13:04:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

charissa1985

Hallo allemaal!

Ik doe de opleiding dierverzorging op AOC Terra in Groningen.
nu hebben wij een ''fokprogramma" en ik ben bezig met het fokken van parkieten.
heb een blauwe man en een witte pop als koppeltje gekozen...het ging allermaal goed ze had al vrij snel eitjes gelegd.
4 in totaal....paar dagen later kwam een jong uit..wij helermaal trots! maar helaas 3 dagen later had het popje (denken wij) haar jong geplet!
de andere 3 eitjes kwam niet uit ze waren te hard.
we hebben de eitjes eruit gehaald en hopen dat ze nu weer wat gaat leggen natuurlijk!
hebben jullie nog tips waar wij rekening mee kunnen houden zodat het niet weer gebeurt..het pletten van haar jong of de hardheid van het ei?

alvast bedankt voor jullie tips!

groetjes Charissa en mari

Piknikki

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=20619.0

Misschien kunnen jullie samenwerken aan de schoolopdracht? ;)

Chicowen

Je bent niet de eerste met een schoolopdracht. ;)

Ik raad je aan eerst onderstaande site even goed door te lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Verder heb ik een aantal vraagjes voor je:
Hoeveel parkieten heb je in 1 kooi zitten?
Hoe groot is deze kooi?
Hoeveel mannetjes en hoeveel popjes zitten erin? (meer popjes dan mannetjes gaat nooit goed, uitzonderingen daar gelaten)
Heb je rekening gehouden met alle omgevingsfactoren? (voldoende lichturen, luchtvochtigheid, voldoende rust etc?)

Verder vraag ik me af wat je bedoelt met "de eieren waren te hard"? Tuurlijk kunnen eitjes niet uitkomen, daar kunnen meerdere redenen voor zijn, maar de reden dan de eieren te hard zijn heb ik nog nooit gehoord.

Verder is het niet verstandig om je parkietjes gelijk weer een nestje te laten hebben. Parkieten mogen maximaal 2x per jaar een nestje en het liefst niet gelijk achter elkaar. Het leggen van eieren en het broeden kost een popje erg veel energie. Laat haar eerst eens even bijkomen na het eerste nestje!

Verder even off-topic:
Ik vind het een hele slechte schoolopdracht om parkieten als proefkonijn te gebruiken om scholieren te leren hoe ze om moeten gaan met het broeden. Hiervoor is kennis en ervaring nodig en gezien de gestelde vragen is die er op het moment niet. (sorry, maar vind het gewoon echt niet kunnen dat dit soort schoolopdrachten gegeven worden)
Nu ga ik weer on-topic. ;)

Kortom, ik raad je aan niet direct opnieuw te beginnen met broeden en je eerst eens goed in te lezen!

Edit: gelijk met Piknicky
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

charissa1985

nou heel erg bedankt...ik zoek wel een kweker!

ik vindt het een beetje een ongepaste antwoord van je....ik heb 1 pop 1 mannetje in een kooi zitten met een broedhok alles in goede formaat!

dat je het niet vindt kunnen dat wij op school een fokprogramma hebben best....het is om te leren..als ik het al wist zat ik niet op deze opleiding..
om jullie even gerust te stellen....de vogels op school hier worden 1x per JAAR gebruikt voor een fokprogramma..
verder bedankt

Chicowen

Citaat van: charissa1985 op maart 24, 2009, 13:27:28
nou heel erg bedankt...ik zoek wel een kweker!

ik vindt het een beetje een ongepaste antwoord van je....ik heb 1 pop 1 mannetje in een kooi zitten met een broedhok alles in goede formaat!

dat je het niet vindt kunnen dat wij op school een fokprogramma hebben best....het is om te leren..als ik het al wist zat ik niet op deze opleiding..
om jullie even gerust te stellen....de vogels op school hier worden 1x per JAAR gebruikt voor een fokprogramma..
verder bedankt

Over het aantal parkietjes had ik verkeerd gelezen, mijn fout. (had gelezen dat een ander popje ze geplet had, vandaar ;) ). Fijn dat er 1 koppel in de kooi zit.
De opmerking dat ik het niet vind kunnen is niet naar jou toe gericht, aangezien jij er ook niks aan kan doen dat dit op jouw school wordt aangeboden. (maar nog steeds heb ik dezelfde mening..)
Waarom ik aangaf dat je de parkieten maximaal 2x per jaar mag laten broeden is omdat je zelf aangaf dat je het nogmaals ging proberen.

Citaat van: charissa1985 op maart 24, 2009, 13:04:59
we hebben de eitjes eruit gehaald en hopen dat ze nu weer wat gaat leggen natuurlijk!

