Eunice haar 1e nestje

Gestart door Diana, januari 31, 2009, 14:43:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Diana

Mijn andere popje Eunice (lutino) heeft ook 4 eitjes gelegd en zit er fanatiek op te broeden.

Eitje 1 gelegd 18-1-2009
Eitje 2 gelegd 20-1-2009
Eitje 3 gelegd 22-1-2009
Eitje 4 gelegd 24-1-2009

Alle vier de eitjes heb ik geschouwd en alle vier zijn ze bevrucht  ;D

Jasmin

Spannend zeg!
Binnekort allemaal baby's ;D

Wouter

Nog een nestje! ;D :O Toe Maar! Jij boft zeg. Ik hoop dat je weer van die mooierts krijgt als in het vorige nestje! Groetjes Wouter!

Diana

Dat is de vraag met een lutino mama haha als je van geel houd heb je veel kans op mooie pietjes hihi. Alhoewel je het nooit weet wat eruit komt.

hillie

Toe maar alweer een volgende nestje.....
Hopenlijk komen hier ook hele mooie parkietjes uit.

Kleintjes

Hoihoi,

ik ben ook erg benieuwd wat voor dotjes hieruit komen  ;) Spannend!!!!

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

budgie83

Goh, een ware baby- boom bij jou zeg.
wat leuk! En inderdaad een lutino mamma erg mooi!! wat voor een kleur is de pappa?
Ben erg benieuwd en ga het zeker te weten weer volgen.

Groetjes!!

Diana

de papa is geel met groen als het goed is haha. Want heb ze niet zien paren en er zitten 2 mannen haar te voeren dus kan ook nog zijn dat de papa violet is met gele kop haha.

Moet zeggen dat het een pittige tante is Eunice want ze bijt je gehijd als je het blok open maak en wil kijken hihi. Mijn man is al 2x flink gebeten dus ik kijk wel uit en zal waarschijnlijk iets minder foto's kunnen nemen want als ze haar jonkies ook zo beschermt kan ik alleen foto's nemen als mijn man erbij is dat hij haar even in de gaten houd haha. Een pitbull is er niks bij zeg mijn man hihi.

angels-birds

#8
Ik heb een nestje gehad van een lutino popje met een regenboog man en daar kwam de combi: olijfgroen en grijsgroen uit  ;D

Een andere popje van mij kan ook erg fel reageren als ze in een broedblok zit met jonkies! Als ze dat niet heeft is ze verder wel heel lief! Zal wel instinct zijn van het beschermen van der nestje.. Alhoewel de andere popjes dat toen niet deden  ???

Diana

Vandaag is Eunice de trotse mama van haar eerste baby geworden en het is een roodoogje  :-*
Ze beschermt het beestje erg goed en kon ook maar met moeite een foto snel nemen toen ze even eraf was om wat te drinken.
Ze is echt enorm fel en bijt je gehijt als ze in het blok zit dus dat risico neem ik niet daar ze mijn man al flink te grazen heeft gehad whahaha.


[verwijderd door de beheerder]

Diana

Tot onze grote verbazing zagen mijn ma en ik zojuist dat Eunice al haar 2e baby heeft gekregen ;)

Eitje 1 gelegd 18-1-2009 uitgekomen 5-2-2009
Eitje 2 gelegd 20-1-2009 uitgekomen 6-2-2009
Eitje 3 gelegd 22-1-2009
Eitje 4 gelegd 24-1-2009

Baby 1 is een roodoogje zoals jullie kunnen zien. Nou weet ik niet helemaal hoe het kwa geslachtsbepaling dan nu zit... De evt vaders hebben allebei een papa die Lutino was. Normaal als de man een Lutino is zijn zijn dochters roodoogjes maar hoe zit het nu dan als mama Lutino is en de papa is split voor Lutino ??? Ik begreep dan het dan lastiger word om het geslacht te weten. Wilde dit evt weten ivm het zoeken naar een nieuw baasje, want sommige willen specifiek een geslacht met rood oogjes.

Baby 2 heeft een zwart oogje.


[verwijderd door de beheerder]

Sanne

#11
Hey Diana,

Ik weet niet hoeveel je weet van vererving, maar met de lutino factor gaat het als volgt:
De lutino factor is recessief.
Mannen hebben twee X chromosomen (XX). Wanneer deze allebei de lutino factor bevatten dan komt dit tot uiting in het fenotype (het uiterlijk). De man zal dus dan een lutino uiterlijk hebben. Hebben mannen maar 1 lutino factor dan zijn ze split voor lutino. Dit betekend dat ze het gen hebben maar dat ze er niet uitzien als lutino.
Vrouwen hebben een X chromosoom en een Y chromosoom (XY). De Y chromosoom doet niet mee voor de lutino factor. Wanneer de X chomosoom dus lutino bevat is de vrouw een lutino. Wanneer die geen lutino bevat is de vrouw geen lutino en draagt ze het dus ook niet 'verborgen' bij zich (want het kan niet op de Y chromosoom liggen).

