bevrucht of onbevrucht?

Gestart door lisanne, februari 16, 2009, 14:20:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lisanne

Ik heb zitten twijfelen of ik hierover een nieuw topic moest maken, maar doe het toch maar.
mijn vogeltjes hebben 5 eitjes, de 1e gelegd op 25 januari, de laatste 2 februari. nou ging het van het begin af aan al helemaal volgens het boekje, kwa gedrag verzorging broeden etc. alleen had donderdag het 1e eitje uit kunnen komen en gister was de 21e dag, en het zijn nog steeds 5 eitjes.
ik heb ze nooit echt zien paren (maar zit ook echt niet de hele dag te kijken) maar wel een aantal keer zien stuntelen en dat het mis ging. maar opeens was er 2 of 3 dagen later wel een eitje, dus dacht ik dat het een aantal dagen daarvoor wel gelukt was. ze werden ook steeds witter en zijn naar mijn mening harstikke wit nu.
alleen omdat ze niet uitkomen ben ik bang dat ze niet bevrucht zijn en dat zou ik echt onwijs jammer vinden :(
de luchtvochtigheid is overdag rond de 65/70 alleen 's nachts staat het apparaat uit en zakt het naar 50/55.
iemand een mening?

Caradow

* Soms duurt het wat langer voor de eitjes uitkomen. Daarnaast is het popje ws niet gelijk de eerste dag begonnen met broeden op het eerste eitje, dus zijn het ook nog geen 21 dagen. wat dat punt betreft is er dus nog helemaal gene reden om aan te nemen dat de eitjes niet bevrucht zijn. (dit had je al kunnen/moeten weten VOOR je begon met broeden, als je je goed had ingelezen voor die tijd)

* Daarnaast heb je nog niet zo lang geleden (5 januari, om precies te zijn) gevraagd of je popje ook met 10/11 maanden al mag gaan broeden. Dit is je toen ten zeerste afgeraden. Maar dat betekend dat dit popje wat nu zit te broeden dus nog geen jaar is?

* een geslaagde paring is geen noodzaak voor het leggen van een ei. Ook zonder paring kunnen er eitjes gelegd worden.

* waarom alleen overdag de luchtvochtigheid regelen... nu zakt deze gelukkig niet schrikbarend laag, maar de luchtvochtigheid hoort zeker constant te zijn en niet zoveel te wisselen.

Advies: heb geduld... en lees nog eens even alles over broeden en kweken goed door... MI heb je een hoop informatie gemist...

lisanne

dankjewel voor de reactie. ik heb er al heel veel over gelezen, heel veel sites en alle boeken in de bieb, en heb dit forum al een week zitten uitspitten en alles gelezen dat er over te lezen valt alleen dacht niet dat het kwaad kon het nog eens aan jullie te vragen.. sorrie als het vervelend is. mijn parkieten zijn 1,5 jaar en 2 jaar. dat ging over andere parkietjes. ik ben gewoon bezorgd ik heb er heel veel moeite voor gedaan en geprobeerd alles zo perfect mogelijk te doen. alleen die luchtvochtigheid, ik wist niet dat het zo erg was dat het een paar uurtjes lager was (ongeveer 3 uur), maar ik kan dat apparaat niet de hele dag aanlaten. ik zou 's nachts nog wel wat gaan sproeien met warm water.

Caradow

Vragen staat altijd vrij..

Ik denk ook dat je zeker je best hebt gedaan, er zijn niet veel mensen die met luchtbevochtigers aan de gang gaan. Ik vroeg mij alleen af waarom die dan snachts uit zou staan. Je hoeft niet snachts te gaan sproeien, dat lijkt me ook overdreven ;)

En door die vraag begin van het jaar, wekte je de indruk dat je nu ook met een te jonge pop aan het kweken was, sorry dat ik dat verleerd geinterpreteerd heb...
Veder blijft mijn advies hetzelfde. Heb nog geduld... de eitjes kunnen nog uitkomen en als het eerste eitje niks is, dan het tweede eitje misschien wel :)

lisanne

oke thanks :) ik wacht gewoon verder af.

