kooi groot genoeg?

Gestart door o0melis0o, januari 23, 2009, 19:01:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

o0melis0o

hallo.

ik ben nieuw hier en ik wil graag een parkietje aanschaffen.
nu heb ik op marktplaats een kooi gezien, en wilde ik graag even weten
of de kooi groot genoeg is voor 1 parkietje.
de afmetingen zijn: 45cm hoog, 45cm breed en 35cm diep.


hopelijk kan iemand me hier een beetje mee verder helpen.
verdere tips over de aanschaf, etc zijn van harte welkom.
bij het voer was ik aant denken om XtraVital te gebruiken en Pellets,
en dan met elkaar mengen. of is dat teveel van t goeie?
en dan natuurlijk elke dag een vers stukje fruit of groente.

groetjes melissa

Milo-Pixel

Hoi Melissa,

Welkom op het forum ;).

Ik vind de kooi erg klein.. ook voor 1 parkietje.
Een kooi kan wel te klein zijn, niet te groot! Ik zou dus even op zoek gaan naar een ruime, goede kooi.

o0melis0o

dankjewel, dan zal ik inderdaad verder gaan kijken.
ik heb er namelijk totaal geen idee van, dus vandaar dat ik even rondvraag ;)

Milo-Pixel

Ik zie nu pas dat je je eerste bericht gewijzigd hebt ;)

Xtravital is een heel goed zaadmengsel, en pellets zijn ook heel goed. Zelf voer ik pellets, en heb mijn vogels echt zien veranderen hierdoor. Besef wel dat je parkietje niet zomaar pellets eet. Dit moet hij leren eten. Je kan het inderdaad mengen met zaadjes, maar als ik jou was zou ik dan helemaal over gaan op pellets (maar dit is uiteraard je eigen keus). Verdiep je er goed in, vergis je niet in de tijd, stress en moeite die je ervoor moet doen. Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens, zo leer je veel over pellets en het overzetten (soms gaat het trouwens heel gemakkelijk hoor ;) ). Fruit en groente is heel goed om te geven, ook dit moeten ze leren eten maar als ze eenmaal door hebben dat het lekker is... ;)

Ik vind het super dat je je zo inleest voor je tot de aanschaf overgaat!  ;D

Liefs,
Marit

o0melis0o

dankje :D
ja ik vind het erg belangrijk om te weten waar ik aan toe ben, voordat ik ermee begin.
ik heb inderdaad ook al het een en ander gelezen over het omgaan naar pellet voer.
ik denk inderdaad dat ik dan ook helemaal overstap naar dat voer. en dan gewoon in het begin meng met mengzaad,
en dan hopen dat het allemaal goed komt haha.
ik ga sowieso pas midden februari echt over tot de aanschaf van het vogeltje.
maar dan kan ik nu al mooi op zoek naar een kooi,etc en informatie inwinnen.
heb je trouwens misschien een indicatie van wat minimaal de groote van een kooi zou moeten zijn voor een parkietje?
dat vermakkelijkt mijn zoekactie een beetje. alvast bedankt

Milo-Pixel

Ik vind het altijd lastig een 'minimale maat' van een kooi te schatten..
De breedte is in in ieder geval belangrijker dan de hoogte, aangezien ze horizontaal vliegen, en niet omhoog ;).
De tralie afstand niet wijder dan 1,3 cm zodat ze het kopje er niet doorheen kan krijgen.
Ik zou voor een kooi gaan die in ieder geval 60/70 cm breed is, of breder.
Hoe groter de kooi, hoe beter!

Liefs,
Marit

Piknikki

En ik kan je ook nog adviseren dat je echt een goede kooi moet uitzoeken. Dit zal het vaste huisje van je parkiet zijn. Als je voor jezelf een huis uitzoekt, wil je natuurlijk ook het beste. Dus investeer in een kooi die nog jarenlang zal meegaan, en die van goede kwaliteit is (dat de verf er niet vanaf geknaagd kan worden, en dat de kooi stevig is). Een kooi van €70 is een hele uitgave, maar je vogelvriendje zal er zeker nog jaren van kunnen genieten! Dit zal beter zijn dan een kooi van €30 die na een jaar al roestplekken vertoont. ;)

Voordat ik pellets gaf, kregen ze ook XtraVital. Nu geef ik de NutriBird pellets. Op de website van NutriBird kun je ook een omschakelschema vinden die je een eindje op weg kan helpen over te gaan op pellets. Ik moet wel zeggen, dat mijn vogels deze pellets (als ze heel zijn) lastig te slikken vinden. Daarom plet ik de pellets in een vijzel, en hoef ik me geen zorgen te maken dat ze zich verslikken. :)

o0melis0o

Citaat van: Piknicky op januari 23, 2009, 21:02:06
En ik kan je ook nog adviseren dat je echt een goede kooi moet uitzoeken. Dit zal het vaste huisje van je parkiet zijn. Als je voor jezelf een huis uitzoekt, wil je natuurlijk ook het beste. Dus investeer in een kooi die nog jarenlang zal meegaan, en die van goede kwaliteit is (dat de verf er niet vanaf geknaagd kan worden, en dat de kooi stevig is). Een kooi van €70 is een hele uitgave, maar je vogelvriendje zal er zeker nog jaren van kunnen genieten! Dit zal beter zijn dan een kooi van €30 die na een jaar al roestplekken vertoont. ;)

Voordat ik pellets gaf, kregen ze ook XtraVital. Nu geef ik de NutriBird pellets. Op de website van NutriBird kun je ook een omschakelschema vinden die je een eindje op weg kan helpen over te gaan op pellets. Ik moet wel zeggen, dat mijn vogels deze pellets (als ze heel zijn) lastig te slikken vinden. Daarom plet ik de pellets in een vijzel, en hoef ik me geen zorgen te maken dat ze zich verslikken. :)

okee,
dankjewel voor de tips!. dat pletten van de pellets is inderdaad wel handig om te weten.
ik zal ook inderdaad op zoek gaan naar een betere kooi. je hebt gelijk ja. beter een duurdere kooi en de vogel heeft het beter en de kooi gaat dan ook nog eens langer mee, dan andersom. maar natuurlijk komt de parkiet er ook uit om te vliegen. maar t blijft toch zijn huisje voor de rest van zijn leven,
dus dat is erg belangrijk. als ik niet zou besluiten om pellets te pakken maar bij XtraVital, k neem aan dat dat voer ook prima is ?

Piknikki

XtraVital is volgens mij het beste als het om zaadvoer gaat. Maar het is best wel duur voer (gemiddeld €8,85 per kilo)

Milo-Pixel

Xtravital is prima voer ;). Alles zit erin, en daarbij is al eivoer toegevoegd zodat je dat niet apart erbij hoeft te geven. Ook zit er een maatschepje bij zodat je een afgepaste dagelijkse hoeveelheid kan geven zodat hij niet alleen de lekkere zaadjes eruit eet (snacken). Ik voerde ook Xtravital voor ik over ging op pellets, en het beviel me prima.

O, tegelijk met Picknicky ;)