Wat te doen? Broedhokje kopen?

Gestart door Doewie, februari 25, 2009, 16:30:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Doewie

Hallo,
Sinds een jaar heb ik een mannetje en een vrouwtje bij elkaar in één kooi. Dit gaat prima. Vandaag zag ik ineens dat het mannetje bovenop het vrouwtje de liefde aan het bedrijven was. Van schrik liep ik naar de kooi en stopten ze direct. Ik heb dus geen idee of het vrouwtje bevrucht is.
Wat moet ik nu doen? Moet ik een speciaal broedhokje kopen? En kan ik die gewoon in de huidige kooi hangen? (ze hebben nu een kooi zoals deze ongeveer : http://www.valkparkiet.net/b_163.jpg
En moet ik nu dan ook gauw gaan zorgen voor extra kalk? (krachtvoer heb ik al in huis).
Kan ik het mannetje en vrouwtje gewoon bij elkaar laten, of moet ik een aparte kooi pakken (die heb ik nog staan)?
Veel vragen, maar ik heb dit nog nooit bij de hand gehad. Ik had ook nooit de intentie aan jonkies te beginnen en het zag er (in mijn ogen) ook niet naar uit dat mijn parkieten in die zin in elkaar geïnteresseerd waren.
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Chicowen

Hoi Doewie,

Zolang jij geen broedgelegenheid (broedblok) geeft, zullen er ook geen eitjes komen. Dat ze paren hoeft nog niet direct te betekenen dat er ook eitjes komen. ;)

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Doewie

Dus als ik niks doe, dan gebeurt er niks? Krijgt het vrouwtje dan geen legnood?

Chicowen

Over het algemeen leggen popjes geen eitjes als er geen broedgelegenheid is. Natuurlijk zijn er altijd wel uitzonderingen, maar over het algemeen gebeurt dit niet.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Doewie

Pfoe, dat stelt me gerust. Ik zit nl. niet zo op jonkies te wachten. Vind het veel te eng dat het mis gaat enzo.
Ik zal dus niks doen en het vrouwtje goed in de gaten houden dat ze zich niet anders gaat gedragen. Doet ze dat wel, dan zal ik alsnog de nodige maatregelen treffen (broedhok kopen enzo).
Bedankt voor de informatie!

Mars

Hier doen ze het regelmatig hoor, zonder dat er eitjes komen.
En als er al wel een eitje is, zal je popje het wel laten vallen of een plekje gaan zoeken. Legnood heeft een andere oorzaak.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

angels-birds

Off-topic: die kooi die jij hebt is niet geschikt voor parkietjes! Je doet je parkietjes meer plezier en gevoel van veiligheid, door een kooi te nemen met horizontale tralies en een kooi dat niet rond is!

On-topic: hier 'bedrijven' ze ook wel eens de liefde, zonder dat er eitjes komen. Als je een broedblok ophangd, haal je het instinct omhoog en dan heb je juist kans dat er dan wel eitjes komen.

Doewie

Mijn kooi heeft inderdaad wel horizontale tralies, dus ze kunnen goed klimmen.
Waarom mag hij niet rond zijn?

angels-birds

Op de link van de foto, zijn de tralies verticaal.. Weet je zeker dat die van jou horizontaal zijn?
Een parkiet(vogel) voelt zich veiliger als hij een rechte hoeken heeft. Stel je vogel raakt in paniek, dan kan hij alleen rondjes vliegen en zich niet in een hoekje 'verstoppen'. Veel vogels slapen in een hoekje, boven in de kooi, omdat ze zich daar veilig voelen. Je doet je parkiet echt veel meer plezier als de kooi rechte hoeken heeft :)

Mars

Bovendien ken ik geen grote ronde kooien, die groot genoeg zijn om een parkietje in te hebben, laat staan twee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Doewie

Mijn kooi heeft absoluut horizontale tralies. De foto was maar een voorbeeld om de grootte van de kooi aan te geven.
De parkieten zitten altijd op de hoogtste stok, vlak bij de tralies, vlak bij de muur. Ik heb niet het idee dat ze zich onveilig voelen, maar ik zal het eens in de gaten houden.
In ieder geval bedankt voor de tip.

angels-birds

De enige ronde kooi die ik ken met horizontale tralies, en die vaak aanbevolen worden in dierenwinkels, zijn van ferplast en heel klein.. Je hoeft niet altijd te zien dat ze zich onveilig voelen, het zit in het kopje van de parkiet. Maar zoals ik bij jou lees:
CiteerDe parkieten zitten altijd op de hoogtste stok, vlak bij de tralies, vlak bij de muur
Komt bij mij over als: zich onveilig voelen.. Ik kan het ook mis hebben hoor, want heb er zelf geen ervaring mee!