3 beginners vragen

Gestart door Sandy73, februari 19, 2009, 19:54:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sandy73

Beste mensen,

Ik las zojuist op de site dat de parkiet een kalksteen moet hebben...
Is dat zo'n ovaal sepia(?) dingetje? Of is dat zo'n roze blokje?

Verder las ik dat grit noodzakelijk is, daarvan hebben ze mij bij de dierenwinkel niets gezegd.
Moet je dat door het voer mengen of in een apart bakje geven?

Ik las op de site tevens over XtraVital super premium zaad. Ik begrijp dat je dan geen eivoer meer bij hoeft te geven. Maar wat moet je dan nog wel erbij geven? Kalksteen en grit??

Heel erg bedankt aan degene die dit wil beantwoorden!



Marjolein90

1. Sepia is te zout. Ik heb zo'n roze blokje in de kooi hangen.
2. Grit zit wel in schelpenzand, maar als je houtsnippers gebruikt moet je het apart geven.
3. In XtraVital zit inderdaad al eivoer, en dan hoef je het dus niet apart te geven. Grit moet dus wel apart gegeven worden.

Piknikki

Nog even een aanvulling:
Zo'n mineralenblokje (roze) of een piksteentje (wit) is inderdaad goed voor het kalk wat er in zit, bovendien helpt het om het snaveltje te slijten. In grit (gemalen schelpjes) zit ook kalk, maar dit kun je ook in combinatie met het mineralenblok aanbieden.
Geef daarnaast (als je geen schelpenzand als bodembedekker hebt) ook enkele maagkiezelsteentjes per maand. Deze kun je door het grit mengen. Let op dat je niet te veel maagkiezeltjes aanbiedt, want deze kunnen voor ernstige verstoppingen zorgen.
Er zijn verschillende soorten grit verkrijgbaar - onder andere met roodsteen en houtskool. Maar neem liever een zuivere grit die niet te grof gemalen is.
Ongeveer twee theelepels grit per maand is meer dan voldoende voor twee parkietjes.

Kalk, grit, en maagkiezel is niet echt voedsel, het is eerder een voedingssupplement of een hulpmiddeltje. Meng het dan ook niet door het voer, maar geef het in een apart bakje. Deze kun je gerust om de één à twee maanden verversen.

Nancy.

Citaat van: Piknicky op februari 20, 2009, 01:52:44
...
Kalk, grit, en maagkiezel is niet echt voedsel, het is eerder een voedingssupplement of een hulpmiddeltje. Meng het dan ook niet door het voer, maar geef het in een apart bakje....

Hey Sandy

Grit/maagkiezel hebben parkietjes nodig. Grit voor de calcuim, maagkiezel om te helpen hun zaadjes/eten te vermalen.
Dit mag in een apart bakje aangeboden worden, maar dit mag ook tussen het eten gemengd worden ;)
De meeste mensen (waaronder ook ik) geven het in een apart bakje.

Bij prestige premium, zit er een kleine hoeveelheid aan grit door het eten. ;)

vele groetjes