Verder vraag ik me nog steeds af wat je bedoeld met de te harde eieren?  ???

Lees de site en het forum goed door en dan zul je veel tips vinden die je kunt gebruiken bij je opdracht.

Veel succes!
Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Mars

Een kleintje dat komt de overlijden de eerst dagen, ziet erg erg plat uit. Waarschijnlijk heeft mams het gewoon niet goed genoeg gevoerd of was er iets anders mis mee. Geplet lijkt mij niet het geval.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Als jullie op school maar 1 keer per jaar de parkieten laten kweken, hoe kan het dan zijn dat de school het toelaat dat jij nog een keer een nestje gaat beginnen, want dat is wat jezelf aangeeft.
Je hebt de eitjes weggehaald, in de hoop dat ze weer gaan leggen. dat wordt dus het 2e nestje dit jaar al!
Daarnaast vind ik dat je leraar deze vragen ook moet kunnen beantwoorden, vooral als het mis gaat. Dit alleen al vanwege het feit dat de school de leerlingen ook  moet laten inzien hoe belangerijk een dierenleven is, waar je niet zo mee moet omgaan, zoals je er nu mee omgaat. Natuurlijk moet je t leren, maar men moet er niet mee omgaan alsof het 'proefdieren' zijn (ook die dieren hebben gevoel).

charissa1985

inderdaad ik moet een opdracht volgen...

en ik baal dr gewoon van dat het mis is gegaan.
ik heb nu ook antwoord waarom het jong dus niet heeft overleefd...

er is wel een verzorger aan boort die je vragen kan stellen..
verder is de opdracht ook op internet via forums van ervaren kwekers hulp en tips te kunnen vragen..

het is niet een les het is jou verantwoording..elke dag moet je heen om te voeren foto's maken ect

het is ons verteld dat als de eitjes te hard zijn dat het jong er niet uit kan komen en vandaag heb ik dus iemand erbij gehad en die zei dat er ook niets in zat..

maar verder niets gehoord van dat ze niet meer mag leggen..

ik zou morgen nog verder vragen op school..


Mars

Het komt zelden voor dat een kleintje niet uit een ei kan komen. Ik heb het zelf meegemaakt, maar dat was waarschijnlijk als gevolg van het afkoelen van het ei: het popje had het nest in de steek gelaten.

Dus van het verhaal van te harde eieren, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Het is nog erger als het niet een les is, maar jouw verantwoording. Dat betekent dus dat het lot van de parkietjes in handen is van mensen die helemaal geen ervaring hebben en misschien ook wel helemaal geen interesse. Maar goed, jij kunt ook niets aan het beleid van je school doen.
Maar mocht je een verslag moeten schrijven, misschien is het dan zinnig om eens kritiek te leveren op deze manier van werken.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Thomie

 Mijn parkieten hebben nu een nestje. Het eerste jong is gisteren/eergisteren uitgekomen en de rest zal waarschijnlijk snel volgen. Misschien kun je een jong parkietje van mij gebruiken voor je opdracht?

Het is inderdaad geen goed idee om aan het 2e nestje te beginnen.
In de natuur zal een nestje wel eens geraapt worden waarna de parkiet nieuwe eieren zal leggen, het gebeurd in de natuur dus ook.
Het leggen van 2 nesten kost alleen wel veel meer energie van het popje en zal haar levensduur waarschijnlijk niet ten goede komen.

Daarom houden veel mensen maximaal 1 nestje per jaar aan (ikzelf doe dat ook). Ik denk dat 1x per jaar komt van het biologisch ritme.
Het jongen kost veel energie van de parkieten (net zoals bij mensen). In een volière kunnen de parkieten natuurlijk wel makkelijker aan eten komen dan in de natuur (waardoor ze in principe sneller aansterken na het broeden), maar er zullen waarschijnlijk ook voedingsstoffen missen en de bewegingsruimte is ook kleiner dan in de natuur (wat weer voor een langere rust periode pleit).

Voor de gemakkelijkheid houd ik gewoon 1 jaar aan. En stel dat je toch beslist om een 2e nest te starten (wat dus wel gewoon kan) probeer dan te kijken of het niet mogelijk is om het broeden gemakkelijker te maken voor het popje. Dit kun je doen door bijvoorbeeld bij koude temperaturen een verwarming in het nestkastje te hangen, hierdoor hoeft het popje minder te broeden en zal ze waarschijnlijk meer bewegen en eten waardoor ze sneller aansterkt.

**Kromsnaveltje**

Veel succes, maar vind het ook niet kunnen hoor. 't Zijn gewoon proefparkietjes  :(