Adopteren parkietje

Gestart door nibbit, februari 23, 2009, 17:37:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nibbit

Er zijn vele topics over het tam maken en het aanschaffen van een nieuw parkietje. Maar er wordt niks geschreven over hoe je om moet gaan met een parkiet die je van een andere eigenaar hebt gekregen/gekocht. Ik bevind me namelijk in deze situatie en ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.
Ze beet bij haar vorige eigenaar niet, en op mijn vinger kauwt ze graag (ze bijt niet door, maar leuk is anders). Doordat ze al een eigenaar heeft gehad, heeft die natuurlijk ook zo z'n methodes gehad voor dit soort problemen. verder geeft ze wel (zachte) kusjes en komt ze soms op je vinger en dan kruipt ze naar boven en blijft ze de hele tijd op je schouder zitten.
Maar ze heeft totaal geen speeltjes in haar kooi van de vorige eigenaar. er lagen 2 belletjes in en 1 heb ik nu opgehangen. Ik wil nog meer speelgoed kopen en een speeltuintje buiten haar kooi.

Maar naast het bijten is het grootste probleem dat ze nogal bangig is. Als ik haar wortel aanbiedt blijft ze maar op haar stokje zitten, bij sla ook. Ik probeerde haar trosgierst te geven toen ze op mijn vinger zat en ze schrok zich dood en vloog meteen weg. Ook als ze op haar kooi of in haar kooi zit loopt ze snel weg als ik (een bolletje) trosgierst probeer te geven. Niet dat ze het niet lekker vindt, maar ze gaat gewoon meteen weg en probeert het niet eens te proeven. Zo kan ik het negeren van het bijten en het belonen van het lief zijn niet uitvoeren, als ze niks lekkers wil aannemen.

Alvast bedankt voor de reactie.. groetjes Nicky

Caradow

De achtergrond van een parkietje maakt helemaal niets uit met het tam maken. Het vogeltje zal toch weer moeten wennen aan de nieuwe situatie en dat is voor een adoptie parkietje of een winkelparkietje niet anders.

Daarnaast heb je dit vogeltje nog maar net, geef het de kans om te wennen aan de nieuwe omgeving. Wil niet te veel te snel en vog gewoon de stappen die al ruim voldoende aan bod zijn geweest op forum en website.

nibbit

Ok. ik zal het rustig aan doen.
Dan mag dit bericht wel verwijderd worden, want als je op de zoekfunctie zoekt lees je alleen maar problemen die beantwoordt worden met "gebruik de zoekfunctie" of "zoek op de site", dat is vervelend zoeken.

Bedankt.

Mars

Over het bang zijn voor wortel ed.:
Parkietjes zijn over het algemeen vrij bang voor onbekende dingen. Maar ze zijn ook erg nieuwsgierig. Je zult dus zien dat na een tijdje de nieuwsgierigheid vaak boven komt. Maar het kan dus helpen om bijvoorbeeld een stukje wortel op te hangen en dit een paar dagen vol te houden op dezelfde plek (wel steeds vers stukje).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

nibbit

bedankt marcia, ik zal het uitproberen!

nibbit

ik heb hem aan de trosgierst gekregen, door het in zijn voerbakje te leggen. nu is ze daar al iets minder bang vooor.
omdat er geen speeltjes in de kooi hingen heb ik een belletje opgehangen en een soort touw wat ik heb gevlochten van stof (ongebleekt katoen)
nu wil hij al 2 dagen niet uit de kooi terwijl hij bij het vorige gezin er altijd zelf uit ging. omdat het kooitje maar 1 deurtje heeft is het moeilijk hem zo tam te krijgen aangezien hij bovenin bij het belletje gaat zitten. Enige wat hij dan doet is op mijn vinger kauwen. wel is hij rustig als ik met mijn hand de kooi in ga, alleen sinds de speeltjes lijkt hij wat gemener en wil hij snel bijten.
moet ik nou die dingen uit de kooi halen? het lijkt alsof hij het belletje een soortgenootje vindt en gaat er tegenaan kroelen met zijn kopje en is er nauwelijks weg te krijgen.

groetjes Nicky

Caradow

Je geeft het diertje geen kans om te wennen... Je hebt hem pas een week.. heb toch eens geduld!

nibbit

nou zeg.. is toch niet zo gek dat ik het raar vind als hij eerst er wel uit komt en na die speeltjes niet meer.
en daarom vraag ik of ik die eruit moet halen, maar blijkbaar ben ik aan het verkeerde adres

Caradow

Elke verandering heeft gewenning nodig..
Daarnaast zul je echt af moeten stappen van het idee dat ie bij jou net zo is als bij de vorige eigenaar.
Jij bent ook niet over hetzelfde.

angels-birds

Zoals al gezegd werd: je parkietje moet aan zijn hele nieuwe omgeving wennen en aan jou! Hij reageerd dan inderdaad bang en onzeker. Als je je parkietje nu eerst even een paar dagen met rust laat en dan pas weer verder gaat met trainen, kom je waarschijnlijk verder. Je moet hem gewoon de tijd geven. Toen jou ouders jou leerden om te gaan lopen, deed je dat toch ook niet meteen?

Die speeltjes kan je gewoon laten hangen! Daar doe je je parkietje alleen maar plezier mee :) Je kan dan over een poosje zelf aan die speeltjes frunneken en dan laten zien dat het oké is dat je eraan komt! Als je de speeltjes eruit haalt, gaat ie zich vervelen en dat kan zich in verschillende vormen uiten..

Je moet gewoon heel veel geduld hebben en dan komt het vanzelf wel! Gewoon veel oefenen en alles op z'n tijd! En je bent hier zeker niet op het verkeerde adres, er zijn al meerdere mensen die je antwoord hebben gegeven, het is aan jou wat je ermee doet!

nibbit

ik heb nog nooit eerder een parkiet gehouden, alleen hamsters en een papegaai. Die vinden het overal wel prima, vandaar dat ik in de war ben.
en hij is bij mij ook al uit de kooi geweest, op mijn vinger gaan zitten, kusjes gegeven en de hele tijd op mijn schouder aan mijn haar aan het frunniken. nadat ik speeltjes in de kooi hing wil hij niks meer, als je het vanuit de ogen van een leek bekijkt, is het toch niet zo gek dat ik dan denk dat de speeltjes een te grote stap was oid? als hij nou van het begin af aan heel angstig is en niks wil, dan had ik de link ook wel kunnen leggen..
van deze site heb ik heel veel geleerd en vind het echt goed dat mensen hier terecht kunnen, maar bij sommige reacties van de 'kenners' vind ik dat er wel wat meer begrip mag worden verwacht als het gaat om mensen die voor het eerst een parkiet hebben, voor ons is het net zo nieuw als voor de parkiet.

Mars

Nieuwe speeltjes en veranderingen in de kooi zorgt altijd voor wat ophef bij parkietjes. Dat wil niet zeggen dat je ze niet moet geven.
Speeltjes zorgen er voor dat je parkietje geen gedragsproblemen krijgt, geen rare spelletjes gaat doen (onophoudelijk koppeltjeduikelen bijvoorbeeld), je kooi niet kapot knaagt, zichzelf niet plukt en heel belangrijk: minder angstig en meer ondernemend wordt. Van speeltjes worden ze slimmer en ondernemender.

Lekker laten hangen dus en je parkietje af en toe ook even laten wennen en een off-day laten hebben.

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

anouk26

In het begin is alles inderdaad erg moeilijk.
Voor jou,maar ook voor je parkietje.
Laat je parkietje een paar dagen even met rust,dan gaat hij het waarschijnlijk weer doen hoor!