vrouwtje wil wel, mannetje niet.

Gestart door hillie, februari 20, 2009, 16:18:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hillie

Hoi parkietenvrienden,

Wij hebben een poosje geleden al een broedhok opgehangen.
en eerst dachten dat ze er geen van beide er belangstelling voor hadden.
Maar de laatste dagen is het vrouwtje (Sunny) volop bezig met het broedhok.
Ze gaat er zelfs steeds in.(wonder boven wonder)

Maar nu is het probleem dat het mannetje (Sponkie) er volgens er weinig van snapt.
Wat er van hem verwacht wordt.
Sunny probeert bij Sponkie hem wel steeds te versieren maar Sponkie doet niks.
Al doet die het wel voortdurend het met ze balletje.
Moeten we het balletje er uithalen of moeten ze hun eigen gang laten gaan.?


groetjes hilde

angels-birds

Is dit misschien de eerste keer dat er een broedblok bij hangt? Toen ik voor de eerste keer mijn broedblokjes ophing, snapte Tup er ook helemaal niks van! Goldie had ook nooit eerder een nesje gehad, maar stond wel 'klaar' voor Tup.. Toen hij het voorbeeld had gehad van een andere koppel, begon hij het meer te snappen, maar ook toen wist hij niet hoe hij op de pop moest 'zitten'. Er zijn toen wel eitjes uitgekomen, maar helaas wisten ze allebei niet wat ze met de jongen moesten doen.. Zij zijn toen helaas ook overlden, ondanks ik ze wel probeerde bij te voeren.. Die keer erna verliep alles wel gewoon op rolletjes en kwamen er hele gezonden jongen uit!
Ik zal ze gewoon lekker hun gang laten gaan en kijken wat er dan gebeurt. Wie weet komt het nog! Maar als je gevoel zegt dat het misschien wel helpt, om het balletje weg te halen, zou je het kunnen proberen..

Heel veel succes verder!

Groetjes

Wouter

Ik denk ook dat het een kwestie van afwachten is, al kan ik niet spreken uit ervaring ;) Als je parkietjes het inderdaad willen zul je dat snel genoeg merken.

hillie

Nee het is zelf al voor de derde keer dat we het broed hok opgehangen hebben.
en het is al een wonder dat Sunny er nu wel zo veel belangstelling voor toont.
Na ja we zullen het nog maar even afwachten dan maar.

Ingsu

Waarom wacht je niet tot de lente? Ze hoeven toch niet te broeden als ze dat zelf niet willen.

Groetjes van Inge

hillie

Ik verplicht ze ook tot niks hoor.
Het vrouwtje doet het helemaal uit eigen wil.
Alleen ik dacht dat als het vrouwtje er aan toe is dat het mannetje dan vanzelf wel zal volgen.

Mars

Meestal gebeurt dat ook wel, Hillie. Het is even afwachten, maar meestal nodigt het vrouwtje haar man wel uit. En na een tijdje snapt hij dat dan wel :P

Ingsu, je opmerking is juist, dat je het niet moet dwingen. Maar waarschijnlijk heeft Hillie het blok laten hangen met als idee dat ze dan misschien toch nog interesse tonen.

Hier heeft het ook even geduurd voordat Milan snapte dat hij op zijn vrouwtje moest, ipv andersom. Komt vanzelf wel en anders maar niet..

Kijk het gewoon even aan, maar zorg er wel voor dat alles broedklaar is: voldoende lichturen, luchtvochtigheid en eivoer.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

alex

Maar wat als het mannetje wel met een vrouwtje wil en het vrouwtje het nog niet helemaal snapt??

Chicowen

Citaat van: alex op februari 22, 2009, 17:36:23
Maar wat als het mannetje wel met een vrouwtje wil en het vrouwtje het nog niet helemaal snapt??

Dan kun je ze nog steeds niet dwingen...
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

Hierna ontstane discussie verwijderd. Is volkomen offtopic.

hillie

Er gebeurt nog er weinig...

Maar heb nog wel een vraagje  :-\
Sponkie kijkt ook steeds naar binnen in het broedhok.
Doen meer mannetjes dit of hebben wij een erg nieuwsgierig mannetje.
Als we nieuw speelgoed ophangen of zo dan duurt het soms weken voor dat die er naar om kijkt.

Kleintjes

Hoihoi,

hier kroop Tweety ook met Silly in 't nestblok (benieuwd of ie dat dit jaar ook weer doet hihi). Er zijn dus meer mannetjes die dit doen en volgens mij (als ik me goed herinner) is dat eigenlijk ook vrij normaal.
Sommige ventjes zijn wat dapperder dan anderen; de een is snel met kijken naar iets, de ander heeft wat langer nodig voordat de 'held op sokjes' gaat kijken  8)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses