Ruzie

Gestart door ***anita***, februari 21, 2009, 15:46:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

***anita***

Hallo..
ik had een vraag en ik zou het fijn vinden als jullie mij kunnen helpen
ik zit er al heel lang mee
mijn popje is ongeveer 1 jaar ouder dan de mannetje
ze bijna elke dag ruzie met elkaar
de mannetje doet alsof hij haar bijt maar de popje bijt/pikt de mannetje echt
dus nu is die mannetje ook heel erg bang van haar
maar toch als ik ze vrij laat zitten ze echt de hele tijd achter elkaar aan
en als ik ze weer in de kooi doe... :o ???
ik heb ook 2 eetbakjes in de kooi hangen maar als de popje ziet dat de mannetje aan het eten is jaagt zij hem weg
het is dan best wel zielig van die mannetje is best wel dun geworden

gr.Anita

Sonja

Hoi Anita,

Hebben ze een ruime kooi, zodat ze ieder hun eigen plekje hebben en elkaar kunnen ontwijken als ze die behoefte hebben?
Dat scheelt vaak al een heleboel.

Je kunt eens de hele inrichting van de kooi veranderen, en nog een 3e voerbakje ophangen. Dan is er altijd eentje over en kunnen ze kiezen waar ze uit eten.

Als bovenstaande niet helpt en het mannetje echt aan 1 stuk door opgejaagd wordt door het popje, kun je het popje eens in een andere kooi zetten, naast de kooi van het mannetje.
Maar ALS je ze uit elkaar haalt, haal dan (in dit geval) het popje uit de kooi en niet het mannetje.

Maar probeer eerst de andere dingen uit, want vaak is het niet nodig hoor om ze te scheiden.
Let er wel op dat het popje het mannetje toe niet tot bloedens toe verwondt, want dan moet je ze zeker scheiden.

Groetjes, Sonja.

Wouter

hoe lang heb je je parkietjes eigenlijk al? Want het kan ook gewoon zijn dat je parkietjes nog de rangorde moeten bepalen.

ibi

Hallo Anita

Het zal niet zoveel aan de leeftijd liggen, maar aan hoelang ze bij elkaar zitten.
Popjes zijn wat dominanter en willen graag de baas zijn.
Hier is Sweety ook echt de leider in de kooi en laat niet zoveel toe  ;)
De parkieten om haar heen gaan dan ook echt aan de kant voor haar.
Laat het nog even wennen tussen die 2, en zoals wouter al zei ze moeten nog de rangorde bepalen ;)

groeten

***anita***

Bedankt allemaal voor jullie hulp
maar ik heb de parkietjes al ongeveer 3 jaar dus als het goed is moeten ze nu aan elkaar gewend zijn..
en de kooi is best wel groot
maar ik wou eerst een spiegeltje bij hangen alleen mijn ouders vonden het niet zo slim ze zeiden dat het maar erger word
maar wat vinden jullie eigelijk?? ???

Sonja

Over spiegeltjes is al zooooveel geschreven op het forum, je kunt er een schat aan informatie over vinden met de zoekfunctie.

Groetjes, Sonja.

Wouter

Ja, na 3 jaar zullen ze wel aan elkaar gewend zijn ;) Vrouwtjes zijn vaak wat aggressiever dan mannetjes, en het zou goed kunnen dat jou vrouwtje wat dominanter is. Hier is het vrouwtje ook de baas. Ieder parkietje heeft zo zijn karaktertje.

MenM

Hoe lang doen ze er gemiddeld over om de rangorde te bepalen?

Sinds gisteren heb ik 4 parkieten bij elkaar; 2 mannetjes en 2 vrouwtjes. We hadden eerst een man en een vrouw. Toen was het snel uitgegmaakt, het vrouwtje was de baas.
De mannentjes kunnen het goed met elkaar vinden, alleen de vrouwtjes zijn een beetje aan het vechten. Het nieuwe vrouwtje zit alleen op de bovenste tak en laat niemand toe.
Wij denken dat ze erg bang is, ze komt van een kooi waar ze ruim een jaar alleen heeft gezeten. Daarnaast is er toen naar haar 'geslagen' met een vliegenmepper. Ze 'blaast' ook net als een kat, en is erg agressief.

Gwentjee

Zet ze uitmekaar, mager worden is ook niet leuk. Mijn mannetje en vrouwtje hebben voor ze allebij een eetbak en dat gaat prima maar ze hebben nooit ruzie gehad! ;D

Sara

Je zei toch in je andere topic dat je je popje pas vandaag gekocht hebt?

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Piknikki

#10
De kooi had ze pas vandaag (gisteren) gekocht, toch?

Edit: Erm.. ik bedoel broedblokje, niet kooi. Mja.. 'huisje' is ook best een vage term.

Sara

#11
Na het 5 keer na te lezen begrijp ik het pas, het gaat om het parkietje dat niet gewend is aan het broedblok omdat het broedblokje('huisje') pas gekocht is, je hebt inderdaad gelijk.  ;)

Terug ontopic, @ MenM: de rangorde bepalen, dat kan vaak een tijdje duren, maar dat verschilt echt per parkiet/groep parkietjes. Ook al was bij mij de rangorde bepaald, een strubbeling tussen de popjes kwam hier regelmatig voor. Popjes zijn nu éénmaal (vaak) dominanter dan mannetjes.
Ruzie is niet zo erg, alleen mag er natuurlijk niet gevochten worden tot bloedens toe, dat moet je dus in de gaten houden.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes