Gewijzigd: Parka is ziek (was: eitjes)

Gestart door liesanne, januari 22, 2009, 21:29:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

anouk26

Wat fijn dat het zo goed gaat!
Hopelijk blijft het zo doorgaan en word ze weer snel de oude

liesanne

We hebben een beetje een probleem. Sinds vandaag wil Parka nu dus niet meer op mijn vinger komen.
Ze heeft goed in de gaten dat ik haar pak. Ze krijst nu als ik haar wil pakken. En ze fladdert in paniek door de kooi. Ze was altijd heel tam en lief en wilde alles. Ze is nu wantrouwend en alleen Liesanne mag alles nog met haar. Liesanne durft haar niet te pakken.
DA zegt dat ze nog zeker elke dag de antibiotica binnen moet krijgen. Hoe doe ik dat?
Ik heb al een klein beetje masch gebruikt en heb de antibiotica een beetje in laten drogen en dan weer verpulvert.
Kan ik het ook door het water doen of toch liever door het voer? Ik hoorde dat trosgierst niet kon, omdat ze dan de zaadjes pelt en het dus niet opeet. Tips?
Parka is gelukkig nog steeds erg levendig. Ze heeft alleen nu ook wat donsveertjes die ze laat vallen. Zou ze in de rui kunnen zijn?

Daphne.

Mars

Je zult haar toch gewoon moeten gaan pakken. Dat is vervelend, maar probeer het bijvoorbeeld als ze in de tralies gaat hangen. Ook hier laten ze zich na een paar dagen AB meestal niet meer makkelijk pakken hoor.. En helaas is het ene vogeltje wat sneller dan het andere.
Probeer haar anders rustig te krijgen met een stukje trosgierst of probeer haar in een hoekje te krijgen.

De angst gaat overigens na de kuur vanzelf wel weer over en dan zal ze ook voor jou wel weer tam worden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

#43
Ik sluit me aan bij Mars.. Hoe eng en vervelend het ook is, toch doorzetten hoor! Na de kuur trekt HIJ ;) vanzelf weer bij en word hij ook naar jou toe weer gewoon tam. Het is trouwens wel fijn, zowel voor Parka als voor Liesanne, dat die band nog niet aangedaan is voor dit moment :)

Het komt goed Daphne, maar voor nu wel doorzetten :)

liesanne

bedankt voor de reaktie. Ik ga het in plaats van de ochtend maar eens s 'avonds proberen. Dan komt hij nog wel gewoon bij mij zitten, tot nu toe.
We gaan er weer voor, maar ik vind het eng als ze (gewoonte, maar ik bedoel HIJ)  ;) zo door de kooi gaat. Straks doe ik hem pijn.
Ik moet nog een week begreep ik. Het is wel fijn dat het werkt, dus ik ga mijn best doen.

daphne.

liesanne

We hebben parka net echt moeten vangen. Het is geen pretje.Hij was daarna helemaal uitgeput. We deden het eerst buiten de kooi, maar hij vloog telkens weg en daarna deden we het toen hij in de kooi zat. Hij begint nu weer een beetje te fluiten. Hij kwam net ook vanzelf weer uit zijn kooi om bij ons te gaan zitten. Hij gaat dan ook weer op mijn hand zitten.
Ik vroeg mij af of Parka ook moe kan worden van de antibiotica? Ikzelf ben hier altijd wel wat moe van.
Parka heeft af en toe dat hij slaapt. Ze zit dan met zijn kop in de veren. Hij zit niet bol! Hij tukt nog wel veel. Kan ook komen omdat hij nog op krachten moet komen denk ik.
Hij zit nu een week aan de antibiotica. Nog een weekje dus. Zal blij zijn als het antibiotica verhaal achter de rug is en Parka echt weer helemaal de oude is.

Groetjes Liesanne en Daphne.

Caradow

Ja, het geven van de antibiotica en ook het verwerken ervan kost energie, dus dat hij wat meer slaapt is normaal.

liesanne

Vanochtend een druppel antibiotica op banaan gedaan. Hij viel aan en at het zo op! Hij is helemaal idolaat van banaan!!
Nog nooit gegeven, want we gaven vaak appel.
We hopen dat hij dat morgen weer doet. Zo hoeven we hem niet te pakken.
Gisteren vloog ze wel telkens naar ons toe en wilde ze ook op onze handen klimmen. Vanochtend hebben we tijdens het ontbijt een fluitconcert gehad.