lisanne

het wil niet lukken.. de eerste eitjes waren jammer genoeg onbevrucht.
ik heb ze toen een paar weken rust gegeven en toen het broedhokje weer opgehangen, en nu liggen er weer een paar eitjes. alleen zie ik ze nooit paren, wel dat ze het willen en dat het popje klaar gaat zitten en het mannetje gaat dan met een pootje op haar rug, maar als hij dan helemaal wil opstappen donderen ze naar beneden. ik ben eigenlijk bang dat hij misschien te groot is, volgens mij is het mannetje een engelse parkiet, hij is nml een stuk groter dan het popje. ik heb wel gelezen dat ze gewoon kunnen broeden samen, maar kan het zijn dat ze gewoon niet kunnen paren als het mannetje zo groot is? ik ben de andere oorzaken van onbevruchte eitjes ook nagelopen maar herken er eigenlijk niks in...

hillie

Maar als er toch eitjes leggen dan hebben ze waarschijnlijk toch een paar keer gepaard anders zouden er ook geen eieren zijn.
Dus dan zal het grootte verschil waarschijnlijk ook niet uitmaken.

Caradow

Citaat van: hillie op april 06, 2009, 20:37:24
Maar als er toch eitjes leggen dan hebben ze waarschijnlijk toch een paar keer gepaard anders zouden er ook geen eieren zijn.
Dus dan zal het grootte verschil waarschijnlijk ook niet uitmaken.

Een paring is helemaal niet noodzakelijk om eitjes te leggen. Ook popjes die alleen gehouden worden kunnen spontaan eitjes leggen dus dat gaat niet op ;)

Er zijn verschillende redenen waarom een paring kan mislukken.
Een daarvan is dat de man niet genoeg houvast heeft op de rug van de pop. Er zijn er meer, maar die weet ik zo 1,2,3 even niet te benoemen

Wouter

Kan het niet ook zijn dat de nagels van de man te lang zijn, zodat het pijnlijk is voor het popje, waardoor ze hem van haar rug "afjaagt"?

Diana

-Te lange nagels
-De veertjes bij de cloaca te lang
-De stokken te klein/groot en dus te weinig grip

Milo-Pixel

Citaat van: Diana op april 07, 2009, 10:43:00
-Te lange nagels
-De veertjes bij de cloaca te lang
-De stokken te klein/groot en dus te weinig grip

En nog een kleine toevoeging:

Plastic stokken geven ook minder grip, net zoals schommels.

Denk je er trouwens wel aan dat je ze niet nog eens laat broeden als dit nestje mislukt? 3 keer achter elkaar is namelijk erg veel. Beter kan je even 2 á 3 maanden wachten voor je ze nog een poging laat doen ;). Dan heeft het popje de tijd weer goed aan te sterken.

Nancy.

Citaat van: lisanne op april 06, 2009, 19:38:33
het wil niet lukken.. de eerste eitjes waren jammer genoeg onbevrucht....
...alleen zie ik ze nooit paren, wel dat ze het willen en dat het popje klaar gaat zitten en het mannetje gaat dan met een pootje op haar rug, maar als hij dan helemaal wil opstappen donderen ze naar beneden. ik ben eigenlijk bang dat hij misschien te groot is, volgens mij is het mannetje een engelse parkiet, hij is nml een stuk groter dan het popje. ik heb wel gelezen dat ze gewoon kunnen broeden samen, maar kan het zijn dat ze gewoon niet kunnen paren als het mannetje zo groot is? ik ben de andere oorzaken van onbevruchte eitjes ook nagelopen maar herken er eigenlijk niks in...

Hey Lisanne

In principe kan een engelse grasparkiet prima samen met een gewone grasparkiet. Dat zal op zich het probleem niet geven.
Misschien zijn je lieverdjes gewoon een beetje onhandig, onwennig zeg maar. Ze zouden niet de enige zijn  ;)

Welke andere problemen kunnen de oorzaak van onbevruchte eitjes geven:

1. De veren rond de cloaca zijn te lang
2. De nageltjes zijn te lang en kunnen zich daarom niet zo goed vast houden, of het popje laat dit dan niet toe omdat het pijnlijk is
3. Het parkietje is gewoon nog veel te jong of te oud
4. Het parkietje is ziek
5. Ze hebben gewoon geen interesse in elkaar
6. De zit stokken zijn niet goed.
7. Er kan een vitamine tekort zijn

verder zou ik inderdaad ook aanraden wat Marit al zei, om nu toch even te wachten met het broeden. Ook al heeft ze niet moeten broeden, de eitjes leggen op zich vraagt ook heel wat energie.

Vele groetjes

lisanne

dankjewel allemaal!
ik ga wat verschillende stokken proberen en een keer naar de dierenwinkel om de nageltjes goed te laten knippen. en ik wacht zowiezo weer een paar maanden :) bedankt!