Allergisch voor schelpenzand??

Gestart door J. Dijksma, januari 18, 2009, 22:06:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

J. Dijksma

Ik ben vorige week met mijn Rudi naar de dierenarts geweest omdat hij zich duidelijk niet goed  voelde.  Niesen, kokhalzen, stilzitten, erg moe en ook erg kortademig. Ik heb antibiotica meegekregen en na een aantal dagen begon Rudi duidelijk op te knappen. Kreeg weer praatjes, is veel actiever. Rudi is nu weer de oude (voorzover ik dat in kan schatten, heb m pas een maand).

Maar... vandaag is Rudi lekker los geweest overdag. Heeft zich goed vermaakt en ademde heel rustig. Toch merk ik nu hij weer in zijn kooitje zit dat hij toch weer wat moeilijker ademt dan toen hij los was.

Kan het zijn dat hij allergisch is voor het schelpenzand op de bodem??  En zoja, wat is dan een goed alternatief voor op de bodem?

Joyce

Marjolein90

Ik gebruik altijd houtsnippers. Die kun je gewoon bij de dierenwinkel kopen.

Sonja

Hoi Joyce,

Het kan zijn dat Rudi's conditie door zijn ziek zijn nog niet goed genoeg is en dat dat meer naar voren komt nu hij zich heeft ingespannen toen hij los mocht rondvliegen.

Ik raad je aan om toch weer even contact op te nemen met de dierenarts en dit even te overleggen.
Hoelang heb je antibiotica moeten geven? Een AB kuur moet je wel altijd afmaken, ook al gaat het al beter.

Zelf denk ik niet zozeer aan een allergie voor schelpenzand, ik denk eerder dat Rudi nog niet helemaal hersteld is.

Maar dit bespreek je het beste even met de dierenarts.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Mars

Mijn vogelarts gaf wel aan dat houtsnippers voor mens en vogel gezonder waren :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Je kan ook Corbo gebruiken, dat stuift ook niet zo.

Pam

Hallo Joyce,

Denk er wel aan dat als je houtsnippers of corbo gaat gebruiken dat je dan een bakje grit apart moet geven.
In schelpenzand zit nl grit en in houtsnippers niet.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

J. Dijksma

Bedankt voor alle reacties.

De antibiotica moet ik 10 dagen geven. Nu nog 2 dagen dus. Ik ben de kuur dus wel netjes aan het afmaken ook al is Rudi al erg opgeknapt. Ik denk niet dat hij erg moe is geworden van het uit de kooi zijn. Hij heeft niet veel gevlogen maar lekker op zijn speelboom gezeten. Maargoed. Misschien moet ik ook gewoon niet vergeten dat zijn conditie natuurlijk nog niet top is ook al zie ik veel verbetering.

Ik denk dat ik in ieder geval voor de zekerheid toch wel over ga stappen op houtsnippers of corbo. Moet het grit dan gewoon in een appart bakje?? of bij het voer?

groetjes,

Joyce

Mars

Een apart bakje of over de bodembedekker.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..