Spontaan op bodem van de kooi: eitjes! - en heel veel vragen :P

Gestart door Eressea, maart 08, 2009, 14:45:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eressea

Ik zal eerst even kort uitleggen wat er aan de hand is, voor ik aan mijn vragen begin :)

Mutz was een paar dagen al heel onrustig, en had het telkens heel erg heet, terwijl de verwarming erg laag stond, zeker in vergelijking met normaal. Nja, was wel superleuk dat ze heel veel ging badderen, dus we zagen er niks achter... en ook lag ze de hele tijd op de grond tegen haar favo speeltje aan, maarja dat doet ze ook wel vaker.. tot we ineens afgelopen dinsdagavond zagen dat er twee eitjes op de bodem van de kooi lagen! (oke, ik dacht eerst dat op de één of andere manier afgepelde witte paaseitjes in de kooi waren gekomen :P). Inmiddels is dat aantal uitgegroeid tot 4 eitjes, morgen komt als het goed is het 5e eitje. We hebben geprobeerd om haar aan een nestkastje te laten wennen (omdat ze daar warmer in blijven), maar dat was absoluut geen succes, ze wil er niet in. Dus nu laten we haar maar gewoon op de bodem van de kooi liggen... Ik heb dit forum ook al helemaal doorgelezen om te kijken wat ik moet doen enzo, maar ik wil toch even zeker weten dat ik het goed doe, en heb een aantal vragen.

-Mutz komt van de dierenambulance, en daarom mag ik er dus niet mee fokken... maar dit is per ongeluk spontaan gebeurd, er hangt geen nestkastje of wat dan ook... mag ik ze dan nog wel houden, stel dat ze bevrucht zijn? Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om de eitjes te gaan schudden... En ik heb al meer gegadigden voor eventuele parkietjes dan dat er eitjes zijn, dus dat is geen probleem..

-Max, de partner van Mutz, is nog net geen 6 maanden oud (Mutz zelf is wel ouder dan een jaar). Kan hij dan al voor nakomelingen hebben gezorgd? Ik heb ze niet zien sexen (ik ben bijna altijd de hele dag thuis bij ze in de buurt), maar als ik tien dagen terugtel van het eerste eitje dan zou het net in een weekend vallen dat ik op vakantie was, dus dat is in principe wel mogelijk dat ze uit verveling maar "iets anders" zijn gaan doen :-X

-Mutz drinkt momenteel ongelooflijk veel, elke dag is meer dan de helft van haar drinkgeval leeg. Is dat normaal?

-Ook haar poepjes zijn naast enorm groot, ook echt enorm waterig en nat, blegh... hoort dat ook (dat ze groter zijn weet ik, omdat ze het opspaart, maar echt veel water...)?

-Ze is ook regelmatig weg van haar eitjes om met mij te spelen, soms wel meer dan een 2 uur. Nu haar vierde eitje er is, doet ze het minder en wordt haar spelen erg gehaast en gestresst, maar toch minstens een kwartier per keer. Worden de eitjes dan wel goed warm gehouden, aangezien ze alleen maar op de bodem liggen?

-De partner, Max, komt haar ook niet echt helpen ofzo... hij komt er wel bijzitten af en toe, maar dat is ook alles. Is dat een teken dat de eitjes waarschijnlijk toch niet bevrucht zijn of zijn er wel meer mannetjes die dat verantwoordelijkheidsgevoel niet hebben?

-Ik geef ze momenteel Xtravital voer, extra eivoer in een bakje en extra grit in een bakje. Ook heb ik bakjes water op de verwarming gezet, en krijgen ze regelmatig een stuk fruit. Ook laat ik de lamp s avonds aan zodat ze 16 uur licht krijgen. Ik heb het nummer van 2 DA-en en 1 VA in mijn telefoon gezet, en kijk elk uur even of alles goed gaat. Mis ik hier nog iets?