Daphne. ;D

Mars

Dat is echt heel fijn!
Laten we hopen dat het morgen weer werkt!

;D
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

Parka heeft zijn ups en downs. Hij is wel wat levendiger. Hij blijft alleen zo mager!
Vandaag pellets i.p.v. masch besteld. De high potency. Misschien is dit meer wat voor hem.
Ik heb het idee dat hij met de masch zo veel moet pikken eer hij wat binnen krijgt. Misschien zijn die"brokjes "beter.
Hij is ook helemaal gek op snoepzaad en op trosgierst. Dit durf ik hem niet teveel te geven.
De antibiotica heb ik nu en door zijn voer gedaan en op een banaan. Hij heeft ook die trucjes alweer door.
Hij laat zich niet meer zo goed vangen. Als het morgen weer niet gaat met het eten, dan zullen we hem toch maar weer vangen.
Ik vroeg mij nu wel af of meer mensen ervaring hebben met de masch! Of gaat iedereen toch over op de pellets.

Daphne.

Caradow

Hier zitten ze op de pellets. Nooit Mash gekregen ook ;) In principe zou het niet uitmaken of je mash of brokjes geeft. De samenstelling is hetzelfde.
Je mag hem best nu wat extra trosgierst geven, als hij zijn normale portie Mash ook maar wel opeet.
Wat je nog zou kunnen doen, is palmnootolie halen (vraag even aan je va of die het heeft). Palmnootolie is vettig (olie) werkt weerstandverhogend en zeker een te mager vogeltje zal hier ook baat bij hebben om wat aan te komen. Parka mag een drupje per dag krijgen. Je kan deze drup mengen in een beetje mash. De smaak schijnt prima te zijn, ze krijgen het hier ook regelmatig (peer keer per week) en ze vinden het lekker.

Dat je Parka minder goed kan vangen is op zich een goed teken, hij heeft dus wel de energie en kracht om zich te verzetten ;)

liesanne

Help!!!! Parka is net begonnen met overgeven.  :oZijn hele kop is nat! Ik kan nu weinig. Man is in Brussel en heb een behoorlijk ziek kind ook nog. Ik heb de verwarming die bij hem staat flink aan gezet en de doek over de kooi gehangen voor de rust. Liesanne is weer in tranen. Ze heeft hem gepakt uit de kooi, maar dan gaat hij vliegen en dat is nu ook niet goed. Heb gezegd dat ze maar moet gaan slapen en morgen kijken we wel of het beter gaat.
Misschien komt het van de antibiotica? Het ging nog zo goed. Gisteren leek ze helemaal weer de oude.
Ik heb Liesanne wel verteld dat er ook iets ergers aan de hand kan zijn en dat de antibiotica dan ook niet kan helpen. Parka is nooit een hele dikke parkiet geweest, dus wie weet heeft ze toch iets anders, een afwijking ofzo.
Ik ga nu niet lekker slapen, maar ik kan niet anders nu denk ik.
Ik zal morgen weer laten weten hoe het gaat.

Daphne.

Chicowen

Jeetje... dat is schrikken! Misschien kun je telefonisch contact opnemen met een VA, wanneer je er niet naartoe kan.
He bah, het leek juist zo goed te gaan...

Veel sterkte!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

liesanne

Ik heb zo wie zo geen vogelarts hier in de buurt. Wel mijn dierenarts, maar die heeft geen dienst.
...............................................
Heb nu toch maar een DA gebeld. Ik word dadelijk teruggebeld. Ben benieuwd wat die gaat zeggen.
Zal het nog laten weten.

Daphne. ( en snikkende Liesanne)

Mars

Laat in ieder geval even ontlasting nakijken op megabacterie.

Verder: mijn parkieten zitten ook op de High potency fine en dat is vanaf het begin af aan goed gegaan (toen ze eenmaal over waren).
Ook de kleintjes die vorig jaar geboren werden, zaten met zo'n 3,5 week tot 5 weken leeftijd al lekker de pellets te eten, dus dat ging prima.

