Met de hand voeren

Gestart door storekeeper07, maart 16, 2009, 05:23:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

storekeeper07

Hallo allemaal,
ik heb een vraagje maar weet niet waar ik die moet plaatsen.
Ik lees wel eens vaker dat je een klein jong grasparkietje wat door de ouders is verstoten met de hand kunt voeren.
Mijn vraag is met wat je dan moet doen,je leest een papje,maar wat is dat ,dan voor een papje,wat zit daarin,en hoe moet je dat geven.
graag jullie professionele uit leg want ik ben een beginneling.

groetjes

Piknikki

Misschien heb je hier iets aan: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=18943.0
En je kunt eens opzoek gaan hoe het zit met handopfok, het soort voer en je juiste manier van voeren.
Voor zover ik weet is het papje een handopfok poeder (kant en klaar te koop) gemengd met water. Het voeren doe je met een soort spuitje.
Op het forum kun je makkelijk doorzoeken: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Vraag je dit omdat je op het moment zelf zit met jongen die door hun moeder verstoten worden, of vraag je het uit interesse?
:)

storekeeper07

Ja ,op dit moment heb ik twee verstoten jonkies.
probeer vanalles,tips zijn zo wie zo welkom

Mars

Kijk ook hier even:

http://www.fluffies.org/nl/algemene-verzorging-van-papegaaien-en-parkieten_handopfok-vt2668.html



Begin alleen aan handopfok als het echt niet anders kan! Probeer dan eerst of bijvoorbeeld de vader het voederen overneemt, of plaats ze over in een ander blok. Dat is veel succesvoller dan het zelf gaan doen!


Hoe oud zijn de kleintjes nu?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

storekeeper07

Ik heb geprobeert dat de vader het overneemt,maar hij kijkt er niet meer na om .
dus handopfok is nu de enige manier,ze zijn nu 4 weken.
dat papje waar jullie het over hebben waar is dat te koop.
meng nu babyvoeding ,brinta en vanalles om ze maar te laten eten.
Jullie tips zijn meer dan welkom

Mars

Bij de dierenwinkel wel. Vaak hebben ze daar de nutribird versie wel. Aangezien de oudste 4 weken zijn, kun je ook proberen of ze niet zelfstandig gaan eten. Hier waren ze heeeeel vroeg zelfstandig (maar ok, op pellets, dat is denk ik iets gemakkelijker), dus dat kan wel. Geef ze eerst maar eens een stuk trosgierst op eens schaal, kijk eens hoe ze reageren. Heb je ook meer parkieten? Dan kunnen die het voordoen.

Een beetje bijgeven met handopfok is dan eerst wel belangrijk hoor! En houd hun gewicht in de gaten (electronisch keukenweegschaaltje). Geef ze bijvoorbeeld 's avonds en 's ochtends handopfok en biedt tussendoor zaad aan. Voor de iets jongeren zul je misschien nog een extra keer moeten geven (volg het schema maar wat bij de vorige link zat). Geef ook niet eerder handopfok voor de krop leeg is (heel voorzichtig voelen), om kropontsteking te voorkomen. De kleintjes die zelf wat eten, zul je snel van voelen dat er wel wat in de krop zit.

Het voordeel van zulke grote jongen is dat ze al redelijk sterk zijn en je een grotere kans hebt dat het lukt.

Houd je ons op de hoogte?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Nog een tip: Maak de handopfok niet te dik!

Zelf heb ik twee jongen met de hand moeten voeren omdat de ouders niet meer voerden. Ze waren ong. 3 á 3,5 week oud. 1 kreeg kropverharding door het drogen van de pap in de krop, hierdoor kon het niet verder het lichaampje in. Ik heb ontzettend lang lauw water moeten inspuiten en de krop los moeten masseren. Vandaar dus mijn tip, maak het niet te dik (maar ook niet te dun).

Dit topic gaat trouwens over Poema en Joey, de jongen die ik met de hand gevoerd heb. Misschien heb je er iets aan..

Succes ermee :)

angels-birds

Ik wil even inhaken op het antwoord dat Mars gaf op de vraag waar je het kan kopen: nutriburd is niet in elke dierenwinkel verkrijgbaar. Ik ben toen der tijd naar verschillende dierenwinkels geweest in Den Haag en ik vond ze nergens bij Pets place en andere winkels. Ik ben toen naar de Vogelkelder geweest en daar hadden ze het gelukkig! Je zou anders ook even bij de DA kunnen vragen of ze dat daar verkopen!? Misschien dat iemand van het forum bij jou in de buurt woont die, die pap heeft en je wel wat wilt laten overnemen..

Tja en verder inderdaad met trosgierst proberen en kijken of ze daarvan eten.. Als dat inderdaad niet het geval is, zo snel mogelijk die pap gaan regelen.. Ze worden nu wel gevoed door brinta en babyvoeding, maar in nutriburd zitten de stoffen die goed zijn voor de jonge vogels.

Wat is er eigenlijk 'fout' gegaan, waardoor de ouders ze niet meer willen voeren?

Succes verder!

Groetjes

storekeeper07

Hallo parkietvrienden,

Ik wil jullie even melden dat alle jonge parkietjes het hebben overleeft.
Uiteindelijk heb ik ze maar zelf groot gebracht met Handopfok en ja hoor" brinta.
Was wel een geklieder ,want ze zaten er helemaal onder van ( net kleine kinder)
Je moet wel ervoor zorgen dat het papje niet te dik wordt,dan gaat het prima.
Het was erg leuk om te zien,als ze proberen voor te dringen,niks wachten op de beurt.
ze zijn nu zelfstandig en komen ook regematig even op de schouder zitten voor iets lekkers,
zoete appel of peertjes zijn ze zot op. ;)
groetjes allemaal,
Storekeepertje Limburg