vraagje over broeden...

Gestart door m, maart 09, 2009, 23:08:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

m

Hallo,

Mijn 2 pietjes zijn een jaar nu en er werd mij gevraagd of ik hun ook laat broeden...
Ik ben wat gaan lezen hier over broeden op het forum en ben er al achter dat het niet zo makkelijk is dan het lijkt.
Aangezien ik op dit moment niet op problemen zit te wachten, hang ik geen nestkastje/broedhok op.

Ik lees soms ook dat leden niet alle grasjes van een nestje zelf houden/ kunnen houden.
Mag ik vragen naar jullie reden om een nestje te willen, pietjes te laten broeden.

en dan ook een volgende vraag...

zijn parkietjes van jullie eigen koppeltje meteen tammer dan dat je ze uit de winkel of kweker haal?

groetjes

Caradow

Complimenten met je weloverwogen beslissing :)
Heel verstandig! Ik wou dat meer mensen er zo goed over na zouden denken.

Ik heb nooit gekweekt, niet de koppels voor gehad. Misschien in de toekomst, maar dan zit ik nog met het feit dat mijn ene koppel niet mag broeden, omdat de pop dat ws niet aan kan...

Waarom ik het wel een keer zou willen? Het meemaken, een nestje kleine frummels zien opgroeien... Maar ja, dan ook de stress van waar komen ze terecht, ben nogal veeleisend... En vooraf de stress of het allemaal goedkomt.. of de ouders het aan kunnen, of de kleintjes het redden. Ik zou wel van te voren al een indicatie willen hebben of ik de kleintjes kwijt raak op goede adressen...

Ik heb vorig jaar 2 kleintjes van Mars overgenomen. Zelfde nestje, zelfde "opvoeding". De een is heel erg tam, kan ik bijna alles mee doen. Heeft de trekjes van moeders.. De ander, zelfde nest, weliswaar is het ei gelegd door het andere koppel, is een neuroot eerste klas.. Altijd gespannen, heel erg schrikachtig, ook al zijn we vertrouwt.. maar zij heeft het karaktertje van haar papa overgenomen. Beide zijn van kleins af aan uit het blok gehaald, in de handen genomen, maar toch een heel ander diertje..

Dus het hoeft niet perse, al denk ik wel, dat het zeker verschil maakt. Puur doordat deze kleintjes in een huiskamer zijn grootgebracht vertrouwder zijn met mensen en een huiskamerleventje...

Chicowen

#2
Ik heb zelf 2 nestjes gehad, van elk koppel één. Zoals Cara al aangeeft heb ik ze laten broeden om een keer zelf mee te maken hoe de kleine frummels opgroeien tot prachtige parkietjes. Nog een reden om ze te laten broeden was voor mij omdat ik merkte dat ze er erg aan toe waren.
Wel heb ik van tevoren geinventariseerd waar ik eventuele kleintjes kwijt zou kunnen, aangezien ik ook nogal wat eisen stel. ;) Ik had wel wat mogelijke adresjes, maar uiteindelijk zijn ze nog naar compleet andere (maar net zo'n goede) adresjes gegaan. ;) Ik heb 2 kleintjes zelf gehouden en deze zijn niet tammer dan mijn andere parkietjes. Weliswaar zijn ze vanaf het begin bij mij al tam, omdat ze al aan onze handen en onze woonkamer gewend waren. Wel merk ik een verschil in wat ze durven in de woonkamer zelf. Omdat ze als jonge parkietjes de hele woonkamer al verkend hebben is geen plekje meer veilig voor ze en durven ze overal te komen.

Ook ik wil even mijn complimenten overbrengen voor je weloverwogen beslissing. Het gebeurt veel te vaak dat mensen zonder goede voorbereiding beginnen met broeden, dus heel goed dat je er goed over nadenkt en je goed inleest!  ;D
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

hillie

Ik sluit me bij de ander aan dat het hebben van jonge parkietjes me een geweldige ervaring lijkt te zijn.

Maar tot nu toe is het hier nog niet gelukt en of het gaat lukken twijfelt ik aan.
Dus je kan er wel aan beginnen maar het wil niet altijd lukken.
Dus is het zeker niet verkeerd om er eerst goed er te lezen voor dat je er aan begint.

Mars

Ik heb van beide stelletjes die ik heb, 1 nestje gehad. Dat ging zeker niet zonder problemen: een kleintje dat niet uit het ei kon komen, overbezorgde popjes die ruzie maken met hun man als er eenmaal een kleintje geboren is en waardoor (bevruchte) eitjes en het kleintje sneuvelen. Een pop die haar nestje in de steek laat. Een man die zijn pop niet meer helpt.. Pop die haar kleine meisjes met 3,5 week aanvalt, omdat ze ze als concurrentie ziet...

Weet dus waar je aan begint en zorg er voor dat je dit soort dingen op kunt vangen: met handopfok, een extra kooi enz... Het lijkt wat extreem, maar zo mis kan het dus gaan!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

m

hallo allemaal,

bedankt voor het vertellen van jullie verhaal/ ervaringen
ik snap nu waarom sommige hier op dit forum kiezen voor een nestje.
ik hou het voorlopig bij mijn eigen 2 pietjes. daar heb ik zat werk aan  ;) ook leuk.

groetjes