gedrag gaat van kwaad naar erger?!

Gestart door thespinx, februari 07, 2009, 13:21:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

thespinx

Mijn parkiet is net 1 jaar oud geworden en ik zie zen gedrag zo veranderen , vroeger was hij echt mak en tam en lief ook .Nu is hij echt wild geworden hij maakt veel lawaai als ik hem vraag om op men hand te komen begint hij te krijsen tegen me en als ik nog dichter kom begint hij te bijten .Soms krijst hij tegen me zonder redenen als ik gewoon voorbij wandel of zo,ik wil dat hij terug de parkiet van vroeger wordt maar weet niet hoe ik dit gedrag moet aanpakken als hij zo verder doet zie ik me genoodzaakt om hem weg te doen hij is echt lastig geworden  :( .Weet iemand hoe ik dit gedrag kan veranderen ?

Sonja

Hoi Thespinx,

Het antwoord op je vraag is eigenlijk simpel:
Ongewenst gedrag negeren, en goed gedrag uitvoerig belonen met veel aandacht, lieve woordjes etc.

Het vraagt wel veel geduld en doorzettingsvermogen van jouw kant. ;)

Ik vind het nogal akelig klinken als je zegt dat je je parkietje "weg" wilt doen als het gedrag niet verandert.
Ik hoop echt dat je dat niet zult doen, een parkietje (en geen enkel dier) is een wegwerpartikel, het zijn levende wezentjes met gevoel.
Je hebt met de aanschaf van je gevleugelde vriendje ook de verantwoordelijkheid op je genomen.

Parkietjes komen op een gegeven moment in de puberteit, die duurt tot ze ongeveer 1 jaar oud zijn. Maar daar kan weleens wat verschil in zitten. Bij het ene parkietje begint de puberteit wat eerder, bij de ander wat later. Wellicht is jouw parkietje er wat aan de late kant mee.

In deze periode proberen ze van alles uit, kijken hoever ze kunnen gaan. Dit gedrag is echter van voorbijgaande aard.
Wel is het dus goed om te doen wat ik een stukje hierboven schreef, het ongewenste gedrag negeren en het gewenste gedrag belonen. Dat werkt, op de langere termijn, altijd. Mits je consequent bent zodat je parkietje weet waar hij aan toe is.

Met de zoekfunctie van het forum kun je hier veel over terugvinden.
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Over bijten kun je ook heel veel vinden op het forum, en ook op de site, zie:
http://parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

Succes!

Groetjes, Sonja.


thespinx