Jonge parkiet, hulp gevraagd

Gestart door Barmar215, maart 11, 2009, 21:11:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barmar215

Hallo vogelliefhebbers,

sinds afgelopen vrijdag hebben wij weer een jong parkietje in huis (ong. 5 weken oud).
We hebben hem al een aantal keer uit de kooi gehaald en hij is behoorlijk tam. Hij laat zich door ons aaien en heel gemakkelijk door ons pakken. Voor ons gevoel gaat dit veel te gemakkelijk. Ons vorige parkietje zette meteen zijn snavel in onze vinger als we probeerden haar te pakken. Ook zit de parkiet helemaal stil in de kooi, als we hem 's avonds op het onderste stokje zetten, zit hij daar de volgende ochtend nog steeds.
Het lijkt wel alsof hij het koud heeft, af en toe zit hij heel erg te rillen en het lijkt ook of hij een tic heeft met zijn kopje. Zijn ene vleugel hangt ook een stuk lager dan de andere. Tijdens één van de tochten buiten de kooi is hij vrij hard tegen de deur gevlogen. Op een aantal sites heb ik gelezen dat het zou kunnen zijn dat het parkietje een hersenschudding heeft. Kan ik hier iets aan doen, behalve afwachten?
Of zou het iets anders kunnen zijn? Heeft dit parkietje bijvoorbeeld gewoon veel langer nodig om te wennen?

Ik hoop dat jullie wat tips hebben.

Groeten,

Barmar

Piknikki

Nou.. vooral NIET afwachten! :-\
Dit diertje is veel te jong, en mijn indruk is dat het diertje ziek is. Als je er niet snel mee naar een vogelarts gaat, is de kans groot dat het diertje binnen een paar dagen zal overlijden.

Ingrid

Hallo Barmar,

Jouw parkietje is 5 weken? Weet je dat zeker? Want dat is veel te jong om bij de ouders weg te gaan! Zo'n jong parkietje is nog niet zelfstandig genoeg, vanaf een week of 6 kunnen ze bij de ouders weg, maar beter is te wachten tot een week of 8. Dit om zeker te weten dat het zelfstandig kan eten.
Eet het wel al zelf? Hoe ziet de ontlasting eruit? Als het zwart is dan duidt dat op niet of niet voldoende eten.
Rillen duidt meestal op pijn, ik zou het zekere voor het onzekere nemen en je parkietje laten onderzoeken door een vogelarts. Een parkietje wat zich makkelijk laat pakken, is meestal ziek, maar het kan in dit geval ook liggen aan de te jonge leeftijd. Hoe dan ook een bezoekje aan de vogelarts is ten zeerste aangeraden!
Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Ingrid

Barmar215

Ja, ik weet heel zeker dat het parkietje zo jong is. Zes zou ook kunnen, maar de kweker waar ik hem heb gehaald heeft gezien dat hij zelfstandig eet. Als dat niet zo is hadden we hem ook nog niet meegekregen :) het zou dus kunnen zijn dat het gewoon aan de leeftijd ligt dat hij nog zo rustig is? Het rillen lijkt meer te komen doordat hij het koud heeft. Pas ging hij ook op de grond onder de verwarming zitten en op onze schouder komt hij helemaal tegen ons aan 'kroelen'.

Hebben jullie enig idee wat een bezoekje aan een vogelarts kost?

Groeten,

Barmar

Sonja

Hoi Barmar,

Het kan wel dat je parkietje al een beetje van de zaadjes heeft gegeten.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan echt al helemaal goed zelfstandig kunnen eten om de honger te stillen.
Papa parkiet voert nadat de kleintjes zijn uitgevlogen nog een week of 2 bij.

Zoals Ingrid al aangaf is het belangrijk dat je naar de vogelarts toegaat. En je doet er goed aan om nu alvast ervoor te zorgen dat het kleintje lekker warm zit.
Je kunt hier lezen hoe je dat het beste doet:
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

Het rillen kan pijn zijn, maar wellicht ook komen doordat je parkietje niet of niet voldoende heeft gegeten en zich daarom ook niet op temperatuur kan houden.

Kun je (voorzichtig) voelen of er eten in de krop zit?
En heb je al gekeken of er ontlasting is en hoe die eruit ziet?

Groetjes, Sonja.

Piknikki

Sorry als ik bot overkwam, maar ik was gewoon enorm geschrokken. Ik heb vorige maand een parkietje gekocht, wat bij thuiskomst nog erg jong bleek te zijn. Ze sliep de hele dag, kon nog niet tjielpen, alleen nog maar piepen, en vliegen ging ook erg stuntelig. In de dagen daarna ging ze langzaam achteruit, ze had veel moeite met de zaadjes te pellen, en als ze probeerde te vliegen, ging het helemaal mis. Uiteindelijk kon ze alleen nog maar haar lichaam over de grond slepen. Ze heeft maar 5 dagen bij mij geleefd - ik was te laat om naar een arts te gaan.
Ik zou het heel erg jammer vinden als dit jou ook overkomt, want het is verschrikkelijk hartverscheurend om zo'n jong parkietje langzaam achteruit te zien gaan en pijn lijden. :( Vandaar dat ik zei - zo snel mogelijk naar een vogelarts.

Hou hem maar goed in de gaten, geef hem een warm en rustig plekje (bijvoorbeeld een meter van de verwarming af, maar niet direct bij de verwarming), en haal hem niet meer uit de kooi. Je hebt hem net een paar dagen, en al het nieuwe kost hem veel stress en energie - energie die hij beter kan steken in z'n temperatuur op peil te houden, als hij het koud heeft. Desnoods kun je wat trosgierst pletten met de achterkant van een lepel, en hem wat water met Roosvicee geven voor extra energie, als je merkt dat hij zwakjes is. In het ergste geval kun je handopfok voeren, maar laat dat beter aan iemand over die er ervaring mee heeft. Gun hem vooral rust.

Zoek een vogelarts bij jou in de buurt, en bel er naartoe, dan kun je vragen hoeveel het kost. Maar laat het vogeltje echt goed nakijken, en neem geen genoegen met een telefonisch consult!

Barmar215

Je kwam helemaal niet bot over, hoor Piknicky :) ik ben zelf ook een beetje angstig, omdat onze vorige parkiet nog maar een maandje geleden heel onverwacht is doodgegaan. Vandaar de vragen op het forum. Het eten gaat nog goed, het vliegen wat minder. Het zou misschien wel heel goed zijn om hem warm te houden en wat rust te gunnen. We proberen hem er nu eigenlijk veel uit te halen om hem tam te maken. Het klinkt vrij logisch dat het nieuwe veel energie kost en dat hij misschien niet genoeg voedsel binnenkrijgt om zichzelf warm te houden. Is het een idee om in het badje een zakdoekje te leggen, zodat hij daar zelf onder kan gaan zitten?
Ik zal hem wat water met Roosvicee geven en eventueel bijvoeden met de geplette trosgierst.

Ik kan op het moment niet voelen of er voedsel in de krop zit, de parkiet zit bij mijn vriend thuis. Moet er juist wel of geen eten te voelen zijn? De ontlasting is de ene keer dun, de andere keer van normale dikte. De kleur is een beetje bruin/groenig, niet helemaal normaal volgens mij.

Bedankt voor de tips alvast, fijn dat jullie zo meeleven :)

Morgen ga ik op zoek naar een vogelarts in de buurt.

Groeten,

Barmar

Sonja

Hoi Barmar,

Hoe gaat het met je parkietje?
Ben je nog naar een vogelarts geweest?

Groetjes, Sonja.

Barmar215

Goed nieuws! Parkietje is hartstikke opgeknapt!
We hebben uiteindelijk besloten om nog niet naar de vogelarts te gaan, maar even af te wachten. Jutter (zo heet hij/zij :P) heeft zichzelf helemaal schoongemaakt, zit vrolijk om zich heen te kijken en heeft geen last meer van trillen of spastische bewegingen. Het rechtervleugeltje hangt af en toe nog een beetje, maar die gaat hij steeds meer gebruiken. Waarschijnlijk een beetje een hersenschudding en een gekneusd vleugeltje? In ieder geval gaat het goed, hij vliegt af en toe voorzichtig de kamer rond en landt dan wat onbeholpen. Ook hebben we gelukkig al een paar geluidjes gehoord. Het gaat dus steeds beter. Bedankt voor de tips!
Groetjes,
Barmar

Piknikki

Hoi Barmar,
Fijn om te horen dat Jutter wat is opgeknapt. :) Maar ondanks dat goede nieuws denk ik nog steeds dat je er goed aan zou doen om hem/haar te laten nakijken door een vogelarts. Vooral vanwege het vleugeltje of eventuele hersenschudding. Deze heeft een getraind oog en zal een deskundige beoordeling kunnen geven. Omdat Jutter nog maar piepjong is, is hij/zij ook erg kwetsbaar. Dan zou je beter het zekere voor het onzekere nemen. In veel gevallen is het gunstig als je er vroeg bij bent, in plaats van afwachten tot de situatie verergert. Misschien zal het vanzelf goedkomen, maar voor hetzelfde geld is er wel iets aan de hand wat extra aandacht nodig heeft. Het is in ieder geval nooit slecht om iets zeker te weten. Je kunt allicht een vogelarts in de buurt bellen, en deze vragen om een vrijblijvend advies. Vertel dan ook van het vleugeltje, en dat de jonge Jutter eerst veel trilde, en ander gedrag wat je opvalt.
Toch ben ik erg blij voor Jutter en jou, en ik hoop uiteraard dat hij/zij vooruit blijft gaan en dat je nog heel lang van Jutter mag genieten. :)