-Hoe hoog moet de verwarming eigenlijk? Is het handiger als ik de verwarming hoger zet, zodat de eitjes misschien wat warmer blijven op de bodem?

-Mutz is nu extreem tam, en ze krijgt ook heeeeel veel aandacht van me (ik ben door ziekte toch de hele dag thuis). Zal ze minder tam worden na een nestje? Ik moet zeggen, ik vind het momenteel erg stil, nu ze de hele tijd op de eitjes ligt maarja...

-Door allergie moet ik eigenlijk de parkieten elke avond in een andere kamer zetten en luchten op mijn kamer, anders heb ik 's nachts geen lucht. Ik verzet de kooi ontzettend voorzichtig en zo langzaam mogelijk, is dat geen probleem voor de eitjes?

-Wat denken jullie... wil Mutz liever nu rust, of wat zachte muziek om mee te kunnen kletsen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Fotos verwijderen. fotos mogen alleen geplaatst worden ter verduidelijkuing van een vraag. Fotos showen kan in de fotoalbums. het uiterlijk van Mutz lijkt me niet relevant voor je vragen. Caradow

Mars

Als de eitjes bevrucht zijn, dan zal ze wel een een nestkastje moeten hebben, dan zitten de kleintjes veilig en beschut. verleg dus gewoon de eitjes, ze zal ze echt wel gaan zoeken.

Zorg voor voldoende eivoer, luchtvochtigheid en kalk enz.
Een mannetje van 6 maanden kan zeker wel voor bevruchting gezorgd hebben.

Heel veel drinken is wel heel normaal bij het geven van het eten aan de kleintjes, dat dat nu al gebeurt vind ik wat vreemd, maar ik zou me er geen zorgen om maken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Eressea

Er staat een nestkastje, en ik heb de eitjes (toen waren het er nog 2) erin gehad voor 4 uur minstens (met en zonder deksel, ze had duidelijk door dat ze erin lagen, maar ze ging er echt absoluut niet in). Toen legde ze haar derde eitje maar weer op de grond en ging daarop zitten, in plaats van in het hok te gaan. Ik heb het derde eitje ook in het hokje geplaatst, maar heb het na 1 uur en drie kwartier wachten maar weer allemaal op de grond terug gelegd, ik wou het derde eitje niet te koud laten worden. Ook nu zorgt ze dat ze zover mogelijk van het broedhok verwijderd is... Erg vreemd, want normaal houdt ze van donkere ruimtes, wc rolletjes en holletjes in mijn hand, waar ze dan in gaat zitten en dan zachtjes zitten kletsen.

Moppers

CiteerMutz komt van de dierenambulance, en daarom mag ik er dus niet mee fokken... maar dit is per ongeluk spontaan gebeurd, er hangt geen nestkastje of wat dan ook... mag ik ze dan nog wel houden, stel dat ze bevrucht zijn? Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om de eitjes te gaan schudden... En ik heb al meer gegadigden voor eventuele parkietjes dan dat er eitjes zijn, dus dat is geen probleem..

Hm, moeilijke kwestie. Officieel mag het niet, ook niet als het niet gepland is. Het idee van een 'nakomelingenverbod' is dat er al genoeg dieren in asiels en dergelijke op een nieuw baasje zitten te wachten. Door niet met asieldieren te fokken/kweken maak je het overschot aan dieren dat we in dit land hebben niet nog groter. Daarnaast kan het krijgen van nakomelingen een gezondheidsrisico zijn voor de ouder(s).
Het gaat hier om iets wat je niet had kunnen voorkomen. Parkieten zijn nou eenmaal niet onvruchtbaar te maken, en Mutz is zonder gelegenheid gaan leggen. De eitjes zijn dus niet het gevolg van nalatigheid of iets dergelijks.
Officieel moet je nu dus de eitjes weghalen of schudden. Maar ik snap best dat dat heel moeilijk is. Ik kan geen uitspraken doen namens de ambulance, ik kan niet zeggen 'hou ze maar' of 'zorg ervoor dat er geen kleintjes uitkomen', want ik heb geen positie binnen de organisatie die daarover mag beslissen.
Ik weet wat ik zelf denk, maar aangezien ik ook op dit forum 'lobby' voor de ambulanceparkietjes, vind ik het moeilijk om mijn persoonlijke mening te geven, omdat sommige mensen die vast toch nog aan de ambulance linken, en dat is niet de bedoeling.
Ik zal in ieder geval niet bij de ambulance melden dat Mutz eitjes heeft gelegd, dat vind ik in dit geval niet terecht. Als het een gepland nestje zou zijn was het natuurlijk anders geweest, maar in deze situatie zou ik het meer zien als een vorm van klikken en dat vind ik niet eerlijk.
Mocht je er verder van gedachten over willen wisselen met me, dan stel ik voor dat we dat via pb doen.