Maar misschien is het voor Parka even wennen, misschien vindt hij dat geknabbel wel lekker meteen al..

Hier heeft er overigens wel eens een parkietje een paar keer gekokhalst na de AB, waarschijnlijk van de vieze smaak, maar echt braken, nee...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

Heb net de dierenarts gesproken. het kan van de antibiotica komen. Ik moest het voer even verwijderen.
Parka floot meteen toen ik het bakje weghaalde. Hij fluit altijd als ik het voerbakje weghaal om te vullen.
Ik heb het water met de antibiotica weggegooid en vers water gegeven.
Vanavond zal ik het voerbakje wel weer terug hangen, want hij is al zo mager. Ik durf hem niet een nacht zonder eten te laten zitten.
Als hij morgen nog zo was moest ik langskomen. Dit doe ik dan zeker. Eerst maar even de nacht door.

vraagje: Waar kan je de ontlasting na laten kijken? En wat kost dat dan?

(Ik hoop dat ik slaap. Vannacht elk half uur een ziek kind aan mijn bed gehad en nu weer een zieke parkiet. Ze kunnen mij dadelijk opvegen.)

parka zat zichzelf alweer schoon te poetsen. Is toch een goed teken??

Daphne.

Mars

Ja, dat is zeker een goed teken.
Het nakijken van de ontlasting op megabacterie doen denk ik alle dierenartsen wel. Je kunt morgenochtend even bellen en dan kun je vaak een paar poepjes even langsbrengen (opvangen op een velletje papier of wat plastic), het moet wel 'vers' zijn.

Omdat ze het parkietje dan niet onderzoeken wordt er meestal niet zo veel voor gerekend. Mijn eigen VA rekent volgens mij rond de 8 euro daarvoor. Meestal wordt het dan even op kweek gezet en krijg je eind van de dag of de volgende dag de uitslag.

Over het algemeen wordt braken bij parkietjes gezien als een teken van Megabacterie (dan komt het veelvuldig terug en ook vermagering kan daarvoor een teken zijn) of kropontsteking (dan moet je snel zijn). Dus als Parka morgenochtend weer kraakt of kokhalsneigingen heeft, laat hem dan morgen wel nakijken. As hij er niet emer last van heeft, zou ik toch wel even de ontlasting na laten kijken.

Als je eigen DA het niet doet, kun je het opsturen naar Beijer in Drachten (dat weet ik in ieder geval, dat die dat wel in overleg per post nakijkt) of misschien weet een van de forumleden wel iets bij jullie in de buurt. Maar ik vermoed dat jullie eigen dierenarts dat wel kan doen, het lijkt me wel een standaard handeling.

Voor nu kun je niet zo veel doen (hoe vreselijk ook, ik weet het.. ;) ). Lekker warm laten staan en met rust laten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

Bedankt voor de snelle reaktie. Ga morgen meteen bellen om te vragen of ze de ontlasting kunnen nakijken.
Parka is zich flink aan het poetsen en ik ga nu naar bed en heb het etensbakje teruggehangen. Hij viel aan en heeft zitten eten.
Ik vind het zielig om hem een nacht zonder eten te zetten. Volgens mij is dit ook niet goed.

Ik zal hem warm houden en met rust laten. Morgen zien we wel weer verder.

Oja, Parka kraakt niet hoor Mars! (geintje. je hebt waarschijnlijk te snel getypt.)

Daphne.

Mars

Jahaa... als Parka kraakt dan heb je echt een probleem ;)

Uiteraard bedoelde ik braakt. Het voordeel van een nacht zonder eten is dat de krop zich dan even leegt, vooral bij evt. kropontsteking wordt dat wel geadviseerd. Maar ik zou zelf waarschijnlijk er ook voor kiezen om toch eten aan te bieden: ik ga even niet uit van kropontsteking en Parka is natuurlijk veel afgevallen dus kan hij het eten wel gebruiken.

Laat je morgen weten hoe het verder gaat?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Hey Liesanne en Daphne,
Hoe is het nu met de kleine Parka? Ik hoop dat hij snel weer opknapt en dat het even een dipje was...

En net als Mars zegt, even de ontlasting specifiek op Megabacterie na laten kijken.

Sterkte dames!