Als vogels gaan voortplanten komt de X of de Y chromosoom van de vrouw mee, en een van de X chromosomen van de man.
wanneer de Y van de vrouw meekomt is het kleintje dus een vrouwtje (XY) en als de X van de vrouw meekomt is het een mannetje (XX).


In jouw geval draagt de vader (allebei trouwens) een lutino factor bij zicht. Dit weet je doordat ze een lutino ouder hebben, maar ook doordat je een roodoog jonkie hebt. (met een lutino mama en een niet lutino papa die ook geen split is voor lutino krijg je geen roodogen).

Dus het kan gaan als volgt:

Vader: X(gewoon) en X(lutino)
Moeder X(lutino) en Y

even vermenigvuldigen met elkaar:

25% X(gewoon)X(lutino) = man split lutino (geen lutino uiterlijk dus, maar wel een 'verborgen' lutino factor)
25% X(gewoon)Y = vrouw gewoon
25% X(lutino)X(lutino) = man lutino
25% X(lutino)Y= vrouw lutino

Ik hoop dat je het een beetje snapt.
Niet alle termen zijn helemaal correct en en zullen ook best wat dingen onvolledig, en niet geheel correct zijn, maar dit is hoe het ongeveer werkt ;)

Groetjes,
Sanne

P.S. de conclusie is dus dat je het geslacht niet kan bepalen aan de hand van wel of niet roodoog en dat je net als met zwartoogjes geduldig zal moeten zijn :P


Diana

Sanne bedankt voor je duiderlijk uitleg snap het zo wel is dus altijd een grood raadsel bij een vrouw lutino die een man met lutino bloed in hem heb.

Andersom met een lutino papa is het wel snel duiderlijk.

Weer wat geleerd thanks word dus afwachten nu.

Diana

Eitje 1 gelegd 18-1-2009 uitgekomen 5-2-2009
Eitje 2 gelegd 20-1-2009 uitgekomen 6-2-2009
Eitje 3 gelegd 22-1-2009 uitgekomen 8-2-2009
Eitje 4 gelegd 24-1-2009

Jawel baby 3 is ook geboren en het is weer een zwart oogje.

baby 1 rood oog
baby 2 zwarte oogjes
baby 3 zwarte oogjes

Mama Eunice voed de kleintjes goed...



[verwijderd door de beheerder]

Mars

Ow, nog even als toevoeging aan Sanne's uitleg. De kleintjes hoeven dan geen lutino te zijn, maar kunnen bijvoorbeeld ook albino of creme-ino zijn. De kans op lutino's is overigens met jouw combinatie wel het grootste, maar wie weet zit er nog een verrassing in :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

alex

diana jij hebt geluk zeg zoveel kleintjes ben trots  . :P
had ik maar een keer kleintjes maar ik ga nog niet aan beginnen heb een vraagje
wat zijn die witte bolletjes naast de baby`s zijn dat ook uitwerpselen ??

Mars

Ow, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar..
Zaadresten?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diana

Die witte stukjes die je ziet liggen zijn stukjes van de kapotte schaal (eitje). Die gele bolletjes zijn zaadrestjes lol. Er zijn 2 mannetjes die heel enthousiast steeds aan het voeren zijn en ik zag vandeweek zelfs een keer dat een mannetje op zat te geven terwijl mama even buiten was ??? Dus ze krijgt genoeg voedsel misschien teveel lol.Helaas kan ik nu het blok nog niet schoonmaken want de kleintjes zijn nog te jong om eruit te kunnen halen. Maar zodra het kan maak ik het even schoon/leeg want word zo wel een zooitje daarbinnen lol.

Diana

#18
Eitje 1 gelegd 18-1-2009 uitgekomen  5-2-2009
Eitje 2 gelegd 20-1-2009 uitgekomen  6-2-2009
Eitje 3 gelegd 22-1-2009 uitgekomen  8-2-2009
Eitje 4 gelegd 24-1-2009 uitgekomen 10-2-2009

Alle baby's zijn geboren en nummer 1 en 4 hebben rode oogjes en nummer 2 en 3 zwarte oogjes.

Al deze baby's moeten een huisje hebben waarvan er 1 naar een vriendin van mij gaat zo wie zo, omdat ik ook de broer van Eunice heb wil ik niet het risico op inteelt lopen vandaar alle baby's niet hier mogen blijven.

[verwijderd door de beheerder]

Diana

Hallo allemaal,

even weer een update van mij kant. Helaas hebben we vanmorgen het 4e jonkie dood aangetroffen onder zijn of haar broertjes of zusjes. Ik had al een vermoeden dat die het niet zal redden daar die net als de laatste baby van Benji ook zo klein bleef. Helaas had ik weer gelijk en vanmorgen was het ukkie overleden. Vind het erg jammer hoor vond het zo leuk dat er 2 rood oogjes en 2 zwart oogjes waren  :( , ook al zeggen er een hoop dat het de natuur is toch blijf het een rottig iets vidn ik zo klein humpie bah.



[verwijderd door de beheerder]