roha

Hoi Eressea,

Je kan deze situatie toch uitleggen bij de dierenambulance en vragen wat je mag/moet doen.
Misschien maken ze wel een uitzondering op de regel, als de eitjes al bevrucht zijn.
Wie weet.

Mars

Ik zou er geen toestemming voor vragen hoor! Het is nu eenmaal gebeurt en dus doe jij er nu mee wat je wilt. Je hebt het niet bevorderd of aangewakkerd en daarom vind ik dat je geen verklaring naar de dierenambulance schuldig bent.

Als Mutz niet in het blok wil broeden, zou ik haar wel een beetje een plekje geven zodat evt. kleintjes een hoekje hebben, misschien een zacht doekje ofzo, waar je de eitjes op legt?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Ik heb het ook niet over toestemming vragen, maar het punt voorleggen bij dierenambulance, dat dit ook kan gebeuren. ;)
Lijkt mij nl. niet dat ze er moeilijk over doen, want het is totaal iets onverwachts.

Misschien kan Moppers het wel voorleggen bij de dierenambulance in de zin van ´wat als...´. :-\

Moppers

CiteerMisschien maken ze wel een uitzondering op de regel, als de eitjes al bevrucht zijn.
CiteerIk zou er geen toestemming voor vragen hoor! Het is nu eenmaal gebeurt en dus doe jij er nu mee wat je wilt.
CiteerLijkt mij nl. niet dat ze er moeilijk over doen, want het is totaal iets onverwachts.

Het punt is dat er een plaatsingsovereenkomst is getekend. Als je een dier adopteert dan heb je het dier in bruikleen, je bent niet de eigenaar. In dit geval is Dierenambulance Den Haag dus nog steeds de wettige eigenaar.
En ik denk dat ik al weet wat het antwoord zal zijn: eitjes weghalen, of het nu een onverwachte en ongeplande situatie is of niet. En dat begrijp ik ook, want waar trek je anders de grens van wel en geen toestemming geven? Je kan het natuurlijk proberen, nee heb je, ja kan je krijgen. Vergeet er dan niet bij te vertellen dat je voor alle mogelijk uitgekomen eitjes al een nieuw baasje hebt.

Ik ga me niet in de situatie mengen, ik ga geen dingen aankaarten bij de DA, want ik vind het gewoon een erg lastige situatie.

topy2

Het is de natuurlijke gang van zaken, laat ze toch gewoon doen.
Op een paar extra parkietjes zal het toch niet aankomen hé.

nog veel succes ermee ;D

roha

@Moppers: als je dat niet wilt, moet je dat niet doen.
Persoonlijk had ik (als ik nog bij de dierenambulance had gewerkt) de kwestie wel neergelegd, meer als 'worst case' (wat als ....).
Meer om er achter te komen of daar ooit over nagedacht is. Ik zou het ook zo over laten komen, in de zin dat ik daar zelf over heb na zitten denken en dit zeker niet benoemen.

Als het mezelf was overkomen dan had ik wel contact opgenomen met de dierenambulance,  omdat ik het moeilijk zou vinden om de eitjes te schudden en omdat ik er voor heb getekend, geen nakomelingen te krijgen en dus veel te bang zou zijn dat er onverwachts een controle komt ofzo (ook al gebeurt dat niet zomaar) en ze er dus achter komen.

