eitje op bodem van de kooi gelegd.

Gestart door Hiss_Airness, februari 15, 2009, 22:13:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hiss_Airness

Ik zit met een vraag. Ik zag daarjuist dat Flash'ke (een vrouwtje) weer op de bodem zat. Dat doet ze wel meer, vooral aan de houten ladder knagen enzo. Maar nu lag ze meer in een hoekje.
Iets heel ongewoons vond ik en ik liet ze naar mijn hand komen en toen zag ik dat ze een eitje onder haar had liggen  :o ???

Ik wil helemaal geen kleintjes ofzo, er hangt ook geen broedhok of dergelijke. Ik heb haar nu al iets meer als een jaar en nog nooit zo iets meegemaakt. (Heb al ong. 3 jaar parkieten) Maar heb nog nooit zoiets meegemaakt.

Daarmee dacht ik direct aan hier eens rond te kijken en hulp/uitleg/... te vragen.
Waarom doet ze nu zo ineens? Wat kan ik nog verwachten? En wat kan ik nu het beste doen?

Mars

Het beste laat je haar op dit eitje broeden, dus in ieder geval laten liggen.
Je kunt het even goed schudden, zodat het zich niet zal ontwikkelen, als het al bevrucht is.. Je kunt het ook vervangen voor nepeitjes.

Als je het nu weg zou halen, heb je de kans dat je popje net zo lang door gaat met leggen tot ze een volledig nest heeft: dus bijvoorbeeld een eitje of vier. Dat kan er dus voor zorgen dat jij 10 keer een eitje weghaalt en zij er 10 keer eentje produceert en dat kan haar uitputten (tot de dood aan toe).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Hiss_Airness

Alvast bedankt. :)
Dat het weghalen een slecht idee zou zijn om het weg te halen had ik met de zoekfunctie ook al gevonden.

Ik zal het inderdaad even goed schudden, want het kan inderdaad wel bevrucht zijn. (al zou ik daar van verschieten)

En stel ik vervang het door nepeitjes. Hoeveel zou ik er dan moeten leggen? evenveel dan dat ze er gelegd heeft? (dus telkens in de plaats) En hoe lang moet ik ze laten liggen.

Toch wel even schrikken, dan besef je pas dat je zeker nog niet alles weet over onze parkietjes  :-*

Mars

Je vervangt ze 1 voor 1: dus een eitje gelegd, nepeitje in de plaats. Maar ik zou persoonlijk kiezen voor flink schudden: dat heb je het juiste formaat eitjes ;)
Je haalt ze pas weg als je parkietje haar interesse verliest in de eitjes: dus het broeden opgeeft.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Hiss_Airness

Oké. Echt super bedankt voor je snelle tips.

Elzzie

Hey,
ik werd dus vanochtend wakker, en toen zag ik ook een eitje op de bodem liggen!
ik wil het wel graag houden, wij hebben vrienden die ze al jaren kweken.
dit had ik niet aan zien komen en heb dus vanmiddag een nestkast gekocht, en daar heb ik het eitje in gelegd.

Omdat mijn ouders gescheiden zijn was ik dus dit weekend niet thuis maar zaterdag lag het er nog niet (zover ik heb gezien)
moet je trouwens iets op de bodem van de nestkast leggen, en moet de nestkast persé dicht zijn aan de zijkanten?

alvast bedankt :D xx

Caradow

Citaat van: Elzzie op februari 16, 2009, 17:35:51
Hey,
ik werd dus vanochtend wakker, en toen zag ik ook een eitje op de bodem liggen!
ik wil het wel graag houden, wij hebben vrienden die ze al jaren kweken.
dit had ik niet aan zien komen en heb dus vanmiddag een nestkast gekocht, en daar heb ik het eitje in gelegd.

Omdat mijn ouders gescheiden zijn was ik dus dit weekend niet thuis maar zaterdag lag het er nog niet (zover ik heb gezien)
moet je trouwens iets op de bodem van de nestkast leggen, en moet de nestkast persé dicht zijn aan de zijkanten?

alvast bedankt :D xx

Gaat het hier over Fristi en Pino? Dan zeker NIET gaan broeden. Broer en zus mag je NOOIT samen laten kweken....

Zo niet: Weet je wel waar je aan begint als je gaat kweken? Krijg je backup van je ouders? Staan zij er voor in dat je naar een VA kunt als er iets gebeurt? Heb je zelf wel genoeg tijd en ben je genoeg thuis als je straks jongen hebt? Je moet kuinnen ingrijpen als er iets gebeurt en als je weekenden van huis bent dan kan dit niet...

robby

er moet niets op de bodem liggen
ze broeden liever op harde rond
en anders halen ze de bodembedekking er gewoon uit
en ja volgen mij moet de broedkast moet alle vier de zijden toe zij

Elzzie

Het eitje is van Fristi en Pino ja, dus broer en zus
maar ik kon er ook niks aan doen dat ze gingen paren, heb het ook niet gezien of gemerkt

what to do?

Caradow

Blok weghalen, eitje schudden of weghalen en even aankijken. En verder dit topic even goed doorlezen. Maar onder geen beding deze eitjes uit laten komen..

Elzzie

en als ze toch wel uitkomen? is er dan iets mis met het parkietje?

Piknikki

Inteelt is zeer ongezond, de kans op ziektes en afwijkingen/misvormingen is dan erg groot. Daarom, niet doen, laat ze absoluut niet broeden. :-\

Elzzie

Oke, moet ik nepeitjes neerleggen of gewoon de eitjes weghalen, schudden en voorderest niks?

Elzzie

Owowow, wat erg.  :o

er zijn nu dus 2 eitjes...

Chicowen

snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Milo-Pixel

Ik zou het blok weghalen en kijken of ze stopt met leggen. Stopt ze niet, de eitjes vervangen voor nep eitjes.

Overigens wordt inteelt vaker toegepast dan gedacht. Door middel van inteelt worden goede eigenschappen versterkt, en kunnen recessieve eigenschappen dominante eigenschappen worden. Hierdoor kan voor een deel voorspelt worden hoe de nakomelingen zijn. Wat mensen dan vergeten, is dat de slechte eigenschappen ook versterkt worden, en door vererven. Ook wordt de weerstand steeds slechter, waardoor diersoorten steeds zwakker worden..

Voor de duidelijkheid: Het is dus absoluut niet gezond om dit nestje uit te laten komen, maar ik denk niet dat er meteen mismaakte jongen met afwijkingen zijn, wel is er een grotere kans op ziekte aangezien de weerstand een stuk slechter is.

Mars

Je laat ook geen mensenbroer en zus kinderen krijgen...

De kans op misvormingen ed is zeker aanwezig. En bijvoorbeeld ziekte beelden als megabacterie en kruipersziekte hebben kans gekregen doordat er veel gekweekt is met familieleden.

Heeel goed schudden dus (een beetje schudden is niet genoeg, flink schudden ;) ), jij zou het ook niet leuk vinden als je een parkietje kreeg of gekocht hebt, dat een heel kort leventje heeft (of altijd ziek is), doordat iemand inteelt toe heeft gelaten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..