3 mannen, kan daar 1 pop bij ?

Gestart door parkietenmaf, februari 17, 2009, 12:20:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenmaf

Hallo,
Ik had 4 engelse parkieten, alle 4 mannen, maar onlangs is er eentje gestorven (helaas, zelf
veel verdriet van gehad). Ik heb nu dus 3 mannen en ik had ook ooit ergens gelezen dat een
even aantal beter was. Mijn 3 mannen zijn nu allemaal 1 jaar oud en ik dacht er een popje bij
te zetten.
Maar nu las ik 1 reactie dat dat waarschijnlijk niet goed gaat omdat de mannen dan ruzie
zouden gaan maken. Klopt dit ? Heeft er iemand ervaring met 3 mannen en 1 pop ?
p.s. de kooi is echt groot genoeg en ze mogen enkele uren per dag los vliegen.

Moppers

Een even aantal is inderdaad beter. Wat de verhouding mannen/poppen betreft is wat je gelezen hebt niet juist: je kunt het beste evenveel mannen als poppen hebben, óf meer mannen dan poppen. Popjes kunnen namelijk flink ruzie gaan maken om de mannetjes als er meer popjes dan mannen zijn, vooral in het broedseizoen.
3 mannen en 1 pop kan dus prima wat geslachtverhoudingen betreft.

parkietenmaf

Dankje wel voor het antwoord. Hiermee ben ik erg geholpen.

roha

Citaat van: Moppers op februari 17, 2009, 14:13:19
Een even aantal is inderdaad beter. Wat de verhouding mannen/poppen betreft is wat je gelezen hebt niet juist: je kunt het beste evenveel mannen als poppen hebben, óf meer mannen dan poppen. Popjes kunnen namelijk flink ruzie gaan maken om de mannetjes als er meer popjes dan mannen zijn, vooral in het broedseizoen.
3 mannen en 1 pop kan dus prima wat geslachtverhoudingen betreft.

Ook mannen kunnen flinke ruzie maken om 1 popje. (ook als er meer popjes aanwezig zijn) ;)

angels-birds

Bij mij maken de mannen ook wel eens ruzie om 1 dezelfde pop, terwijl de verhouding juist is: 5 mannen en 5 poppen.. Als eenmaal de hormonen bij een man gaan werken, kan het wel eens fout gaan.. En dat gebeurt niet alleen in de broed maar ook als er geen broed gelegenheden zijn! Ik denk dat het verstandig is, dat je maar 1 geslacht aanhoud..

Mars

Waarschijnlijk las je mijn reactie.
De gedachte is altijd: liever meer mannen dan meer vrouwen. Meer popjes is zeker weten vragen om problemen. Maar 3 mannen op 1 pop lijkt mij wat te veel van het goede. De mannetjes hebben ook zo hun behoefte aan een vrouw en kindertjes en dan hebben ze maar 1 popje.
Voor 2 mannen, 1 pop of 3 mannen, 2 popjes zou ik wat minder ongerust zijn, maar 3 op 1 zou ik zelf niet zo goed aandurven. Of je kunt je dan voornemen om eventueel er een popje bij te halen als het echt niet goed gaat.

Je kunt natuurlijk ook nog een man halen. Of ze twee aan twee zetten als het niet lekker gaat (een koppel en twee mannen).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

opal, sitah en misty

Ik heb 4 mannen en 4 popen maar de mannetjes maken nog steeds ruzie om de popjes en anders om ook.
mijn ervaring is dat popjes gemener ruziën dan mannetjes.

yvo

parkietenmaf

Phoeh, het is niet bepaald simpel. En het is ook niet makkelijk. Het simpelste zou zijn om er 1 man bij te zetten voor een even aantal. Want als ik 2 popjes erbij zou zetten dan heb ik nog een oneven aantal. Bovendien is het vinden van twee Engelse parkieten popjes al niet makkelijk. Te jong ... zie je niet of
het een pop is en die van een paar maanden willen kwekers zelf graag houden voor toekomstige kweek. Dit in tegenstelling tot mannen genoeg. Ik heb in ieder geval nu wel door dat 3 mannen en 1 pop het niet is. Dus het wordt 1 man of 2 poppen erbij. Maar ja... in laatste geval heb ik nog een oneven aantal. In ieder geval bedankt voor alle respons.

Mars

Een beetje kweker ziet het vrij snel wat voor geslacht zijn parkietjes zijn. Als je al een nest hebt gevonden en twijfelt, mag je ook altijd foto's maken van de doppen van de kleintjes (daglicht, zonder flitser) en ons even laten beoordelen. Met een leeftijd van 5 weken is het al redelijk goed vast te stellen. Kijk ook maar eens in het topic van Diana... daar hebben we met zijn allen naar de doppen gekeken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..