Maar goed, dat is voor iedereen anders. ;)

Eressea

Bedankt voor de reacties :) Ik weet nog niet precies wat ik zal doen eerlijk gezegd... voor nu heb ik besloten om in ieder geval nog 4 dagen te wachten, aangezien ik dan kan kijken of de eitjes bevrucht zijn. Het zijn in totaal 5 eitjes, en zeker  3, waarschijnlijk 4 eitjes zijn niet bevrucht (te lang zonder moeders gelegen). Ik heb ook gezien dat Max Mutz aan het "bespringen" was, wat me ook weer doet afvragen of er zoiezo wel iets bevrucht is eerlijk gezegd. In ieder geval, dat wil ik eerst afwachten voordat ik contact opneem. Ik kan het me niet over mijn hart verkrijgen om de eitjes nu te schudden, ik vind dat eerlijk gezegd net zo erg als abortus plegen terwijl de kindjes wel gewenst zijn zeg maar.

Ik heb er inmiddels Mutz haar favoriete vaatdoek erbij gelegd, maar die mikt ze aan de kant, ze wil echt alleen de bodem hebben om op te liggen.

Mars

Als moeders de eitjes een paar uur opzij laat liggen, hoeft er op zich niets mis mee te zijn...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Eressea

3-5 uur alleen op de bodem van de kooi zonder bedekking...?

Mars

Op het eerste eitje wordt bijvoorbeeld vaak al de eerste dag niet of nauwelijks gebroed, soms wachten parkietjes wel tot het derde eitje voor ze gaan broeden. Bij mij hebben er eitjes wel 24 uur zonder broeden en warmte gezeten en kwamen ze toch uit. Dus ik zou ze niet zonder meer afschrijven.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

CiteerHet is de natuurlijke gang van zaken, laat ze toch gewoon doen.
Op een paar extra parkietjes zal het toch niet aankomen hé.
Sorry voor het offtopic gaan, maar ik vind dit weer erg respectloos naar alle asieldieren! Weet waar je het over hebt, of zeg dan niks!

angels-birds

inderdaad dit is wel een erg respectloze reactie! Waarom denk je dat het asiel altijd zo vol zit?? Vandaar het beleid dat als je een dier uit het asiel haalt, je er niet mee gaat fokken! Een kat, hond of konijn kan je laten helpen, met een vleugeldier gaat dat niet en dan kan het gebeuren dat er wel eens een 'ongelukje' gebeurt.. Hoe dat verder gaat zal ik echt niet weten, maar denk eerst na voordat je zon reactie neerzet! Sorry dat dit ook offtopic was, maar ik moest het even kwijt!

topy2

#16
Blijkbaar wat commotie rond mijn reactie, ik had het zo echt niet bedoeld hoor  :-[
Het ging er gewoon om dat het niet op deze parkietjes zou aankomen, ik wil echt niet de mensen aanzetten tot fokken met hun asieldier.
Ik heb enorm veel respect voor dieren en ik weet dat de asielen overvol zitten(ik heb zelf een hond van het asiel ipv zo'n verwende puppy uit een kwekerij), maar als het kwaad al geschied is dan moet je bv geen levens nutteloos beëindigen door met eitjes te schudden ofzo(tenzij echt noodzakelijk, in dit geval niet levensbedreigend dacht ik). Dit is mijn mening, preventie is oké, maar schudden is moord vind ik persoonlijk.
De reacties waren terecht, ik had niet goed nagedacht over wat ik neerzette, maar ik was gewoon blij voor Eressea. Ik had niet verwacht dat ik zo op m'n dak zou krijgen  ::).

En nu gaan we er gewoon over zwijgen en doorgaan met deze topic

nogmaals mijn excuses hiervoor, en sorry voor het offtopic gaan (alweer)