dekentje

Gestart door Svennie, maart 10, 2009, 22:06:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Svennie

hallo,
mijn parkietje Raoul heeft sinds een paar dagen een dekentje over zijn kooitje hangen 's avonds.
kheb dit gedaan omdat ik merkte dat hij moe werd naar de avond toe en hij teveel afleiding had om rustig te kunnen dutten...
maar nu het dekentje erover hangt kijkt hij de hele tijd eronder door alsof hij er bang van is...
Mijn vraag is of hij eraan went of dat ik toch het dekentje er trug van haal?
ik heb hem bijna 2 weken, hij eet uit mijn hand maar wil nog niet op de vinger.

groetjes Sven

Piknikki

Je kunt proberen er een avondritueel van te maken, dan heeft hij de tijd om zich voor te bereiden op het slapen. Bijvoorbeeld, om 9 uur doe je het grote licht uit, en doe je een bureaulampje aan. Maak een praatje met hem, vertel dat hij kan gaan slapen. En als hij het dekentje wat eng vindt, kun je het dekentje half over de kooi heen leggen, zodat hij zelf kan kiezen of hij nog even in het licht wil blijven, of dat hij de rust gaat opzoeken.

Bedenk een ritueel en hou dit minimaal een week aan, zodat Raoul de tijd heeft om er aan te wennen. Dan kun je zien of hij dit prettig vindt. :)

Belle en Maiky

Onze parkieten krijgen ook s'avond een dekentje over de kooi en dat vinden ze allebei heel prettig en dan s'avonds zeker al het groten licht uit doen en een klein lichtje even laten branden bij hun in de buurt en dan op een gegeven moment ook dat licht uit doen en dan gaan ze slapen..en onze Maiky van 3 jaar die is er aan gewend geraakt en Belle is nog maar net 1 dag (zij is 8 weken) bij ons en die vindt het zelfs helemaal niks engs aan..dus denk wel zeker dat jou parkiet er ook aan zou wennen zal misschien even duren maar gewoon volhouden dan zal het zeker lukken


Celientje

Ik deed in het begin een klein dekentje zodat hij nog veel licht had en toen merkte ik dat hij dan te weinig sliep. dus had ik maar een handdoek gepakt en die half over de kooi gehangen. mijn vogel staat beneden en heeft een vrij grote kooi,, waardoor de bovenkant donker is maar de onderkant niet. zo heeft hij ook de keuze. zoals de eerste reactie. Mijn vogeltje is 's avonds rond 20.30 al moe en dan hang ik het dekentje op de kooi. meestal zit hij om 21.00 al lekker boven.

groetjes

Tine

Hallo,

Phoenix, mijn parkietje, deed net hetzelfde in het begin. Ze kwam dan ondersteboven onder het dekentje kijken zo van: hey, jullie zijn nog niet echt slapen!
Nu is ze het echter gewend, bij jouw parkiet zal dat dus ook wel over gaan. Ik weet niet of het helpt, maar ik zeg altijd even "Slaap lekker" als ik klaar sta om het dekentje erover te hangen, ik doe dit niet echt op een vast uur, maar als Phoenix op haar "slaapplaatsje" gaat zitten weet ik dat ze wil gaan slapen en doe ik het dekentje erover.

henk krijgsman

die van mij heeft geen doek over zijn kooi en die heeft geen last van het licht of de tv hij zit rustig op zijn stokje en zingt zichzelf in slaap


Mars

Voor de rust van je vogel is het verstandig een doek over de kooi te doen.
Maar het kan ook een leuk spelletje zijn om er onder door te gaan kijken ;)

Ik zou zelf dus kijken voor een grotere doek of deken. Ook kan het even wennen zijn en kan het kiekeboe spelen misschien vanzelf ophouden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

taar95

Hallo,
ik heb mijn parkietje nog nooit zien slapen!!
We doen sinds een week er een dekentje over de kooi heen, omdat m'n vader altijd erg laat gaat slapen,
maar als ik er dan onderdoor kijk, slaapt hij nooit.
Ook toen we nog geen dekentje erover deden zag m'n vader hem s'avonds laat ook nog niet slapen.
Het lijkt dus alsof ons parkietje haast niet slaapt, maar hij is pas 10 weken ongeveer!!
groetjes

carla-dobbe

Hoi Taar95
Jouw parkietje slaapt wel hoor, anders lag hij allang gestrekt!! Maar het is een jong beestje, nog niet zo lang bij jullie, dus hij is erg op zijn hoede. Zodra je aankomt, of het dekentje beweegt om te kijken, dan gaan zijn oogjes open. Hij moet vertrouwen krijgen dat jullie hem niks doen, dat hij gerust met zijn oogjes dicht kan zitten, maar dat duurt wel even. Vooral op momentjes dat jullie er echt niet zijn, dus als je vader ook slaapt, dan slaapt hij ook wel hoor!! En dat zijn misschien ook wel momentjes overdag als er niemand is!!! ;)
Groetjes van Carla

taar95

Oh oke, ja dat dacht ik natuurljik al, maar ik vond het altijd wel vreemd!
We hebben m'n parkietje nu 2 en een halve week, hoelang duurt het denk je voordat hij ons voledig vertrouwt, en gewoon 'openbaar' durft te slapen? groetjes,

hillie

Ik denk niet echt dat je dat mee zal maken dat in het openbaar gaat slapen.
Misschien een hazenslaapje maar niet volledig.
Want in het wild moeten ze ook alert zijn op gevaren.
Daarom lijkt het dat je parkietje niet slaapt.
En hebben ze alles in de gaten wat je aan het doen bent. ::)

duintje

Hallo, mijn naam is Heidi ben nieuw op dit forum..
ook ik heb al jaren parkieten, en merk dat je ze (bijna )nooit ziet slapen...
De vorige stopte zijn kopje gewoon achterop zijn rug, net als deze (wicky nu 4mnd oud).ookslapen ze wel eens op "kanariewijze" dwz het kopje onder de vleugel...
wicky deed het in het begin ook , maar sinds hij op zijn schommel slaapt ligt zijn kopje op de rug.
soezen zul je ze zo wel zien, maar slapen ...nee.. dan is er echt iets mis, en tyd voor een grondige inspectie (ziekte!!!)
De mijne zet ik al van begin afaan sávonds in de badkamer.
er gaan 2 dekens over, en na wat (toneelspel)gemopper is hij stil en gaat rustig slapen.
als je s'nachts stiekem gaat kijken ()zonder aan de deken tekomen, kun je hem soms even horen slapen...(geluidjes maken die lijken op dromen). raak s'nachts zijn kooi niet aan, en laat het dier met RUST!!!
het enige wat je bereikt is dat het beest zich een mik schrikt en zich halfdood fladdert tegen de tralies en dus verwond!!!
HEEl afentoe moet ik s'nachts op de badkamer wezen, en luister dan naar hem. (IK DOE GEEN LICHT AAN!!)
maar...als die smeerkees in de gaten heeft dat ik luister  is het gelijk piiiep.. ofwel ik ben wakker is het ochtend???
De parkiet die ik nu heb heeft een ochtend humeurtje als ik hem wakker maak!!!
wat ik eraan doe??
het parkietekind proberen op tyd naar bed tekrijgen..
hij moet zeker 8á 9 uur bedrust krijgen, net als veel mensen zijn  ze dan ook lekker fit en zorgen de volgende dag weer voor vermaak!!
Je kunt het snel genoeg merken als hij rustgebrek heeft...(NEE, GEEN WALLEN ONDER DE OGEN!!!)
ze zijn sneller moe, gaan ingedoken zitten, en spelen veel minder....
ook de eetlust lijd er (volgens mij) onder!
Het beste "krachtvoer" voor je vogel heet nl nachtrust!!!

Groeten van Heidi en een (slaperige) wicky.