No Smell bodembedekking

Gestart door Moppers, maart 13, 2009, 11:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Ik gebruik eigenlijk altijd al schelpenzand als bodembedekking (met 1 keer een ongeslaagde korte uitstap naar Corbo). Mijn nieuwe huisgenoot heeft alleen nogal last van de stoffigheid die door de parkieten wordt veroorzaakt. Het vervangen van het schelpenzand voor iets anders zal waarschijnlijk een stuk schelen.

Nu gebruiken we voor de konijnen bodenbedekking No Smell. Dat is gemaakt van katoen, stoft niet, heel handig spul. Ik vroeg me af of dit ook voor de vogeltjes gebruikt kan worden. Dan hoeven we namelijk maar 1 bodembedekking in huis te hebben voor al onze dieren.
Mocht het niet geschikt zijn, dan schakel ik over op beukensnippers, maar ik wil graag toch eerst weten of het ook met No Smell kan.
Weet iemand of No Smell gebruikt kan worden?

Marjolein90

Hmm, ik zou eigenlijk niet kunnen bedenken waarom niet? Als het voor knaagdieren ook kan, zal het wel niet schadelijk zijn.

Mars

Op de website staat onder FAQ dat het ook geschikt is voor vogels. Nu biedt dat geen garantie, maar ik denk dus dat je het wel kunt proberen. Evt. vraag je het een vogelarts?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

CiteerEvt. vraag je het een vogelarts?
Dat ik daar niet zelf aan heb gedacht....
Ik bel even met DK Duinoord, als zij er geen probleem in zien, ga ik het gewoon proberen. Ik zal mijn ervaring hier melden, mochten er ooit meer mensen willen weten of het gebruikt kan worden.
Thanks girls!

Mars

Voor mensen die meelezen: over het algemeen wordt er geadviseerd om geen schelpenzand te gebruiken. Het schijnt voor zowel mens als vogel niet zo heel erg gezond te zijn.
Veel gebruikte alternatieven zijn houtsnippers of corbo. Zorg dan wel voor voldoende grit erbij.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Duinoord durfde het niet te zeggen. Ik heb even wat andere vogelartsen in het land gebeld, dr vd Horst wist het ook niet, maar dokter Hooimeijer vertelde me dat het geen geschikte bodembedekking is.
Toch maar aan de beukensnippers dus. Eens kijken wat ze daar van gaan vinden.

Milo-Pixel

Heeft hij ook verteld waarom het niet geschikt is? Daar ben ik nu wel benieuwd naar ;).

Moppers

Niet helemaal, maar het had iets te maken met het vocht opnemen.

Sonja

#8
Sinds een tijdje gebruik ik aubiose, dat is een strooisel wat gewonnen wordt uit de zachte kern van de hennepplant.

Tot nu toe bevalt het goed.
Ik gebruik het voor zowel de parkietjes als de konijntjes. Het neemt heel goed vocht op, veel beter dan bv beukensnippers, vind ik.

Het is bovendien helemaal niet duur, bij de dierenwinkel hier in de buurt betaal ik voor een grote zak van 25 kg. maar 8 euro.

Groetjes, Sonja.

Moppers

CiteerSinds een tijdje gebruik ik aubiose, dat is een strooisel wat gewonnen wordt uit de zachte kern van de hennepplant.
Dat ken ik wel. Tenminste, niet dat merk specifiek, maar bodembedekking van hennep.
Ik heb vandaag de kooi en voliere verschoond en beukensnippers op de bodem gebruikt. Ik had op zijn minst van 3 vogeltjes verwacht dat ze dat nieuwe spul eens van dichtbij zouden bekijken, maar het boeit ze totaal niet! Bob vindt het wel nog een beetje eng, maar zij is dan ook degene die het vaakst op de bodem te vinden is (ze valt vaak naar beneden), en het voelt vast heel anders.

Moppers

Inmiddels zijn we alweer een tijdje verder, dus even een update.
Ik gebruik nog steeds de houtsnippers, en het bevalt goed. Het is duidelijk minder stoffig in huis.
Ze zijn er nu allemaal aan gewend, en ik heb niet het idee dat ze het onprettig vinden ofzo. Het scharrelt natuurlijk minder fijn, maar dat is misschien ook omdat ik grit (en maagkiezel) in een apart bakje aanbied, normaal zat het grit al door het zand en deed ik er een beetje maagkiezel bij op de bodem. Ze spelen (nog?) niet met de snippers.
De houtsnippers gaan wel sneller dan zand. Zand is makkelijker te doseren, de snippers zijn vrij grof (ik heb de kleinste soort), dus een laag die de hele bodem bedekt is een stuk dikker dan met zand. Maar goed, heel duur is het niet, dus het is geen groot probleem.
Er zit een licht geurtje aan de snippers, maar ik ruik het niet als het in de kooi zit, eigenlijk alleen als ik met mijn neus boven de zak hang.

Het is dus gewoon even wennen (ik heb altijd vogelzand gebruikt, 25 jaar lang), maar het bevalt goed, en ik kan het aanraden aan mensen die een bodembedekker zoeken die minder stoft. En ik vond de anijsgeur toch nooit lekker ;)