Lukt telkens niet

Gestart door ***anita***, februari 22, 2009, 13:25:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

***anita***

Hallo...
dit is al ongeveer 3 keer dat ik dit vraag :P
maar het lukt nog steeds niet ...
ik hang elk jaar de broedblok in de kooi
naar ze vinden niet zo intersant zo te zien
ze gaan er zelfs niet in
de popje gaat maar 1/2 keer in om de hout af te bijten ze is er helemaal gek op
ik heb mijn parkieten al ongeveer 3 jaar bij elkaar zitten kan het niet zijn dat ze nou gewend aan elkaar zijn ??
over al waar ik lees staat: de vrouwtje doet haar staart omhoog en haar vleugels open en de mannetje klimt op haar rug (of zo iets)
maar de mijne doen dat helmaal niet ze weten niet eens wat dat is ???
dit jaar wel ik echt dat ze broeden willen jullie mij a.u.b. helpen
en mijn parkieten zijn echt super gezond dus ik denk niet dat er iets mis kan gaan
HELPPP!!

Gr. Anita


Mars

Nou... Nou!
Misschien wachten ze op het moment tot jij je beter ingelezen hebt en realistisch bent?

* kan het niet zijn dat ze nou gewend aan elkaar zijn ??
Het gaat niet om wennen, het gaat om elkaar lief vinden en dat deden ze nou net niet bij jou, schreef je in een ander topic. Bovendien vinden sommige koppels elkaar heeeeeeel lief, maar lukt het gewoon niet.

* dit jaar wel ik echt dat ze broeden willen jullie mij a.u.b. helpen
Het gaat er niet om wat jij wilt...

* en mijn parkieten zijn echt super gezond dus ik denk niet dat er iets mis kan gaan
Dat is echt een hele domme opvatting. Lees je eerst maar eens goed in. Als er iets mis gaat heeft het over het algemeen weinig te maken met of je parkieten gezond zijn of niet. Wel kan het zo zijn dat een parkietje niet aan een nestje begint omdat de voeding of andere omstandigheden niet goed genoeg zijn (ruimte, licht, rust, luchtvochtigheid enz.)


Sorry hoor... maar als jij er zo over denkt (ze moeten nu, er kan niets mis gaan enz.) dan hoop ik echt dat je vogeltjes geen eitjes krijgen.

Lees je eerst maar eens goed in!
Groeten Marcia


Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Wouter

Ik vind het erg dat dit al de 3e keer is dat je probeert te broeden, en je nog steeds er zo weinig van afweet. Voor de rest ga ik met Marcia mee; lees je eerst in.

Het gaat er niet om wat jij wilt, je parkieten moeten het willen. Als je parkieten geen nestje willen kun je er verder niks aan doen.

Caradow

Tja..

In je andere topic schrijf je al dat ze niet de beste maatjes zijn. Dan verwacht je wel heel veel van ze als je wilt dat ze gaan broeden...

En verder krijg ik ook niet het idee dat je er nu zoveel vanaf weet... Niet dat dat helpt, want ook als je alles WEL weet kun je ze nog steeds niet dwingen...

Petr@

Ja ook parkieten kun je niet dwingen he. En ook al zouden ze elkaar wel aardig vinden (en dat is bij jou niet) bepalen ze zelf of ze het willen of niet.


Een beetje meer erin gaan verdiepen zou ik zeggen en er niet gelijk vanuit gaan als je een broedhok op hangt dat er dan ook wat gebeurd.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Piknikki

Citaat van: Petr@ op februari 22, 2009, 17:33:44
Ik moet dit toch even kwijt. De laatste tijd zie ik op het forum dat er nieuwe leden komen met heel veel vragen over broeden over hoe ze het moeten aanpakken.

Mensen lees je eerst heel veel in want dit zijn geen spelletjes.

Ja sorry weet niet of het mag maar de laatste tijd schrik ik hier van.

Dit is me ook opgevallen, en ik ben er ook enorm van geschrokken. Ik bedoel het niet persoonlijk naar Anita toe, want er zijn wel 'n aantal soortgelijke recente topics over broeden, en dan met name het geval "de parkietjes willen niet".

Als je graag een nestje parkietjes wil, houd dan alsjeblieft ook rekening met je parkietjes, niet alleen met je eigen wensen. Parkieten hebben ook gevoelens, het zijn niet zomaar "leuke beestjes waar je lekker een nestje mee kunt beginnen". Ik snap dat die roze frummeltjes heel lief en schattig zijn, maar er kunnen talloze dingen mis gaan! Het is niet zo simpel als: je geeft ze een broedhokje, en PLOEP een paar weken later heb je kleine parkietjes.

Een aantal leden die ervaring hebben met kweken, hebben ook ervaren dat er dingen mis kunnen gaan. Zij vinden een nestje parkietjes niet alleen schattig, maar zij zijn zich bewust van de risico's. Bijvoorbeeld, Diana heeft laatst nog twee baby parkietjes verloren, en dit deed haar heel veel verdriet. Ondanks dat heeft ze ervoor gezorgd dat de overige kleintjes niks tekort kwamen, dat deze gezond opgroeiden.

Als je wil gaan broeden met je parkietjes, of dit nou de eerste keer of tiende keer is, of je nou al zovaak een geslaagd nestje hebt gehad, of dat het voor de zoveelste keer mislukt is, er kleven altijd gevaren aan vast! En iedere keer weer moet je 100% voorbereid zijn, je moet je echt bewust zijn van deze enorme verantwoordelijkheid. Hoe minder goed je bent voorbereid, hoe meer risico je loopt, hoe meer je parkietjes eronder zullen leiden. Begin dus niet aan broeden zolang je deze verantwoordelijkheid niet aankunt.

Moppers

Anita, ik heb eens even gekeken naar je eerdere berichten. Ik kwam onder andere dit topic tegen:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=15689.0

Inmiddels heb je al meer dan een jaar de tijd gehad om je wat meer in te lezen over het kweken van grasparkieten.
Óf je hebt het zo druk dat je daar nog niet aan toegekomen bent. In dat geval heb je zéker geen tijd voor een koppel met een nestje, ongeacht of je parkietjes wel een koppel zijn en nestje willen of niet.
Óf je hebt echt geen flauw idee waar je mee bezig bent, lapt alles aan je laars en wil koste wat het kost je zin doordrijven, terwijl het hier om levende diertjes gaat, die ook zo hun wensen hebben.

Als er nog een derde mogelijkheid is, dan hoor ik dat graag van je, want ik wil gewoon niet geloven dat ook maar een van die twee opties van toepassing is op jou.

Als een (of meer) van de opties die ik noem wel van toepassing is, begin dan alsjeblieft met informatie zoeken (zoals je al tig keer is aangeraden), en vooral met respect krijgen voor je parkietjes. En laat dat broedblok dan voorlopig nog maar buiten beschouwing.

***anita***

Nee Nee jullie begrijpen me verkeerd ECHT waar!! :o :o
natuurlijk kun je parkieten niet dwingen niet alleen parkieten maar ook andere dieren
kijk:aan wie ik voor hulp vraag (dierenwinkels) geven ze mijn zo'n foldertje
ik heb ze allemaal gelezen dus ik weet nu best veel van
alleen als ik trug ga naar die mensen om te zeggen dat het niet help wat ze hadden gezegt zeggen ze meteen : het MOET wel lukken
dat vind ik zelf ook vreemd
dus ik dacht nou... ??? is dat alleen bij mij...
maar zo te zien is dat ook bij andere mensen :-\
nog maals sorry ik bedoelde het niet zo ;)

Gr Anita

hillie

Dat is wel raar omdat je ze niet kan dwingen.
Misschien bedoelen ze dat je alles goed heb voor bereid heb.
Maar je parkietjes moeten als nog steeds zelf doen.
En kan je alleen maar afwachten.