slaap

Gestart door johanna, maart 02, 2009, 22:32:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

johanna

Ik weet niet zeker of mijn vraag hier thuishoort maar ik waag het er maar op. Mijn 2 parkietjes zijn vierenhalve maand oud. ze mogen sóchtends als ik opsta uit de kooi en ze gaan er zelf weer in, meestal pas tegen de avond. in de tussentijd vliegen ze rond en spelen ze. Om acht uur sávonds doe ik een doek over de kooi en meestal zijn ze dan ook stil. nu vraag ik me af doe ik dat goed? hoeveel slaap hebben deze beestjes nodig? ik heb het idee dat ze ook iedere dag een middagdutje doen want dan zitten ze een tijdlang op de bovenkant van de gordijnen.

ibi

je doet het wel goed hoor, als jij wilt dat ze om 8 uur rust krijgen doe je het licht gewoon uit en een doek over de kooi ;)
Ik weet niet precies hoelang ze slaap nodig hebben, maar parkieten rusten uit als het donker is ( kooi over de doek)
als dan het licht weer aan gaat zijn ze weer actief ( is hier wel zo )
als de zon op is worden ze wakker.

Als een parkiet moe is kan hij wel een middagdutje doen, niks mis mee.

groeten

Kleintjes

Effies stiekem off-topic:
Citaat van: Ibrahim op maart 02, 2009, 22:38:39
( kooi over de doek)
Hm.. kooi over de doek lijkt me wel lastig hihihi  ;)

En dan snel weer on-topic:
Parkieten hebben 'n regelmaat van (ongeveer) 50/50 in 't wild, dat wil zeggen: Ongeveer 12 uurtjes en ongeveer 12 uurtjes nacht. Onze huisparkieten hebben meestal 'n ander ritme maar geadviseerd wordt om dit natuurlijke ritme zoveel mogelijk te behouden. In 't broedseizoen zij de verhoudingen van licht/nacht wat anders.
Mijn kleintjes bv staan op rond 10 of 11 in de winter en gaan dan slapen rond 10 of 11 's avonds. In de zomer krijgen ze meer lichturen en worden de nachten wat korter- Overigens komt dit ook overeen met de werkelijkheid in 't wild. Maar omdat de meeste huisparkieten niet of nauwelijks buiten komen of veel normaal daglicht krijgen is 't advies 12 uur wakker 12 uur rust. Tussendoor houden ze regelmatig dutjes, dit is normaal, tenzij je parkietje erg veel slaapt. In de zomer zorg ik voor meer lichturen dan nachturen, ik ga nl voor gemiddeld 15 lichturen (omdat ik hier 2 mooie meisjes heb zitten en ik graag toch nog 1 keer wil proberen te kweken).

Dus wat je vraag betreft: Je hebt 't eigenlijk al kunnen lezen, 12 uurtjes wakker en 12 uurtjes slapen is prima. De doek over de kooi is geen verplichting maar kan wel helpen om 't rustiger te maken voor hun. Wij kijken hier graag nog even TV terwijl de kleintjes al slapen (nouja... babbelen, kibbelen en daarna ergens pas slapen eigenlijk hihi) en daarom doen ook wij 'n doek over de kooi. Wat wel belangrijk is wat de doek betreft: Deze mag nooit te dik zijn en moet luchtdoorlatend zijn. Kan anders benauwd worden, zelfs als de doek de bodem / grond niet raakt.
Ikzelf heb dit als volgt opgelost: Dun oud gordijn (wel uitgewassen uiteraard) en met wasknijpers zo vastgemaakt aan 't dakje van de voliere dat de achterkant geheel bedekt is (scheelt ook weer verven van de muur) en de voorkant slechts 't bovenste deel afdekt. Omdat parkietjes altijd hoog gaan zitten als ze gaan slapen is 't dus niet nodig de kooi totaal in te pakken, tenzij er erg veel licht is.

Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt en wellicht nog wat ideetjes bij hebt gekregen hoe je 't kan oplossen en hoe 't bij anderen gaat.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses